
 

  

eISSN: 1823-884x 
 

Volume 20, Issue 2, DOI: https://doi.org/10.17576/ebangi.2023.2002.13  

Received: 15 February 2023 

Accepted:20 March 2023 

 
e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities https://ejournal.ukm.my/ebangi 

Article  

 

A Comparative Analysis on The Framing of Politics in Jordanian Online News 

 

Almomani Mohammad Hamzeh Mohammad & Loh Yoke Ling*  

 

Department of Communication and Media, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjung Malim, 

Perak, Malaysia 
 

*Corresponding Author: lohyokeling@fbk.upsi.edu.my  

 

Abstract: News bias has a detrimental impact on how the general public and specific individuals perceive 

the news information, resulting in a significant impact on Jordanian politics. Mainstream media sources 

continue to be the main sources of information about current events in Jordan, despite the internet's many 

advancements in the domains of communication. The widespread usage of news polarisation and the 

interference of the government through laws and policies are two additional reasons why it is regarded as 

good journalism in Jordan. Through a descriptive and comparative content analysis, this research applies 

theoretical fieldwork of communication and aims to comprehend and assess how the Al Hamzeh issue was 

framed in the Jordanian online news agencies, Al Ghad and Al Rai. The results of this study show that the 

official online news agency Al Rai gave more attention in its coverage of the Al Hamzeh issue than the 

independent online news Al Ghad. Al Ghad and Al Rai news pieces extensively implement the five different 

types of news frames in both their headlines and body copy. Additionally, the wording employed in the 

chosen news stories had a strong slant. The outcome regarding the independent news agency, Al Ghad, 

interpret contradiction anent news independence in Jordan. This study advances development of knowledge 

in the areas of press freedom, foreign policy, and communication. This study clarifies the understanding of 

Jordan's media landscape. 

 

Keywords: news faming, jordanian online news, news slant, news partiality, content analysis 

 

 

Introduction  

News partiality, which is a persistent issue that varies in concentration depending on the location and 

country, is one of the biggest problems of the news industry in Jordan, yet it is not considered a problem in 

Jordan due to its widespread use and has become a normal phenomenon. Jordan is a developing country in 

the middle of a war-torn region of the Middle East. After the Arab Spring, when significant protests 

compelled the government to introduce new political changes, including improvements in press freedom but 

without success, Jordan's administration was affected. Its media landscape has experienced changes and 

challenges in recent years. One issue that has become increasingly prominent in Jordanian news media is the 

issue of partiality, where news outlets may show bias towards certain political or social groups. The 

International Press Institute (IPI) (2021) notes that "media outlets are often seen as aligned with political 

parties or individuals, with some even owned by members of parliament or political leaders." The issue of 

partiality has become more pronounced in Jordanian media in recent years, particularly in the lead-up to 

elections. 

Jordan as a middle eastern country with declining standards when it comes to media and journalism 

practises and lacks good world rankings (Spies, 2017).  The main mechanism of influence in contemporary 

society is thought to be the mass media, which controls, alters, and regulates information (Alloh et al., 

2021). Politics in Jordan are significantly impacted by news partiality, which has severe effects on how the 

general public and individuals perceive the news. Popular media outlets are still the main sources of 

https://doi.org/10.17576/ebangi.2023.2002.13
mailto:lohyokeling@fbk.upsi.edu.my


e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 142 
 

 

information on contemporary events, even though the internet has brought about a number of developments 

in the communication space. The issue of partiality in Jordanian news media is a complex and evolving one, 

with both challenges and opportunities for improving the quality and independence of journalism in the 

country. As a result, when the news is biased in Jordanian media, news consumers are also susceptible to 

developing similar bias views. 

Thus, this study dives deeper in-depth identifying the framing and news slants of politics in 

Jordanian online news considering independent and governmental news agencies, by overviewing and 

analysing coverage of prince Hamzeh news event on the online news agencies in Jordan. 

 

Literature Review 

According to Spies (2017), political agenda, government involvement, and control in the media industry are 

to blame for making it difficult for journalists and media outlets to operate in Jordan. These issues are 

directly related to government control and laws and policies. The prominent journalists in Jordan encounter 

challenges such as government, self-censorship, violent consequences, and oppression (Husseini, 2019). In a 

Jordanian media industry free from oppression, professional workplace standards for journalists would be 

greater, they wouldn't fear violence and censorship, and they wouldn't publish partial news because of 

various forms of oppression. Due to laws and policies that oppose the constitution, many Jordanian public 

figures and journalists face detention. One such example is the cybercrime law, which is used as a reason for 

arrests and for demanding a licence for live social media broadcasting (Alsondos, 2021). The press and 

publication law and the cybercrime law, both of which are used to oppress and retaliate against media outlets 

and journalists, are just two examples of the laws and policies that the government has implemented that are 

used to shut down media outlets for airing even the slightest criticism (Alsondos, 2021). 

However, there isn't enough information or literature that identifies or analyses the news partiality, 

especially on politics in Jordan, through legitimate research due to laws and customs that enable censorship 

both formally and unofficially by educational systems (Spies, 2017; Sakr, 2015; Lewis & Nashmi, 2019). 

Although various studies have highlighted media bias in Jordanian media, no research has yet revealed how 

it affects news systems (Spies, 2017; Sakr, 2015; Lewis & Nashmi, 2019). This research identifies the 

framing of Jordanian politics to further analyse and provide more details on media operations in Jordan. The 

Al Hamzeh news event was chosen in this study because it is a solitary occurrence that recently occurred in 

Jordan and is extremely political on a national level. In April 2021, Al Hamzeh, the king's brother, criticised 

the Jordanian government and its management, sparking outrage across the country while also winning over 

a sizable following (Sweis et al., 2021). Al Hamzeh, the former crown prince of Jordan, was detained for 

denouncing the level of corruption in the nation. Prince Hamzeh is Hussein bin Talal's fourth child. In April 

2021, prince Hamzeh posted a video to his social media account on Twitter in which he expressed his 

displeasure with the state of affairs regarding the Jordanian government and its leadership. The video was 

followed by other videos that prince Hamzeh posted, and which had shown him being followed and 

subjected to harassment by police. The prince was detained along with other royal and diplomatic dignitaries 

as a result of the tale (Irish Times, 2021). Due to accusations that he conspired with foreign powers to harm 

the Kingdom of Jordan; prince Hamzeh is currently under house arrest (Millett, 2021). 

This study focuses on Al Rai and Al Ghad, two of the largest newspaper companies in Jordan. The 

study identifies and analyse the framing of Prince Hamzeh through the coverage by these two Jordanian 

news outlets. Given that it is a political news event that offers a chance for this research to comprehend 

Jordan's media landscape and, most importantly, how politics are covered there. Al Ghad claims to be 

independent and is acknowledged as such by all sources, in contrast to Al Rai, an official publishing 

newspaper that concentrates on the government and its agendas.  The Jordan Press Foundation founded the 

pro-government Al Rai daily, that is owned by shareholders and the Jordanian government, which also owns 

holdings in numerous other media companies. 55% of Al Rai shares are owned by the Jordanian government 

through the social security corporation (Richter & Kozman, 2021). Al Ghad, an independent Jordanian 

newspaper launched in August 2004 by Mohamed Olayan, is privately owned and ranks as the tenth most 

popular website in the MENA area (Amro & Al-Dabbagh, 2020). Adwan claims that Al Ghad daily, which 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 143 
 

 

enjoys greater flexibility and 60% neutrality in its news publishing, contains 35.7% of its articles that 

represent the opinions of people, coalitions, and political parties in Jordan. 

A significant amount of study employing the framing theory has been done on the Kingdom of 

Jordan. The most recent studies have focused on framing Jordanian national identity, protests, COVID 19, 

gender studies, the Syrian refugee crisis, social media, and even cyberbullying (El-Sharif, 2016; Tahat et al., 

2020; Haider, 202; Irom et al., 2022). Semetko & Valkenburg (2000) developed the five news frames 

employed in this study, which are conflict, human interest, responsibility, morality, and consequence. 

Conflict framing focuses on the different conflict components, disputes and arguments between the two 

parties. Human interest framing refers to the news that presented using emotions through pictures, phrases or 

dramatization, in-order to capture the interest and attention of the news consumers, different approaches or 

elements go into this but mainly generating feelings such as sympathy, compaction or outrage. 

Responsibility frame overlooks the source of the situation and who may be responsible for it. Issues in 

morality frame are mainly related to moral values and religion. While, consequence frame mainly focuses on 

the impact the news event will have on Jordan and its people, weather its political impact nationally or 

internationally. 

 

Methodology 

A comparative content analysis of the framing of the prince Hamzeh news event in the online news coverage 

of Al Rai and Al Ghad is conducted. The news headlines and body text of numerous things regarding prince 

Hamzeh that appeared in both online news outlets between April 2021 and June 2022 are coded and 

assessed based on five types of news frame (Semetko & Valkenburg, 2000) dan news slant. The five types 

of news frame included conflict, human interest, responsibility, morality, and consequence.  The news slant 

was identified by 3 categories included supportive, neutral and oppose. The coder used the Coding Book and 

Coding Sheet to conduct content analysis. Two coders coded 40 articles as part of the intercoder reliability 

test, and the results showed that Kappa was greater than. 9.  

 

The Findings 

The Jordanian official newspaper Al Rai widely covered the prince Hamzeh news event, and the news 

volume shows more articles for Al Rai than for Al Ghad between April 2021 and June 2022. Al Ghad only 

produced 44 news stories, compared to Al Rai's 118. It has been established that the official daily Al Rai 

gives political news coverage a higher priority than the independent publication Al Ghad. 

 
Table 1. The frames used in the news headlines of Al Rai and Al Ghad on Prince Hamzeh news  

 

Frame News Agency Frequency Percent 

Human Interest Al Rai 99 83.9% 

 Al Ghad 33 75% 

Morality Frame Al Rai 22 18.6% 

 Al Ghad 3 6.8% 

Conflict Frame Al Rai 9 7.6% 

 Al Ghad 13 29.5% 

Responsibility Frame Al Rai 17 14.4% 

 Al Ghad 20 45.5% 

Consequence Frame Al Rai 23 19.5% 

 Al Ghad 14 31.8% 

 

Table 1 shows the headline frames used by Al Rai and Al Ghad on Prince Hamzeh News for a total 

of 162 news articles published between April 2021 and June 2022. The two Jordanian online news outlets Al 

Rai and Al Ghad used a lot of the Human Interest framing in their headlines for their coverage of the prince 

Hamzeh news event. The Human Interest Frame is the most frequently used frame in the headlines of the 

two news agencies, followed by the Responsibility Frame and the Consequence Frame. The Responsibility 

Frame is the second most frequently used frame in the headlines of Al Ghad news items. Al Ghad news 

article headlines most frequently use the Consequence frame, whereas Al Rai news article headlines most 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 144 
 

 

frequently use the Morality frame. The Responsibility frame and the Conflict frame are the fourth and fourth 

most frequent frames, respectively, in the headlines of Al Rai and Al Ghad news items. The conflict frame 

appears in Al Rai news story headlines the least, whereas the morality frame appears in Al Ghad news item 

headlines the least. 

The findings about the use of the five different types of news frames in the headlines of news stories 

interpret different meanings depending on the news outlet. For instance, while examining the use of the five 

different types of news frames in the headlines of Al Rai news articles, it is discovered that the Conflict 

frame is used the least, indicating that Al Rai did not report a fair use of the conflict frame between prince 

Hamzeh and his brother, the king of Jordan; or the opposition and the government, the opposition and the 

government. The independent newspaper Al Ghad, on the other hand, reveals a better and higher use of the 

Conflict frame in a very contentious political news case. This gives insight into the media environment of 

Jordan and interprets how the official newspaper fails to display the Conflict frame in various disputed 

political events.  

The Human Interest frame is the one that is most frequently utilised in the article headlines of both 

Al Ghad and Al Rai newspapers; it is crucial for news agencies to adopt this frame in order to pique readers' 

interests. Al Ghad utilised the Human Interest frame in their news headlines 75% of the time, but Al Rai 

used it 83.9% of the time. In order to draw in viewers and readers, AL Rai and Al Ghad evoked sensations 

by images, language, or dramatisation. In certain situations, the variety of words employed also led to 

feelings of sympathy. The morality frame application in the headlines of the news articles about the prince 

Hamzeh news case evaluates Jordan's media landscape and provides more details about the official 

newspaper Al Rai against the independent daily Al Ghad, with a focus on how politics are covered in 

Jordan. The conflict frame was heavily utilised in the headlines of Al Rai news items. The morality frame 

analyses religious and moral values content that was used to support only one side in the coverage of prince 

Hamzeh. Al Ghad likewise made use of the Morality frame's slanted practise; however it was only done so 

6.8% of the time. The morality frame concerns moral principles and religion. Al Ghad and Al Rai employed 

moral principles in their news coverage of the prince Hamzeh issue, whereas Al Ghad used them less 

frequently. 

The Morality Frame was used 18.6% in the news headlines of Al Rai news publications, words such 

as “فتنه” which is an Islamic term and from the Quran meaning a strife or sedition were used multiple times 

in both Al Rai and Al Ghad. In one Al Rai news article published in 23/04/2021, the title was “  جده الرسول

 which translates to, His Grandfather is the Holy Prophet, the author was of course indicating the King ”الكريم

or prince Hamzeh’s older brother and his lineage to the holy prophet in Islam, while the story has nothing to 

do with the holy prophet but they used him to support one side of the argument, the article’s body went on 

about how forgiving the king is towards his brother who committed a serious crime by criticizing the 

government.  

The charges against prince Hamzeh, the international community, the Jordanian opposition, and the 

16 people detained for plotting with prince Hamzeh are interpreted using the Responsibility frame. Because 

news headlines typically don't give into depth on who is responsible for the issue, the Responsibility Frame 

is one of the frames that is frequently used in the body texts of both newspapers Al Rai and Al Ghad. Prince 

Hamzeh was blamed for something or claimed to be the victim of a global conspiracy in every news 

headline that mentioned any of the Responsibility Frame categories, whether it concerned a person, a group, 

or a political party. Prince Hamzeh was also portrayed as a victim who joined an evil cabal with nefarious 

plans to topple the government, sell out the Palestinian cause, and launder money. 

With percentages of 45.5 for Al Ghad and 14.4 for Al Rai, the Responsibility frame is used 

infrequently in the online editions of Al Ghad and Al Rai. The Consequence Frame is another frame that is 

utilised sparingly and in low percentages in the two Jordanian online newspapers Al Rai and Al Ghad. This 

is because the news headlines for the prince Hamzeh article, or any news story, generally do not provide all 

of the important information. The body text makes far more frequent use of the Consequence Frame, which 

is the display of any consequences to the prince Hamzeh news event, including the influence it will have on 

Jordan and its citizens and whether it will have a national or international political impact. The Consequence 

frame describes the risks that prince Hamzeh and 16 other people posed to Jordan by plotting to lead the 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 145 
 

 

country down a perilous path. Other consequences include threats to Jordan's national security and selling 

out the Palestinian cause. 

The news headlines in the news articles of Al Rai and Al Ghad regarding the prince Hamzeh news 

case provide a great deal of insight into the news coverage in Jordanian media, particularly with political 

news. The results regarding the news headlines confirm an overview of the Jordanian media environment 

and news coverage, but the results of the body text offer a better and more in-depth conceptualization of the 

political news coverage in Jordan, including a thorough understanding with reference to the five different 

types of news frames as identified by Semetko & Valkenburg (2000). 

 
Table 2. The frames used in the news articles body text of Al Rai and Al Ghad on Prince Hamzeh news  

 

Frame News Agency Frequency Percent 

Human Interest Al Rai 110 93.2% 

 Al Ghad 39 88.6% 

Morality Frame Al Rai 100 84.7% 

 Al Ghad 38 86.4% 

Conflict Frame Al Rai 97 82.2% 

 Al Ghad 37 84.1% 

Responsibility Frame Al Rai 87 73.1% 

 Al Ghad 36 81.8% 

Consequence Frame Al Rai 90 76.3% 

 Al Ghad 30 68.2% 

 

Table 2 shown the frames used in the news articles body text of Al Rai and Al Ghad on Prince 

Hamzeh news. The Human Interest frame is applied most effectively by Al Rai and Al Ghad in the news 

articles' body text, which is identical to the title. The Human Interest Frame was employed by Al Ghad and 

Al Rai, respectively, 88.6% and 93.2% of the time, respectively, in their coverage of the prince Hamzeh 

news case. The news coverage used words to convey emotions to the news readers about a subject that is 

regarded as being extremely sensitive in Jordan; some of these words conveyed a sense of danger, while 

others conveyed a sense of patriotism towards the government and the king in opposition to his disloyal 

brother, prince Hamzeh. 

The second-most frequently used frame in Al Rai, Al Ghad, and the news articles' body text is the 

morality frame. Al Rai used this frame 84.7% of the time, compared to Al Ghad's 86.4% usage. Although Al 

Rai used the Morality Frame more frequently than Al Ghad—100 articles compared to 38—the percentages 

show that Al Ghad uses it more frequently. In addition, Al Rai covered the prince Hamzeh news event using 

more religious and morally significant phrases and quotes. With a usage rate of 84.1% in Al Ghad and a 

usage rate of 82.2% in Al Rai newspaper, the Conflict Frame ranks third among Jordanian online news 

agencies Al Rai and Al Ghad. Jordanian online news outlets frequently employ the conflict framing when 

reporting on the prince Hamzeh news case. 

The prince Hamzeh news rapidly escalated into a quarrel between the monarch of Jordan, king 

Abdullah the second, and his brother prince Hamzeh who made the statements, which is the main reason 

why the Conflict Frame is used frequently among the two publications. The news story started with the 

prince apologising in a letter to the king throughout the course of the 14-month reporting period. From there, 

it expanded into prince Hamzeh being a victim of an 18-person conspiracy that even involved Jordanian 

courts. As noted in table 4.16, which also includes examples of the conflict frame, later events showed that 

the enmity between prince Hamzeh and the king was rekindling. Prince Hamzeh made comments about not 

wanting to be a part of the royal family any longer due to poor management and corruption after serving a 

year under house arrest and apologising to the king. This infuriated the king, who then used strong language 

in a message to Jordanians through various news platforms. 

The other way the conflict frame was put into action was with the king's supporters against 

everything. Readers Opinion publications, which are typically governmental personal news publications, 

blamed the west for plotting against Jordan, while other publications pointed the finger at the Jordanian 

opposition, a group of Jordanians outside of Jordan. The independent news source Al Ghad was coded for 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 146 
 

 

the five types of news frames, and what was most striking was how similar its writing style and the use of 

the slanted five types of news frames were to the official news agency Al Rai. As an independent news 

source, it was expected to be less biassed; the only difference was that it did not focus on the news story as 

much as the official newspaper Al Rai and therefore did not have the same bias. 

The Responsibility Frame, the second-to-last popular frame in Al Ghad and the least used frame in 

Al Rai, is nevertheless regularly used because of how much the two news stations blamed each other for 

remarks made concerning corruption. The majority of news reports, including those in Al Rai and Al Ghad, 

accused Prince Hamzeh for the plot to topple Jordan's government. However, sixteen other people, including 

a prince and a former minister and chief of the Royal Hashemite Court, are also named as conspirators. 

Additionally, the Jordanian opposition that exists outside of Jordan and the international community were 

both accused. In essence, the Responsibility Frame holds that anyone who opposes the Jordanian 

government's efforts to combat accusations of corruption is engaging in a plot to spread evil ideology. 

The Consequence Frame, which is the least popular frame in Al Ghad and the second-least popular 

frame in Al Rai, refers to the result of the news story, such as the influence it will have on Jordan and its 

citizens, whether its political impact is local or global. Al Rai and Al Ghad continued to heavily utilise this 

frame, as evidenced by the extremely high percentages of 68.2% for Al Ghad and 76.3% for Al Rai. 

 
Table 3. Al Ghad & Al Rai use of slant supportive, neutral & oppose in the coverage of prince Hamzeh news case 

 

News Slant News Agency Used/Not 

Used 

Frequency Percent 

Supportive Al Rai Not Used 44 100% 

 Al Ghad Not Used 118 100% 

Neutral Al Rai Used 11 9.3% 

  Not Used 107 90.7% 

 Al Ghad Used 6 13.6% 

  Not Used 38 86.4% 

Oppose Al Rai Used 107 90.7% 

  Not Used 11 9.3% 

 Al Ghad Used  38 86.4% 

  Not Used 6 13.6% 

  

 Table 3. shown the use of news slant supportive, neutral and oppose in the coverage of prince 

Hamzeh news case in Al Ghad & Al Rai news agencies. The news outlets in Al Rai and Al Ghad all had the 

same message, and it was directed in the same way. The official newspaper of Jordan, Al Rai, published 

more Slant than it did. The government's participation in the media is another explanation for the fact that 

independent news media had such highly biased reporting. For instance, the independent newspaper Al 

Ghad may have thought about the negative repercussions if it published news supporting prince Hamzeh. 

The danger that prince Hamzeh's remarks would pose to Jordanians in the future—which includes security 

and making Jordan a highly chaotic place to live—was the most frequently mentioned of the various 

dangerous scenarios that the news pieces examined. 

 Many of the Arabic words that were used in both Al Rai and Al Ghad, as well as words that are 

distinctive and move readers' emotions, were crucial in drawing readers to the news stories. Many of these 

words express sympathy for King Abdullah of Jordan for having to deal with this conflict with his half-

brother, prince Hamzeh. Al Rai and Al Ghad, the two Jordanian news outlets, both use the morality frame 

frequently. It is discovered that the Morality frame is applied in a rather biased manner. The two newspapers 

contain religious and morally uplifting phrases that show support for the government and the King against 

prince Hamzeh. Terms like "his grandfather is the prophet of Islam," "religious sedition," "prophet 

Muhammad," and other similar expressions (PBUH). With extensive use of news bias and polarisation, the 

moral framework seen in Al Rai and Al Ghad plays a part in supporting Prince Hamzeh's opponents.  

The Conflict frame is the next one that was frequently used in both the news articles' body text and 

coverage of prince Hamzeh. The Prince Hamzeh News case is most suited to the conflict frame; yet, despite 

the conflict frame being used by the two newspapers, the slant nonetheless crept into the text's main body. 

While the news coverage highlighted all sides of the incident, the wording and tone nearly invariably sided 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 147 
 

 

with the officials and were critical of prince Hamzeh and his comments. In order to criticise and hold prince 

Hamzeh accountable, the Responsibility frame is used 87 times in Al Rai and 36 times in Al Ghad. 

Additionally, 16 additional people are accused of conspiring with prince Hamzeh and engaging in 

international affairs against Jordan's national interest. In order to attack prince Hamzeh and his criticism of 

Jordan's corruption, the authorities utilised the Palestinian issue as justification. 

The two Jordanian newspapers Al Rai and Al Ghad came to the conclusion that prince Hamzeh was 

plotting to destroy the government in order to satisfy his vile, self-centered ambition to be in power. This 

finding was made by all parties held accountable. Prince Hamzeh's initiatives also give rise to challenges to 

national security and the future. Keep in mind that prince Hamzeh merely attacked the Jordanian 

government and its leadership, especially in light of the country's dismal economic situation and widespread 

poverty. By utilising terminology that supports prince Hamzeh, the news items in Al Rai and Al Ghad 

showed no slant or news partiality of any kind in their reporting. This conclusion is supported by a 

consideration of the various variables that the Jordanian government is involved in. Prince Hamzeh was not 

treated with any tolerance by the two Jordanian online newspapers Al Rai and Al Ghad in their news 

articles. 

The majority of news items published by Al Ghad and Al Rai exhibited bias and partiality in the 

news coverage by employing language that was critical of prince Hamzeh. The news pieces classified as 

neutral are all either hard news or letters from officials to the public. Neutral, which is defined as there were 

no tilt or news partiality utilised whether supporting or opposing, is applied on a modest scale in the news 

journals of Al Rai and Al Ghad. 

There were no supportive or opposing slants in the 6 (13.6%) neutral media in Al Ghad and the 11 

(9.3%) neutral publications in Al Rai since they were news publications that either contained hard news, 

announcements, or signed letters to the public. The king, prince Hamzeh, or a member of the Jordanian royal 

family often signed the letters in Al Rai and Al Ghad on the recent dispute involving prince Hamzeh. One 

message, aimed in one direction, was shared by all news outlets in Al Rai and Al Ghad. Al Rai, the official 

newspaper of Jordan, published more Slant than it did. The fact that Al Ghad is an independent news 

organisation helps to explain why the media refrained from attacking prince Hamzeh on a large scale in the 

same way as Al Rai did, but it still doesn't provide a good justification for why the news coverage was so 

biased, opposing him 86.4% of the time. Al Rai released 118 pieces, or 107 different types of tilt, of which 

90.7% were against the slanted news. Al Ghad, which produced 38 biased and critical news stories about 

prince Hamzeh, only varies from Al Rai in terms of the quantity of coverage in that it, too, has a high 

proportion of critical, skewed news about prince Hamzeh, with a figure of 86.4%. 

An important finding of this research is the similarity in the use of slant or media bias and news 

polarisation in the coverage of political news, particularly the prince Hamzeh news case, by the two 

Jordanian newspapers, the independent news agency Al Ghad and the government news agency Al Rai. 

Additionally, the Al Ghad and Al Rai news organisations' similar reporting slants on prince Hamzeh reveal a 

wealth of significant information regarding Jordan's media landscape. The conclusion is that Al Ghad's news 

agency claim that it is an independent newspaper and media outlet is particularly contentious given the 

similarity in news coverage between Al Rai and Al Ghad media channels. Therefore, Jordan's independent 

press organisations are also contentious. 

The five kinds of news frames—Human Interest, Morality, Conflict, Responsibility, and 

Consequence—are utilised by Al Rai and Al Ghad to portray prince Hamzeh as a dishonest and criminal 

because of his comments against Jordan's corrupt government. All five of the frames mentioned in Al Rai 

and Al Ghad interpret various slants and news partiality by defending King Abdullah and the Jordanian 

administration. Additionally, nearly every news story from the two news agencies had a negative slant 

against prince Hamzeh. Al Ghad and Al Rai also publish hard news and official correspondence without 

showing tilt or news polarisation. 

 

 

 

 



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 148 
 

 

Discussion  

The research reveals that there were 44 news articles or publications about the Al Hamzeh news event 

published in the Al Ghad online daily between April 5 and June 5 of 2022. The political story surrounding 

the Al Hamzeh incident and his brother, King Abdullah II of Jordan, received significantly more attention in 

Al Rai's online news coverage of the news event. There were a total of 118 news articles published by Al 

Rai during the course of the 14-month period, from the moment the story first broke to the point where it 

started to fade. On the first day after Al Hamzeh aired his video on Twitter condemning the Jordanian 

government in April 2021, 27 news items were released. 

 To pique the interest and attention of the news readers, the coverage of Al Hamzeh in the articles 

used slanted and anti-Al Hamzeh sentiments through images, phrases, or dramatisation. These sentiments 

included outrage, sympathy, and compassion, which were used to portray Al Hamzeh as a violent criminal 

who wants Jordanians to suffer harm. The government of Jordan and the monarch were portrayed as the 

good side using words from religious texts and morality, while Al Hamzeh and everyone who agrees with 

his criticism of corruption were portrayed as the wicked side. The Jordanian government and the Jordanian 

opposition, Al Hamzeh and the Jordanian government, and the king of Jordan and his brother Al Hamzeh 

are among the various conflicting parties, disagreements, and debates in the Al Hamzeh scenario. In an 

effort to protect the reputation of the royal family, the news media attempted to disassociate itself from Al 

Hamzeh's acts by blaming numerous people, other nations, and international organisations. The news reports 

on the Al Hamzeh controversy showed that the comments made by Al Hamzeh had a wide range of effects 

on Jordan and Jordanians, including threats to domestic security, threats to the country as a whole, plots to 

sever Jordanians' unity, and ongoing threats to Jordan and the Middle East. 

An noteworthy conclusion of this research is the similarity between the two Jordanian newspapers, 

the independent news agency Al Ghad and the official news agency Al Rai, in the use of slant or media bias 

and news polarisation while covering political news, particularly the Al Hamzeh news issue. Additionally, a 

significant amount of crucial information regarding the media and news environment in Jordan is interpreted 

by the similarities in slant in the coverage of Al Hamzeh by Al Ghad and Al Rai news agencies. According 

to the similarities in news reporting between Al Rai and Al Ghad, it can be inferred that Al Ghad's claim to 

be an independent newspaper and media outlet is highly disputed. A blatant use of slant in the language tone 

of the news stories is revealed by the coverage of prince Hamzeh in the online Jordanian news agencies Al 

Rai and Al Ghad. When it comes to tilt, some news reports that included letters from political figures, such 

as king Abdullah and prince Hamzeh, as well as those that provided grave information, are deemed 

impartial. There are no articles to substantiate prince Hamzeh's claims concerning corruption in Jordan and 

to implement a tilt. 

 

Conclusion  

The Human Interest frame is most frequently utilised by the two news agencies. The conflict frame comes in 

third, followed by the morality frame, in second. The least often used frames in Al Rai and Al Ghad are 

responsibility and consequence. All of the frames are noted as being heavily utilised in Al Rai and Al Ghad 

news media regarding the prince Hamzeh crisis. The prince Hamzeh story that was covered by the online 

Jordanian news outlets Al Rai and Al Ghad reveals a severe slant in the language and tone of the news 

stories. When it comes to bias, certain news items that contained letters from political officials, such as king 

Abdullah and prince Hamzeh, as well as those that broke breaking news, are labelled as impartial. There are 

no articles to impose a bias and promote prince Hamzeh with relation to his remarks concerning corruption 

in Jordan. By employing terminology that is opposed to prince Hamzeh, the majority of publications by Al 

Ghad and Al Rai news stories demonstrated slant and news partiality in the news coverage. In Al Rai and Al 

Ghad, every news source had a unified message that was aimed in a single direction. Slant was published 

more frequently in Al Rai, the official newspaper of Jordan. Another explanation for why the independent 

news media had so strongly biased reporting is that the government was involved in the media. For instance, 

the independent newspaper Al Ghad may have thought about the negative repercussions if it published news 

supporting prince Hamzeh. 

  



e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities 149 
 

 

Acknowledgement: We would like to express our appreciation to the Universiti Pendidikan Sultan Idris for 

their support throughout this research project. We are grateful to the university for providing the necessary 

resources and facilities that helped us to conduct this study. 

 

Conflicts of Interest: The authors declare no conflict of interest. 

 

References  

Al Adwan, M. N. (2020, September 2). The news values in the Jordanian press: A content analysis of Al rai 

and Al ghad newspapers. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(4), 768-773. 

https://doi.org/10.18510/hssr.2020.8476 

Al-Dabbagh, U. M., & Amro, H. S. (2020). Reconciliation or alienation: The representation of the Syrian 

refugee crisis in the Jordanian print media: Al-Ghad newspaper as a case study. Theory and Practice 

in Language Studies, 10(5), 612-621. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.1005.16 

Alloh, A., Rahmatullah, B., Almajhdoub, F., & Ariffin, M.Y.B.M. (2021). A comparative analysis of online 

news outlets coverage of the 2017 Jerusalem issue through examining news frames and news 

sources. Journal of Management Information and Decision Sciences, 24(S6), 1-12. 

Alsondos, S. A. (2021, December 20). Freedom of the press in Jordan: Regulatory amendments or 

restrictions to online speech? SMEX. https://smex.org/freedom-of-the-press-in-jordan-regulatory-

amendments-or-restrictions-to-online-speech/ 

El-Sharif, A. (2016). “Restoring pride in Jordanian national identity”: Framing the Jordanian national 

identity by the national committee of Retired Army Veterans. Studies in Literature and Language, 

12(5), 40-53. http://dx.doi.org/10.3968/8378 

Husseini, R. (2019, August 5). Media watchdog report finds self-censorship prevalent. Jordan Times. 

http://www.jordantimes.com/news/local/media-watchdog-report-finds-self-censorship-prevalent 

International Press Institute. (2021, March 17). Jordan: Media freedom under threat ahead of elections. 

https://ipi.media/jordan-media-freedom-under-threat-ahead-of-elections/ 

Irom, B., Borah, P., Vishnevskaya, A., & Gibbons, S. (2022). News framing of the Rohingya crisis: Content 

analysis of newspaper coverage from four countries. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 20(1), 

109-124. 

Lewis, N. P., & Nashmi, E. A. (2019). Data journalism in the Arab region: Role conflict exposed. Digital 

Journalism, 7(9), 1200-1214. 

Matthes, J., & Kohring, M. (2008). The content analysis of media frames: Toward improving reliability and 

validity. Journal of communication, 58(2), 258-279. 

Millett, P. (2021). Jordan: A palace coup? Asian Affairs, 52(3), 521-528. 

Richter, C., & Kozman, C. (2021). Arab media systems (p. 416). Open Book Publishers. 

Sakr, N. (2015). Good practice in EU public service media and contemporary practice in Jordan: A 

comparative analysis. UNESCO Office Amman. 

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232716 

Semetko, H. A., & Valkenburg, P. M. (2000). Framing European politics: A content analysis of press and 

television news. Journal of communication, 50(2), 93-109.  

Spies, S. Z. (2017). Reporting truth – online journalism, censorship, and the creation of knowledge in 

Jordan. Arab Media & Society, (24). Retrieved from https://www.arabmediasociety.com/reporting-

truth-online-journalism-censorship-and-the-creation-of-knowledge-in-jordan/  

Sweis, R. F., Rasgon, A., & Kingsley, P. (2021, April 7). Divided Kingdom: Jordan shaken by split between 

king and ex-crown prince. The New York Times. 

https://www.nytimes.com/2021/04/04/world/middleeast/jordan-king-abdullah-royal-dispute.html 

Tahat, D. N., Tahat, K. M., & Habes, M. (2020). Jordanian newspapers coverage of cyberbullying during 

COVID 19 pandemic. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(7), 15390-15403. 

The Irish Times. (2021, April 4). Jordan’s former crown prince ‘under house arrest.’ The Irish 

Times. https://www.irishtimes.com/news/world/middle-east/jordan-s-former-crown-prince-under-

house-arrest-1.4528352 


