Tahap kepuasan pelancong di Malaysia: Kajian lokasi ekopelancongan sekitar Melaka
Abstract
Tahap kepuasan pelancong terhadap lokasi ekopelancongan di Melaka sukar ditentukan kerana tiada bukti jelas daripada kajian terdahulu. Oleh kerana itu, objektif kajian adalah untuk meneliti tahap kepuasan pelancong terhadap lokasi atau pusat ekopelancongan sekitar Melaka menggunakan konstruk ukuran jangkauan dan pencapaian. Sebanyak 560 sampel terdiri daripada pelancong domestik dan asing diambil berdasarkan kaedah peratusan di 12 pusat ekopelancongan sekitar negeri Melaka bagi tujuan kaji selidik dan analisis data pula menggunakan teknik statistik deskriptif iaitu min. Kajian mendapati bahawa tahap jangkauan kepuasan setinggi min 3.8, tahap pencapaian kepuasan setinggi min 3.70 dan keseluruhan tahap kepuasan pelancong terhadap lokasi ekopelancongan setinggi min 3.75 atau menghampiri Skala 4 iaitu memuaskan. Tahap yang memuaskan ini muncul daripada perbezaan dalam diri seseorang pelancong terhadap sesuatu yang dilawatinya dan ia adalah bersifat psikologi. Justeru, kajian berpendapat pihak pengusaha mahupun kerajaan perlu tingkatkan usaha dalam promosi, pengurusan lokasi ekopelancongan serta melihat kembali kualiti produk dan perkhidmatan yang ditawarkan agar selaras dengan keperluan pelanggan untuk memenuhi kepuasan dari aspek psikologi pelancong. Malah, fungsi dan dasar sedia ada dalam Pelan Ekopelancongan Kebangsaan perlu menekankan aspek keperluan memenuhi kepuasan pelancong.
Katakunci: ekopelancongan, jangkauan kepuasan, kepuasan pelancong, pelancongan Melaka, pencapaian kepuasan, pengalaman ekopelancongan
The historic state of Melaka has twelve officially listed ecotourism destinations of which tourist satisfaction levels are difficult to determine as evidenced from earlier studies. This study sought to examine this issue using range measurement and achievement constructs. Primary data were gathered from 560 randomly sampled domestic and foreign tourists of the twelve ecotourism centres. The findings revealed that the mean values for the the tourist satisfaction range, achievement , and overall levels were 3.8, 3.7 and 3.75 respectively signifying a generally satisfactory state of affairs with regard to Melaka’s ecotourism destinations. Such results, nevertheless, still point to the imperative of the related government agencies and private proprietors enhancing every effort at improving the quality of both tourism products and services being offered in line with the customer satisfaction psychology. The same goes with the functions and policies of Malaysia’s National Ecotourism Plan.
Keywords: ecotourism, ecotourism experiences, Melaka tourism, tourist satisfaction range, tourist satisfaction achievement, tourist overall satisfaction
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.