Tahap Kepuasan Bekerja Guru-Guru Sekolah Menengah Agama Rakyat (Job Satisfaction Level of Non-Government Islamic Religious School Teachers)
Abstract
Kepuasan bekerja merupakan satu faktor yang mempengaruhi niat seseorang untuk berhenti kerja daripada sesebuah organisasi. Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) merupakan sekolah agama yang dibangunkan dan diuruskan oleh rakyat. Justeru, SMAR mempunyai kekurangan kemudahan dan menghadapi masalah pengurusan. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kepuasan bekerja guru SMAR di Malaysia berdasarkan faktor tanggapan kerja, hubungan dengan rakan kerja, persekitaran kerja, pentadbiran, tingkat pendapatan, kenaikan pangkat, kebajikan, pengiktirafan, beban kerja dan penyeliaan kepimpinan mengikut umur, jantina, status perkahwinan, tahap pendidikan, tempoh perkhidmatan, bidang pengajaran, dan pendapatan. Responden kajian terdiri daripada 278 orang guru-guru SMAR di Malaysia. Soal selidik Teacher Job Satisfaction Questionnaire (TJSQ) adalah instrumen yang digunakan dalam kajian. Ia mengandungi 71 item yang merangkumi sembilan subskala iaitu (a) tanggapan kerja sekarang, (b) hubungan rakan sekerja, (c) persekitaran kerja, (d) dasar dan pentadbiran, (e) pendapatan, (f) kebajikan, (g) pengiktirafan, (h) beban kerja dan (i) penyeliaan. Kaedah Ujian-t dan Ujian ANOVA digunakan untuk menganalisis data kajian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan mengenai kepuasan bekerja berdasarkan faktor tempoh perkhidmatan dan tahap pendapatan. Secara keseluruhan, tahap kepuasan kerja guru SMAR adalah baik. SMAR merupakan institusi yang penting dalam perkembangan modal insan negara. Penglibatan dan kesungguhan guru-guru SMAR dalam sistem pendidikan perdana walau berhadapan dengan segala kekurangan memperlihatkan keikhlasan dan hala tuju yang jelas untuk membimbing dan mendidik pelajar- pelajar SMAR agar berjaya di dunia dan akhirat.
Kata kunci: Kepuasan kerja; niat untuk berhenti kerja; guru; Sekolah Menengah Agama Rakyat; sekolah agama
Abstract
Job satisfaction is a factor that influences ones intention to leave an organization. Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) is a religous school that is organized by the public. Thus, it lacks many facilities as well as face mismanagement. Hence, the purpose of this study was to assess the level of work satisfaction of religious teachers of SMAR in Malaysia based on the notions of work, relationship with colleagues, work environment, administration, level of income, promotion, welfare, recognition, workload and supervisory leadership by age, gender, marital status, education level, length of service, teaching, and income. The respondents were 278 SMAR teachers in Malaysia. Teacher Job Satisfaction Questionnaire (TJSQ) was used as an instrument. It consists of 71 items covering nine sub-scales, namely (a) present work, (b) relationship with colleagues, (c) work environment, (d) policies and administration, (e) income, (f) welfare, (g) recognition, (h) workload, and (i) supervision. Methods of t-test and ANOVA were used to analyze the data. The study found that there are significant differences on job satisfaction based on length of service and income level. The overall job satisfaction of these SMAR teachers is good. SMAR is an important institution in the development of human capital. The involvement and seriousness of SMAR teachers in the primer education system despite the fact that all the shortcomings demonstrate the sincerity and clear direction to guide and educate SMAR students to succeed in this world and hereafter.
Keywords: Job satisfaction; intention to leave; teachers; Sekolah Menengah Agama Rakyat; religious school
Full Text:
PDFReferences
Ab Aziz Mohd Zin. 2001. Metodologi Dakwah.Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Ab Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman Ajuhary. 2010. Amalan pengajaran guru pendidikan islam berkesan berteraskan konsep
mua’allim. Journal of Islamic and Arabic Education 2(1): 43-56.
Ab Halim Tamuri. 2013. Towering personality:Masa depan pembangunan profesionalime guru sekolah agama rakyat. Kertas Kerja konvensyen Pengurusan Guru Sekolah Agama Rakyat Peringkat Kebangsaan, anjuran Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. 18-19 Disember 2013.
Ahmad Jawahir Tugiman. 2009. Perkaitan antara faktor demografi dengan kepuasan kerja dalam kalangan Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP):
Satu kajian kes di Daerah Jasin dan Melaka Tengah, Negeri Melaka. Journal of Human Capital Development 2(2): 1-22.
Ahmad Kilani. 2010. Pengurusan Pendidikan di Sekolah: Huraian Menurut Perspektif Islam. Penerbit Universiti Teknologi Malaysia,Skudai.
Atan Long. 1988. Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Azizi Umar. 2011. Penginstitusian Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) Dalam Polisi Pendidikan Kebangsaan: Satu Kajian Kes di
Kelantan. Tesis Doktor Falsafah, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Azura Mohd Nor. 2004. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Guru Dalam Bidang Teknik dan Vokasional Berdasarkan Teori Maslow Di Sekolah Akademik Di Daerah Pasir Puteh, Kelantan. Kertas Projek Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam). UTM, Skudai, Johor Darul Takzim.
Badril Anuar Su. 2009. A Study of Job Satisfaction Among Teachers. Disertasi Master of Science in Management.Universiti Utara Malaysia,
Sintok, Kedah, Darul Aman.
Herzberg, Frederick. 1959. (Trans.) Frederick Herzberg, Bernard Mausner, Barbara Bloch Snyderman. 2010 (twelfth printing) The Motivation to Work. New Brunswick (USA) and London (U.K): Transaction Publishers.
Originally Published in 1959 by John Wiley & Sons Inc.
Jazmi Md Isa. 2009. Gaya Kepimpinan Pengetua dan Kepuasan Kerja Guru: Kajian Perbandingan Antara SMKA dan SMK. Disertasi Sarjana Sains Pengurusan Perniagaan. Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Darul Aman.
Junaidah Mohamad & Nik Rosila Nik Yaacob. 2013. Kajian tentang kepuasan bekerja dalam kalangan guru-guru pendidikan khas. Asia
Pacific Journal of Educators and Education 28: 102-115.
Khaziah Abdul Aziz & Fauzi Bin Hussin. 2016. Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Guru Di Sekolah Menengah dalam Daerah Kuala Terengganu, Proceeding of ICECRS, 1, 49- 58. http://dx.doi.org/10.21070/ picecrs.v1i1.575. Tarikh capaian: 30 Julai
Lester P.E. (1987). Development and factor analysis of The Teacher Job Satisfaction Questionnaire (TJSQ). Educational and Psychological Measurement 47(1): 223-233.
Maslow, A. 1970. Motivation and Personality. New York: Harper Collins Publishers.
Maslow, A.H. & Zimmerman, W. 1956. College teaching abilily, scholarly activity and personality. Journal of Educational Psychology
: 185-189.
Mohamad Fuad Haji Ishak, Ab. Halim Tamuri, Suhana Mohamed Lip, Sapie Sabilan, Zetty Norzuliana Rashed & Suziana Hanini. 2015. Tahap Kepuasan Bekerja Dari Aspek Hubungan Rakan Sekerja Dalam Kalangan
Guru-guru KAFA Sekolah Rendah Agama Negeri Selangor, 1-18. https://ejurnalfp.files.wordpress.com/2015/08/tahap-kepuasanbekerja-
dari-aspek-hubungan-rakan-sekerjadalam-kalangan-guru.pdf. Tarikh Capaian: 11 Jun 2018.
Mohd. Shaladdin Muda. & Nik Wan Omar. 2006.Model peramal kepuasan kerja pegawai perkhidmatan pendidikan di komuniti Pesisir, Terengganu. International Journal of Management Studies 13: 123-142.
Norhana Mohd. Salleh. 2016. Tahap kepuasan kerja guru agama sekolah agama bantuan kerajaan Negeri Terengganu dari aspek pembangunan
Insan. Disertasi Ijazah Sarjana Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Nor Raudah Hj Siren, Azrin Ab. Majid & Siti Jamiaah Ab. Jalil. 2013. Pengurusan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Malaysia. Working paper presented at ICON IMAD III: International Conference on Islam in Malay
World, organized by APIUM & UIN Bandung, 29-31 Oktober, Bali, Indonesia.
Noor Rahamah Abu Bakar. 2013. Masa kerja fleksibel dalam sektor formal di bandar: Mengimbangi keluarga dan tanggungjawab.
Akademika 83(1): 77-80.
Pallant, J. 2005. SPSS Survival Manual: A Step By Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (version 12). Australia: Allen & Unwin.
Sara, F. 2012. Job satisfaction among English language teachers in Malaysia. International Journal of Applied Linguistics & English Literature 1(4): 30-37.
Schaffer, R.D & Shaffer, M.A, 2005. Emotional Intelligence Abilities, Personality and Workplace Performance, Academy of Management Proceedings, No. 1, https://doi.org/10.5465/ambpp.2005.18778994 Retrieved on: 30 July 2016.
Sekaran U. & Bougie R. 2010. Research Methods for Business: A Skill Building Approach. 5th edition. New York: John Wiley & Sons Ltd.
Siti Jamaiah Ishak. 2000. Motivasi Kerja Di Kalangan Guru-guru Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Sabak Bernam. Tesis Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Sufean Hussin. 2008. Pendidikan di Malaysia: Sejarah, Sistem dan Falsafah. Edisi kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Utusan Malaysia Online. 2008. 20 Mei 2008. Guru ponteng: Tindakan tegas akan diambil, 20 Mei.
Utusan Borneo Online. 2016. Tiada kompromi salah laku guru., 12 Julai. Tarikh capaian: 30 Julai 2016
Mei 2009. HRMIS. Transformasi Pengurusan Sumber Manusia Sektor Awam Malaysia Abad Ke-21. Selangor: Jabatan Perkhidmatan Awam
Malaysia, Bahagian Pengurusan Maklumat.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 0126-5008
eISSN: 0126-8694