JEBAT 20 (1992) 91 - 105

Radical Journalism and Press Persecution in Java:
1914 - 1918

AHMAT ADAM

The rise of the Sarekat Islam' and the Indische Partij?, the forerunners of
political parties in Indonesia, in 1912, generated an unprecedented wave of
political and nationalistic awareness among Indonesians who, for over a
decade or so, had been exposed to the effects of intense modernization.
Exposure to a Western form of education and socio-economic changes
brought about by the colonial policies of the Dutch since the middle of the
nineteenth century had, by the turn of this century, led to the emergence of
a modern Indonesian consciousness, a process that was very much a part of
the native Indonesians themselves. Intertwined with this development, since
about 1900, was the rise and growth of the Indonesian-owned press.

Indigenous participation in vernacular journalism began at the turn of the
century when R. M. Tirto Adhi Soerjo in Java, Abdul Rivai at Amsterdam,
Datoek St. Maharadja and Dja Endar Moeda in Sumatra appeared as editors
of Malay-language newspapers and periodicals.? A common theme shared
by all Indonesian editors and correspondents in their writings about this time
was the way kemajuan or progress should be interpreted and how it should
be pursued. Throughout the first two decades of this century, “kemajuan’
became the central issue in the polemics and writings of the literati. Around
it revolved the terminologies, kaum muda - kaum kuno (the younger genera-
tion as opposed to the older generation) and bangsawan fikiran - bangsawan
usul (the aristocrats of the mind as opposed to the aristocrats by birth) -
conceptual terms coined by the Sumatran Abdul Rivai and which he
popularized through the Amsterdam-based periodical, Bintang Hindia [Indies
Star]. Rivai, who believed that the modernization of Indonesian society
through a Western secular education was prerequisite to the attainment of
kemajuan, noted that Western society had become maju or beschaafd
(civilized) because its leadership was in the hands of the “aristocrats of the
mind” (the intellectuals) and less in those of the *“‘aristocrats by birth”. Rivai
asserted that the position of the aristocrats of the mind could be achieved by
all those who were willing to equip themselves with education and mastery
of the sciences (ilmu pengetahuan). Rivai termed the pursuers of modern
knowledge “kaum muda’ while naming the traditional aristocrats (in refer-
ence to the priyayis and rajas), “kaum tua” or older generation. The latter,



92 Jebat 20

Rivai asserted, was generally slow to change. Its members were too
obssessed by the glory of the ancient times and they craved for adoration;
hence their insistence on the continuance of the cumbersome adat (customs)
and of doing obeisance (sembah dan jongkok).*

At the time the Sarekat Islam was founded, the vernacular press had
undergone a history of slightly more than half a century. However, the
characteristics of the press that was started by the Eurasians since 1855 and
developed in the last quarter of the century with the entry of the peranakan
Chinese were undergoing changes by the first decade of this century. Firstly,
the emergence of Indonesians in the press business had gradually polarised
the readership into racial groupings: indigenous and Chinese. With the
emergence of the Budi Utomo and later the Sarekat Islam, the influence of
the Eurasian-run newspapers over indigenous readership continued to erode
which forced quite a few newspapers to fold up due to the pressure of
competition. By around 1914 the contents of the vernacular newspapers and
periodicals had also become more political in the sense that the tone of the
writings which appeared, especially in the Indonesian-edited and Indonesian-
owned press, was very much anti-Dutch even though most of the writings
were done in the form of sarcasm or veiled criticism.

The year 1914 was a watershed in the history of the vernacular press
in Indonesia. It also marked a turning point in the political history of the
archipelago, for on May 9th of that year, the Indies Social Democratic
Association or Indische Sociaal-Democratische Vereeniging was founded
on the initiative of Hendrik Sneevliet.® The ISDV (which later in 1920
became the Partai Komunis Indonesia) and its leaders were to play a very
significant role in the political war against colonialism since the time of its
inception until the outbreak of the revolt launched by the Indonesian
Communist Party in 1926.° In the context of the development of the
Indonesian press, the emergence of a socialist movement in 1914 acceler-
ated the growth of a radical and strongly anti-colonial vernacular press.

The role of the newspaper as a political tool to mobilize public opinion
was first realized by the peranakan Chinese of Java when Chinese-run
newspapers and periodicals claiming to be ‘organs’ of the pan-Chinese
organization, Tiong Hoa Hwee Koan’ began appearing in Sukabumi,
Surakarta, Semarang, Surabaya and Batavia at the beginning of this century.
However, it was not until 1912 that indigenous Indonesians began to have
their own political organs. Both the Darmo Kondo (organ of the Budi
Utomo) and the Sarotomo (organ of the Sarekat Islam) appeared in that year
at Surakarta. But it was only in 1913 that the colonial authorities’ attention
was drawn to the role of the press for the Indonesian organizations and its
potential danger to the government if a closer supervision and proper control
were not instituted.

By 1913 the meteoric rise of the Sarekat Islam and the volatile outburst



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 93

it produced in the racial clashes between Indonesians and Chinese brought
nervousness to many quarters, above all the colonial government itself.
Added to that, the emergence of the Indische Partij which, by early 1913, had
used its organ, De Expres, to propagandize its demand for political reform
and self-government for the Indies had also caused alarm to the government
so much so that it felt justified to reject the party’s request for legal
recognition in March of that year. But the danger of giving what the
government perceived as “too much freedom™ of the press to the Indonesians
became evident, and a matter of serious concern, when in July 1913 the
Comite Boemipoetra (Native-Committee)® which was headed by Tjipto
Mangoenkoesoemo, Soewardi Soerjaningrat and Abdoel Moeis issued a
pamphlet entitled “Als Ik eens Nederlander was™ (If I were once a Dutch-
man). The article, which was authored by Soewardi Soerjaningrat, also
appeared in Dutch in De Expres on July 19, but was quickly translated into
Malay and published and disseminated by the newspaper, Kaoem Moeda.
The Committee’s action was actually an attempt to protest against the
government’s sponsorship of colony-wide celebrations to commemorate the
centenary of the "national liberation® of Holland from French imperialism.
The said article irritated the government by its sarcasm:

Indeed | would like the coming independence celebration to be
observed as widely as possible, but I would not permit the popula-
tion of this country to join in the celebration. I would curb desire
Jor festivities, even more I would prefer the ceremony to be closed
to them so that none of the natives would be able to see our
happiness while we are celebrating our independence. In my
opinion, there is something out of place - something indecent - if we
(I still being a Dutchman in my imagination) ask the natives to join
the festivities which celebrate our independence. Firstly, we will
hurt their sensitive feelings because we are here celebrating our
own independence in their native country which we colonize. At the
moment we are very happy because a hundred vyears ago we
liberated ourselves from foreign domination; and all of this is
occuring in front of the eyes of those who are still under our
domination. Does it not occur to us that these poor fellows are also
longing for such a moment as this, when they like us will be able to
celebrate their independence? Or do we perhaps feel that because
of our soul- destroying policy we regard all human souls as dead?
If that is so, then we are deluding ourselves, because no matter how
primitive a community is, it is against any type of oppression. If I
were a Dutchman, I would not organize an independence celebra-
tion in a country where the independence of the people is stolen ...°



94 Jebar 20

The above caustic article from the pen of an inlander (native) was
perceived as a veiled attempt to incite hatred towards the Government and
the authorities were quick to take swift action against all those responsible.
Both Soewardi and Tjipto, the latter being an editorial board member of De
Expres and fellow-member of the Comite Boemipoetra, were arrested. On
August 18, the two Indonesians and the man the government regarded as the
evil genious of such insubordination, Douwes Dekker,'” were ordered to be
exiled to the Outer Islands; however, the triumverate chose to go to the
Netherlands instead. The latest furore, not unexpectedly, alarmed the
authorities. The birth of political organs and the rising tide of indigenous
political and socio-economic awareness that had found a voice in the native
press were now seen as threatening the rust en orde (tranquility and order)
of the Netherlands Indies. The example shown by Dekker, Soewardi and
Tjipto had opened the eyes of the government to the danger of press
‘freedom’ provided for by the amendment made in 1906 of the Press Act of
1856."" Now, in the light of the events taking place in 1912 and 1913, the
colonial government saw the urgency of overcoming the inadequacy of the
existing press laws to act as a deterrence to the newly emerging nationalist
journalists. The authorities also felt that the contents of the vernacular press
needed a much closer scrutiny by the General Secretary’s office as well as
by the Department of Native Affairs.

It was therefore proposed that the British Press Act in India be used as
a model in the effort to revise the Press Laws in the Netherlands Indies.
Concurrently, it was also proposed that the provisions of Articles 124a and
153a in the British Penal Code in India be adopted to introduce provisions
for a Penal Code for Europeans and a Penal Law for Natives which would
lead towards tightening the existing provisions in the Press Act. The
revision resulted in the introduction in 1914 of Articles 63a and b and 66a
and b, the former being for the Europeans and the latter fo Natives. Article
66a of the Penal Law for Indonesians stipulated that whosoever

by words or signs or displays or in other ways arouses or fosters
animosity, hate or contempt against the government of the Nether-
lands or the Netherlands Indies, would be punished with hard
labour, in chain, from five to ten years;

and Article 66b provided that whosoever

by words or signs or displays or in other ways arouses or fosters
animosity, hate or contempt between the different groups of the
Netherlands’ subjects or the inhabitants of the Netherlands Indies
would be punished with imprisonment of six days to five years. An
attempt towards this offence is punishable with hard labour, outside
the chain, for a period of not exceeding five years.



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 95

The provisions for Europeans as stipulated by Articles 63a and b were
similar in content except that the words ‘in chain’ in (a) and the phrase ‘with
hard labour outside the chain for a period of not exceeding five years’ in (b)
were omitted.

Apart from the above articles, the colonial government also introduced
Articles 154 - 157 in the Penal Code.'"? Known popularly as the ‘hatred-
sowing’ articles (haatzaai-artikelen), they were meant to further equip the
provisions of the Printing Press Regulations. With these provisions the
government felt confident to prevent anyone or any party from arousing
hatred and contempt (haat en minachting) towards the government and to
arouse hatred and disdain (haat en verachting) between different groups of
the population.

The period beginning 1914 was one of proliferation for the politically-
oriented Indonesian-owned vernacular press. As political awareness ex-
panded, the number of newspapers and periodicals claiming to be the voice
of a variety of associations also increased. Surabaya, Semarang, Surakarta,
Yogyakarta, Bandung and Weltevreden continued to be the principal centres
of the vernacular press in Java. But the motive of founding newspapers or
periodicals by Indonesians was no longer confined to the purpose of
commercial pursuits, but rather was propelled by a desire to provide a voice
for the newly emerging leaders of the pergerakan (nationalist movement) -
ranging from political leaders, journalists and reformists to organizers of
trade unions. In the words of one journalist, the press wanted to speak out
in order to elevate the dignity of the people (mengangkat deradjatnja
bangsa)."?

It was in the light of this spirit that Mas Marco Kartodikromo launched
the weekly, Doenia Bergerak (World in Motion), on January 31, 1914 with
the cooperation of fellow-members of the provisional committee of the
proposed Native Journalists® Union (Inlandsche Journalisten Bond). The
publication of the periodical and the announcement of the formation of the
Journalists’ union in its maiden issue appeared to coincide with the imple-
mentation of the amendments to the Penal Code and the repressive implica-
tions they brought to the Indies press. In view of the attempt to curb the
freedom to express in print, Marco saw the urgency of establishing a native
journalists” union.

... The World in Motion will seek to assist an IJU member who falls
prey to the peril of sedition. We therefore implore upon Boemipoetras
[natives] of all walks of life: journalists; progressives; patriots.
Please support this movement of ours; remember that TIME IS
MONEY. If we delay in setting our people, the Boemipoetras, in
motion, they will, as time passes, probably become weaker because
our force will ultimately dissipate. If we wait until every Boemipoetra



96 Jebat 20

has become learned, it will take decades to happen. May be, in ten
years to come there will be large numbers of Javanese going over
to the tanah seberang [across the straits] to become contract
coolies, while the arrival of foreigners to our country will keep on
increasing. Even if later on, by the next ten years, many Boemipoetras
would have become educated we nevertheless feel that we would
still be lagging behind the other races in ingenuity. When that
really happens, dare the Boemipoetras compete with the immigrant
races? Surely not, don’t you agree? And so, as time goes, we the
Boemipoetras will be increasingly deprived, that is, this land of ours
will be sold to others. But if from now we attend to this land of ours
dutifully, it will not be impossible that our land will not be lost from
our grips ... "

The publication of the Doenia Bergerak as the voice of the Native
Journalists” Union marked the beginning of Marco’s daring involvement in
radical journalism which was to lead him eventually to a direct collision with
the government. It was precisely because of articles published in the weekly
periodical that Marco Kartodikromo was persecuted by the colonial authori-
ties, accused of transgressing Articles 66a and b of the Penal Code for
Natives.

Marco’s apprehension of the suppressive Articles 66a and b was not
without foundation. On November 10, 1913 the journal, Sarotomo had
published Marco’s writing criticizing the composition of the Welvaart
Commissie [Welfare Commission] which was made up of European officials
and Javanese bupatis. Marco especially directed his criticism against Dr. D.
A. Rinkes, Advisor of Native Affairs and Chairman of the Commission.
This aroused Rinkes’ displeasure and through a letter addressed to Hadji
Samanhoedi, Chairman of the Sarekat Islam at Solo, he warned that the
contents of the Sarotomo should be the responsibility of the Central Commit-
tee of the S.I. and not be left in the hands of “editors who were paid by the
Central Committee™. Rinkes also expressed his regret that the Saroromo had
printed a report that was a complete lie (kabar jang bohong belaka).

In response to the letter, which was published by Doenia Bergerak and
Sinar Djawa [Ray of Java], Marco again attacked the Advisor of Native
Affairs in the Doenia Bergerak (which article was also printed by the Sinar
Djawa of February 10, 1914). In the said article Marco stated:

... As I have mentioned in No. 1 above, the Hon. Dr. Rinkes knows
more about the fate of the natives than I do. Has Dr. Rinkes or have
members of the Welfare Commission together witcnessed themselves
when the livelihood of the little people is in good stead? Which kind
of livelihood is said to be easy; happy; secure; and without any



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 97

shortage whatsoever? Often do I ask the village people, what is
their condition of living like? My question is answered thus:

“The little people are mostly living by eating once a day; those who
could afford a little more are able to eat rice; but those who cannot
eat only yam and maize; as for fish they don’t even think of it; as
long as there are salt and chillies it is already sufficient. With
regard to clothings, the village people seldom have up to three or
even two pairs ... Can a human being who lives in such a manner
be said to be: happy and without shortage? ...

But I dare say with certainty that the Hon. Dr. Rinkes and members
of the W.C. [Welvaart Commissie] who hold the rank of Regent
seldom or perhaps even never - mingle with the village people (the
common people). Probably the members of the W.C. only inquired
Jrom the priyayis who hold the rank of Wedono down to the village
loerah. Can the information from the Wedono downwards be the
truth ...?

By criticizing Rinkes and the Welfare Commission which was an
embodiment of the Colonial Ethical Policy itself, Marco was demonstrating
his kesatriyaan, the mythological knight-errant, who was waging a perang
soeara (war of voice) against the colonial government. His brush with
Rinkes appeared to leave him open to further confrontation with the authori-
ties. On January 26, 1915 Marco was levelled with charges of persdelict
(press offences) for four articles which appeared in the Doenia Bergerak in
late 1914." On March 4, he was again interrogated by the Assistant Resident
of Surakarta pertaining to an article by Tjipto Mangoenkoesoemo entitled
“Onze Beweging™ (Our Movement) which first appeared in De Indische Gids
but was translated and published by Marco in the forty third issue of Doenia
Bergerak.

The authorities found Marco’s translation objectionable, and more so the
annotation he made:'®

We feel there is a difference in the government’s action. Whereas
the I [ndische]P[artij] received condemnation from the government
on account of its members being only 6 to 7 thousand in number, the
sentor sister organization, S.I.= Sarekat Islam, which has a mem-
bership of half a million is given a favourable treatment.
Tjokroaminoto is a close partner of Dr. Rinkes; hence both gentle-
men will secure benefits. This should be made known; that the
scheme (politics) of the government is exceedingly fine = good;
bravo. Editor of D.B.

However, before the Public Prosecutors’s office could fix a date for his



98 Jebar 20

hearing Marco was already planning to visit Singapore.'” He left on April
25, purpotedly as a “‘travelling assistant editor” of the Goentoer Bergerak
[Thunder in Motion]|, the weekly that succeeded the Doenia Bergerak
following the latter’s merger with another radical weekly, Goentoer [Thun-
der]., which was edited by Darna Koesoema,'® an activist from the organiza-
tion, Insulinde.

No sooner had Marco left for Singapore, Darna Koesoema himself was
accused of having allowed a seditious article entitled “The place of the
Chinese in Indies Society”, written under the pseudonym, “Djojobojo™, to
appear in Goentoer Bergerak of March 13, 1915. Darna’s crime was his
refusal to disclose the identity of the author. A similar crime was committed
by J.H, Soeharijo, chief editor of the Selompret Hindia [Indies Trumpet]."”
But of all the cases of press offences, it was Marco’s persdelict that was to
shock many an Indonesian journalist in the Indies. Marco’s trial began on
July 1, 1915. His stay in Singapore was apparently shortened both by the
holding of his trial and by the rough treatment he received while in the
British colony. In Singapore Marco was detained together with M. A.
Hamid, the chief editor of the Islamic Review for twenty four hours on
suspicion of carrying out subversive activities.”® Following an interrogation
at a police station, he was subsequently asked by the British authorities to
leave Singapore immediately.

Marco’s trial took place in Semarang. Unable to afford a lawyer, Marco
put up his own defence. But faced by the prosecution that wanted to make
an example of the seriousness of Articles 66a and b of the Penal Code,
Marco obviously stood very little chance. On July 8, the court found him
guilty and sentenced him to nine months’ imprisonment.”’ The trial,
however, had drawn an unusual interest from many quarters, particularly
from the pergerakan leaders namely those from the Sarekat Islam of Solo,
the Indies Social Democratic Association and the Eurasian-led Insulinde.
The Sarekat Islam at Solo held a meeting on July 4, which was also attended
by the committee members of the Native Journalists” Union. The discussion
centred on a resolution urging the government to withdraw the obnoxious
Articles 63a and b and 66a and b from the Indies State Gazette of 1914 No.
205/206. Three days later, the ISDV and the Insulinde sponsored a public
meeting to denounce the arrest of Marco and to protest against the dreaded
Articles.

About three months later, in October, the Indies press community was
again jolted by the persecution of Darna Koesoema for similar kind of press
offences.”> But to many radical Indonesians it was Marco’s persdelict that
was the most serious; and for that he became a kind of martyr to them and
also to many non-European journalists. To them he had indeed lived up to
his motto:



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 09

Be bold because of truth

Misgive because of guilt

One for All

All for One

Whatever that entangles will be severed
Whatever that obstructs will be broken
Let live our kesatriyaan, us natives.”

Marco was sent to the Boegangan gaol at Semarang on November 27,
1915. But just one day before that he learnt that following his appeal, and
possibly also as a result of protests from several quarters, his gaol term had
been reduced to seven months.*

In the meantime, the struggle to get Articles 63a and b and 66a and b
abolished continued. The radical parties, especially the Indies Social Demo-
cratic Association, the Insulinde, which was the alter ego of the defunct
Indische Partij, and which by now was under the strong influence of the
ISDV, the Railways and Tram Employees” Union and the Native Journalists’
Union met in January 1916 to form the Press Freedom Action Committee.?
For Sneevliet, who was the brain behind this movement, the issue of press
freedom was not only the concern of the radical socialists who saw the
danger of the said Articles in their effort to spread Marxist ideological
teachings through the press, but more important the case had given the
socialists an opportunity to establish rapport with the journalists of the
vernacular press and to demonstrate to the latter the socialists’ committed
stand in the issues of anti-colonial struggle and anti-exploitation by capital-
ism.

One particular issue that the committee was able to exploit was the
prevalent feeling that ran high among Indonesian journalists over the alleged
practice of racism by the Dutch in their dispensation of justice. Native
journalists strongly believed that they were often discriminated by the courts
when they were put on trial in cases of press offences or persdelict. It was
often alleged that while the press laws and the Penal Code Articles were
stringently applied to Indonesian journalists, European journalists or writers
writing defamatory articles (if placed within the purview of the said laws)
were often let off lightly. The most common grouse or complaint of the
Indonesian journalists was European writers or editors who wrote deragotary
articles which abused the indigenous people were never perceived by the
authorities as having “aroused or fostered animosity, hate or contempt
between the different groups™ in the Indies. Thus when Marco’s persdelict
became a sensational issue among the native journalists, the socialists in the
ISDV, VSTP and the Insulinde were quick to come to Marco’s aid. In
January 1916 the committee for the freedom of the press also sent a telegram
to the Governor-General requesting that Marco’s sentence of seven months
be reduced further.?®



100 Jebat 20

Whether it was the government’s strategy to diffuse the situation in the
most tactful manner and so prevent the radical groups from gaining a
stronger voice among the Indonesian journalists, or whether it was the
attention given by many quarters to Marco’s arrest (which even drew enough
criticisms in Holland against the manner the Penal Code laws were applied)
or indeed whether it was the sensation of it all which caused furore among
the Indonesian pergerakan leaders that changed Marco’s fate, nonetheless, to
the surprise of many people, Marco Kartodikromo was released from gaol
exactly three months after his detention.

Following his release Marco joined the editorial board of Pantjaran
Warta |[News Broadcast], a paper that was edited by Raden Goenawan, the
Chairman of the West Java chapter of the Sarekat Islam. Marco’s stay with
the paper was, however, brief. On July 5, 1916 he left Batavia for the
Netherlands, supposedly with an intention to study.?” But he did not remain
long in the Netherlands. After five months, Marco returned and arrived at
Batavia on February 12, 1917. But barely ten days later he was put in
preventive custody in the native gaol in Batavia. Again he was charged of
committing persdelict and transgressing Article 66a - “arousing or fostering
animosity, hate or contempt against the government of the Netherlands
Indies™.

When the trial began in late April, Marco was further charged of
transgressing Articles 21 and 30 of the Indies Printing Press Regulation.
Marco was accused of having printed and distributed seditious articles. It
appeared that Marco’s brief stay in Holland had not been totally idle. While
contributing articles to the papers in Java (in his capacity as the travelling
editor of the Pantjaran Warta), Marco had ventured to publish a collection
of articles in the brochure he titled Boekoe Sebaran (book of propagation).
The first volume which was printed for 1,500 copies in November 1916,
contained an essay entitled “Rawe-Rawe Rantas Malang-Malang Poetoeng™
(Whatever that entangles will be severed, whatever that obstructs will be
broken), the title of which was one of Soewardi Soerjaningrat’s favourite
expressions. It was in that article that the Court found the following
statements highly offensive:

Government!! We demand equality!!

Government!!

Take heed! We, the sons of the Indies, are inflamed!!

Government!!

Fulfill the demands of the sons of the Indies!

So that the peril of revolt will not arise in the Indies, the land where we
spilled our blood!!*



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 101

On April 24, 1917, the Raad van Justitie sentenced Marco to two years’
imprisonment. Subsequently, however, following an appeal, the High Court
reduced it to a year. On February 21, 1918, he was again a free man.

The persecution of Marco had again drawn the attention of Hendrik
Sneevliet. In a letter dated March 5, and addressed to the newspapers in the
Indies, Sneevliet appealed to the non-European journalistic community to
urge the government for the abolition of Articles 63a and b and 66a and b.
Not all the journalists were, however, moved to respond to the call made by
the chairman of the Press Freedom Action Committee. Abdoel Moeis, editor
of Neratja, did not even report in his paper about Marco’s second persdelict
Even Moehammad Joesoef, chairman of the Semarang Sarekat Islam, op-
posed the idea of the Semarang SI joining the Press Freedom Action
Committee. His argument was that if the natives had any objection it would
suffice to send a delegation to the Governor-General. There was no need
to raise a hue and cry since by doing so the SI would be seen as hating the
government. But Semaoen, the vocal VSTP (Railways and Tram Employ-
ees’ Union) propagandist and editor of the leftist periodical, Si Tetap
opposed Joesoef and argued for the participation of the Semarang SI in the
Press Freedom Action Committee. He said,

... Whether or not we plant the seed of hatred through the newspaper
is only a matter of opinion. The natives who read Marco’s article
don’t feel the seed of hatred planted; but why should the government
suspect the seed of hatred being planted, while van Haastart® and
Asjimptoor® have once planted the seed of hatred from the natives’
view point but were judged by the government or its representative
as not having planted anything?+

Semaoen’s defence of Marco and especially Sneevliet’s initiative in
generating action through the Press Freedom Action Committee were per-
haps the main considerations that impelled Marco to join the ranks of the
communists in the Semarang S.I. and the ISDV soon after his release from
gaol in February 1918.

But Sneevliet himself was experiencing difficulties with the government
in early 1917. On March 19, greatly inspired by the news of the overthrow
of the Russian Tsar, he had submitted an article entitled “Zegepraal”
(Triumph) to be published in De Indier, organ of the Insulinde. In the said
article Sneevliet called upon the Javanese to take the episode of the Russian
revolution as a lesson for their struggle. He also hinted that if the Javanese
were to emulate the Russian revolutionaries they too would attain victory
over the colonial rulers. This brought alarm to the authorities. On
November 20, Sneevliet was tried for persdelict. He was accused of inciting
the feelings of enmity, hatred and disdain towards the government; he was



102 Jebar 20

also accused of attempting to incite the Jopulation to rise against the
government and replace it with another. The prosecution called for a
sentence of nine months’ imprisonment for Sneevliet.*® Had he been an
Indonesian the verdict would have been clear and swift. But the Raad van
Justitie at Semarang on December 1, 1917 dismissed the case because it felt
that “despite its harsh language, the article could not be construed as an
attempt to incite hatred against the government™.?

By October 1918, however, the government had already felt that
Sneevliet’s outspokenness and subversive writings in the Semarang commu-
nists” journal, Het Vrije Woord (The Free Word)** were beginning to appear
dangerous if allowed unchecked. He was found to have been actively
making propaganda among the soldiers and sailors in Surabaya, urging them
to form soviets or councils. On November 21, Sneevliet was interrogated by
the Resident of Semarang and a week after that an order for his arrest was
issued by the High Court. On December 17, 1918 Sneevliet was detained at
the Military gaol in Batavia, and subsequently banished from the Indies.

The banishment of Sneevliet put the movement for the freedom of the
press in disarray. Many of the outspoken leaders of the movement whose
writings in the Sinar Hindia were seen as propagating hatred against the
government were now threatened with persecution. Semaoen, Marco,
Soegito, Soeharijo and Darsono were cross-examined by the Officier van
Justitie (Public Prosecutor) of Semarang on their writings.

The banishment of Sneevliet may have deprived the journalists in the
pergerakan of a daring and articulate spokesman who was committed to the
struggle for the abolition of Articles 63 and 66 (a - b). But his banishment
nevertheless did not deter the communist journalists from continuing the
work of Sneevliet. The series of press persecutions that took place between
1917 and 1918 (there were altogether no less than 17 persecutions) led
Semaoen to initiate the founding of a multi-racial Indies Journalists’ Union
in March 1919 in which journalists from the communist as well as the non-
communist organizations became members.

The year 1918 marked the closing of the first phase in the development
of political journalism in the Netherlands Indies. By the end of that year no
less than 73 new titles of newspapers and periodicals had emerged in the
major cities of Java. But as was the case in the early period of the vernacular
press, the circulation of newspapers remained acutely limited. The indig-
enous press was more often than not plagued by a chronic problem of
financial stability. Lacking in advertisements, the press failed to attract the
trading community - consisting mainly of Chinese and European business-
men, who would rather be patrons of the Chinese and Dutch-owned news-
papers. Its financial weakness, therefore, clearly reflected the economic
poverty that still characterised indigenous society. Such newspapers thus
could not remain in circulation for long. But the rise of political and



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 103

ideological consciousness led many a pergerakan leader to found a newspa-
per or periodical that acted more like a propaganda broadsheet than a ‘news’

paper.
FOOTNOTES

' On the history of the Sarekat Islam see A.P.E. Korver, Sarekar Islam 1912-
/916, Historisch Seminarium van de Universiteit van Amsterdam, 1982. Takashi
Shiraishi’s work, An Age in Motion, Popular Radicalism in Java, 1912-1926,
nevertheless gives an illuminating picture of the role of the young radicals in the
party who eventually became stalwarts of the Indonesian communist movement.

> See this writer’s, “The Vernacular Press and the Emergence of Modern
Indonesian Consciousness (1855- 1913)”, Ph.D. Thesis, University of London, 1984.
pp. 304-309.

*  See ibid., chapters VI and VII.

* Obeisance demands the doer to bend down while walking and then perform
the jalan dodog by moving forward while sitting on the floor and then, while still
some distance from the person to whom the sembah was paid, he would raise both
hands before the face with his palms placed together with fingers straight and thumb
touching or pointing toward his nose. This was done every time he wished to utter
something. See ibid., p. 166.

® See Ruth T. McVey, The Rise of Indonesian Communism, Cornell University
Press, Ithaca, 1965, pp. 14-15.

® See ibid., chapter XI and XII.

7 The Tiong Hoa Hwee Koan was formed on 17 March 1900 at Batavia by
a group of peranakan Chinese philantrophists and journalists. Its basic aims were:
to promote Chinese customs in accordance with the teachings of Confucius; to
promote Chinese interest in education; and to defend the general interest and welfare
of the Chinese community in the Netherlands Indies. See Nio Joe Lan, Riwajat 40
Taon dari Tiong Hoa Hwe Koan - Batavia (1900-1939), Batavia, 1940.

® See Savitri Prastiti Scherer, “Harmony and Dissonance: Early Nationalist
Thought in Java™, M.A. Thesis, Cornell University, 1975, for a discussion on the
Comite Boemipoetra.

?  Translation taken from ibid., pp. 298-304.

' Douwes Dekker, a Eurasian, had played a seminal role in the indigenous
movement since 1908 when in that year he inspired the students of the STOVIA to
found the Budi Utomo. He was the Chief Editor of De Expres, which he founded
in early 1912. Through that paper Dekker hoped to nurture his ideas on Indies
nationalism and inter- racial unity and cooperation.

'" On the amendment made see Djawi-Kando, No. 88, 30 July 1907. See also
Soeloeh Keadilan, No. 3, March 1908.

12" See Oemar Seno Adji, Pers: Aspek-Aspek Hukum, Erlangga, Jakarta, 1974,
p.- 101.

' Mas Atje Padmawiganda’s statement when commenting on Marco’s persdelict
in Hindia Moeda, No. 7, 15 May 1917.



104 Jebat 20

"% Doenia Bergerak, No. 1, 28 March 1914. This was the first official issue of
the paper which had the Inlandsche Journalisten Bond as its publisher, and the
Electrische Drukkerij Insulinde at Bandung as printer. Specimen issues issued earlier
were printed at the H. Buning Press, Yogyakarta.

> The said articles were: “Wong Gede [Big Man]”, written by O.J. Dridomeos;
“Pendapetan hal Technische Hooge School di Hindia” [View Concerning the
Technical High School in the Indies] by Lid Member of 1.J.B.: “Ah! Javanen zijn
dom” [Ah! The Javanese are Stupid], by Mr. Juist, lid [.J.B. Madionsche:; and
“Keloeh Kesah Jang Amat Sangat™” [Excessive Sighing and Restlessness] by
J.K. van Kalk. See Doenia Bergerak, No. 45 (no date).

' See Goentoer Bergerak, No. 3, 13 March 1915.

'7 No clear reasons were given for Marco’s visit. But it was stated in Doenia
Bergerak of 21 April 1914 that Haji Samanhoedi had once encouraged him to go to
Turkey so that he may widen his horizon. Samanhoedi seemed willing to launch
a campaign to get enough funds for his trip. Marco, however, declined to go to
Turkey. Nevertheless, following his controversial polemic with Rinkes, some of his
friends and colleagues might have urged him to consider going abroad in order to
“cool off’. He had also to reckon with the persdelict charges that he was facing.
Thus when friends and colleagues launched a donation campaign for the trip Marco
opted to go to Singapore. See Goentoer Bergerak, No. 7, 10 April 1915 and No.
13, 15 May 1915.

¥ Darna Koesoema was born at Rangkasbetung, Banten. He used to be the
editor of De Expres in Bandung. He was both member of the Insulinde as well as
the Sarekat Islam. An activist in the nationalist movement, Darna become editor of
Goentoer, the mouthpiece of Insulinde in Semarang. Later, when the paper merged
with Doenia Bergerak, Darna continued to serve the paper under its new name,
Goentoer Bergerak [Moving Thunder]. He moved to Surakarta in April 1915.

9 J.H. Soeharijo was secretary of the Kragan chapter (in Rambang) of the
Sarekat Islam. He was also adjunct secretary of Porojitno’s central committee
in Surabaya. He became chief editor of the Selompret Hindia from the beginning
of its inception in January 1915 as the official organ of the Poro jitno.

20 See Goentoer Bergerak, No. 15, 5 June 1915 and No. 16, 12 June 1915,

2L Goentoer Bergerak, No. 20, 10 July 1915 and Sin Po, No. 241, 16 July 1915.

?2 Darna Koesoema was accused of breaching the press regulation by failing
to disclose the identity of ‘Djojobojo’ (a pseudonym), author of an allegedly
defamatory article which appeared in the third issue of the Goentoer Bergerak, dated
13 March 1915.

23 Goentoer Bergerak, No. 2, 6 March 1915.

24 See Sin Po, No. 49, 27 November 1915.

33 Members of the commities consisted of: D.J.A. Westerveld and H. Sheevliet
(both of the ISDV), G.L.. Topee and R. Pramoe (both from the Insulinde),
Zimmerman van Woesih and Joesoef (VSTP), Brandsteder (Marinebond),
Soeharijo (Porojitno), Tjipto Mangoe-koesoemo and Darna Koesoema (both of the
IJB) and K.T. Kwee (representative of the Chinese-Malay Press).

%6 See Djawa Tengah No. 7 10 January 1916.

>7 Marco's intentiaon to leave for Holland was first aroused by a suggestion made
by the Committe for Press Freedom set up by Sneevliet. The committee advised



Radical Journalism and Press Persecution in Java: 1914 - 1918 105

Marco to meet Mr. Mendels, member of the Dutch parliament, to seek justice in
regard to his persdelict charges. Sosro Koornio, editor of the Saroromo, also launched
a campaign to collect donations for Marco's trip to Holland. See Goentoer
Bergerak, No. 26, 21 August 1915.

*® The above statements were printed in a brochure dated 23 November 1917.
The author was none other than Marco homself who used the pseudonym, "Wong
Djawa".

2% Chief editor of Het Nieuws van den Dag van Nederlandsch Indie.

3% Pseudonym of A.M. Ducroo, a young military officer who was a correspond-
ent of the Indisch Militair Tijdschrift.

3 Sinar Djawa, No. 55, 16 March 1917.

32 See Kaoem Moeda, No. 261, 27 November 1917.

3 For an account of Sneevliet’s trial, see F. Tichelman (ed.). Socialisme in
Indonesie: De Indische Social - Democratische Vereeniging 1897-1917, Deel 1, Foris
Publications, 1985.

3 See Neratja, No. 38, 24 February 1919.



	91
	92
	93
	94
	95
	96
	97
	98
	99
	100
	101
	102
	103
	104
	105

