The emergence of commercial television in Malaysia
and its performance during the early period of
its existence

Meor Zailan Sulaiman*

Introduction

Most Third World governments own their broadcasting systems, usuatly ruling
out private ownership entirely (Head 1985). Breoadcasting in Malaysia before the
cighties had never been run on a commercial basis or by private individuals or
groups. The general opinion was that commercial broadcasting would never come
into existence. During the British colonial period broadcasting was meant to be
an instroment of public persuasion, although liberalism, in referring to the enter-
tainment component, benefited the public a great deal, especially in the absence of
television.  Presently, broadcasting as a whole is still in government control,
However, its component, television, as of June 1, 1984 entered a new era {Social
Forum 1984). The Malaysian government had considered it appropriate for the
country to have a commercial television, specifically 1o serve the consumer pub-
lic. A mew channel, TV3, owned and operated by the Sistem Television Malay-
sia (STMR) or Television System Malaysia Limited came into existence. This,
then, ended the government’s 23-year absolute monopoly of the electronic media,
The introduction of commercial television caught many observers.]

Objective
On June 1, 1991 commercial television in Malaysia turned seven. Yet, at this

¥ The author is a lecturer in filmming in the Department of Communication, Universiti

Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor Darul Ehsan. He holds a Master of Arls de.
gree in commumication from the Universily of Minnesota.

JURNAL KOMUNIKASI, YOL. 8 1992, PP_ 163 - 115 103



budding age, it has achieved unprecedented popularity among the viewing audi-
ences. This, no doubt, would be unachicveable without the support of the people
who turned to this privatized channel for entertainment and information. This
study has the objective of providing a retrospective glimpse of the factors that led
to the formation of a commercial television channel and the rclated aspects that
supporied or threatened its continued existence. This includes factors that contrib-
uted to the shilt in government policy with regard to broadcasting. This study
will also attempt to provide evidence that will support the viability of the com-
merciaily -funded television operation.

Broadcasting for national development

In the early phase of nationhood, Malaysia, as a developing country, endeavoured
to create a well-informed society. The government, through the Ministry of Infor-
mation and Broadcasting, assumed the responsibility of constantly keeping the
people informed about matters of national development, infusing the spirit of
modemization as well as fostering close relationship between cultural traditions
and new ideas in various fields of human endeavours (Malaysia 1971},

The electronic media were made tn serve two main purposes: o bring about
close communication and rapport between the people and the government, and for
development purposes, for example, to arouse interest in development projects, to
guide farmers to more efficient methods of farming, to explain hygiene and child
care to women, k0 provide extra resource for classroom teachers, and so on (Lent
1978).

The section on Development and Agriculture Service {DAS) had the impor-
tant role to orientate the public to the government’s New Economic Policy and its
community development drive. The DAS worked closely with government min-
istries, departments and semi-government bodies involved with local and national
development projects {Adhikarya 1977). Programs directed at farmers were
broadcast or televised daily to keep them informed about how they could go ahead
in achieving their objectives.

Industrialization

A few months after gaining independence from the British, Malaysia's leaders
were aware of the potentials industrialization could offer w the country. The
government decided 1o grant pioneer status to manufacturing industries. As a
result, a number of industrial zones were created, in Petaling Jaya near the capital
Kuala Lumpur, and two others in the central and northern part of the couniry.
Thus, the introdection of televisien in late 1963 coincided with the steady growth
of industrialization. While radio, an inexpensive medium which was suited 1o the
needs of the wraditional agricultural-based economy, television served the conven-
ience of those involved in the industrial progress of the nation.

In the early 1980s, Malaysia was in the fourth phase of its development plan
which had the objective of realizing the New Economic Policy, that is, the equi-

104 JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992 PP 103 - 115



table distribution of the country’s wealth to every segment of the people.
Throughout the 1970s it was able to sustain the rate of per capita Gross Domestic
Product at about eight per cent (Malaysia 1971). This success was largely due to
the close relationship existing between the government and the private sector. They
shared a common aim of meeting the stated objective. In 1985, the industrial
sector produced its first locally-manufactured automobile aptly called Proton Saga.

This innovative phase of the country’s industrialization, together with the
opening of new sea ports at strategic locations, were an indication of Malaysia’s
economic progress. According to the Labor Department, the privale sector pro-
vided most of the job openings in Malaysia; out of 2834 vacancies, 2568 were
from the private sector (Social Forum 1984).

The intensification of industrialization was significant to television because
it increased the demand for time slots for advertisements, In 1975, both televi-
sion channels of the Radio-Television Malaysia, RTM1 and RTM2, carricd adver-
isements on an average of three per cent of the total weekly program output
{(Adhikarya 1977). Cbviously, this level could not be maintained as the private
sector progressed. Manufacturing and business firms, either on their own or through
advertising agencies, had to find other outlets for their commercials.

Evidence showed that advertising was lucrative to the public broadcasting
sector before the advent of TV3. In 1984, the Ministry of Information collected
about $63 million from its sales of commercial spots via both radio and television.
This was an increase of about $9 million from the previous year’s figure of $54
million (Social Forum 1984) and a jump from $16 million cellected in 1975
(Adhikarya 1977). From this, it could be inferred that the country needed another
television channel, either by adding another channel to the two existing oncs, or
by allowing a private operator 1o do it to meet the increasing volume.

Television in Malaysia

Television in Malaysia began on December 28, 1963 afier a cabinet sub-commit-
tee examined the possibility for such a service (Adhikarya 1977). It provided
entertainment, information, and educational programs for viewers. This service
was integrated with the already advanced radio broadcasting service nnder the
Department of Broadcasting or commonly known as Radio-Television Matlaysia
(RTM™).

Television plays a significant role in the multi-racial nation. Close relation-
ship between the various races, despite forces trying to erode it, has been maintained
through a spirit of harmony and compromise. Customs and traditions are safe-
guarded. Healthy communal interests are allowed to co-exist with the larger na-
tional interests.

The three channels, RTM1, RTM2, and TV3 accommodate the various lan-
guages—Malay, Chinese, Tamil, and English (Asmah 1985). The government
aitempts to acquaint the people with each other’s culture through RTM’s pro-
grams for holiday and religions festivals such as National Day, the Muslim Id,

JURNAL KOMUNIKAS!, VOL. 8 1992, PP_103 - {15 13



Christmas, the Chinese New Year and the Hindu Deepavali. Usually, however, in
cach program there are also renderings by presenters belonging to the different
ethnic groups, so that no single community is portrayed as seemingly to go on its
own way (Asmah 1985). The people’s desire to preserve their primordial charac-
teristics—their language, culture, and group aspirations, are respected as long as
they do not endanger national unity.

Ownership

In the developing countries, there are three forms of ownership: public, private or
commercially-run station, and the mixed system. For example, in the 1970s, Latin
America adopted the mixed system whereby the government assumed responsibil-
ity in educational and cultural programming while private operators provided
commercial broadcasts (Head 1985). As stated carlier, Malaysian broadcasting
system is the legacy of the British colonial administration, and adapted to the
development objectives of the nation. Among the countries of the Association of
Southeast Nations (ASEAN), it is only Brunei and Singapore whose broadcasting
operations are wholly government controlled. Singapore now has a third tclevision
channel, but it is a part of the Singapore Broadcasting Corporation’s operations
(Combroad No. 63, 1984},

Control of broadcasting is subjected to readjustments; as a country under-
goes the process of economic wransformation, the government may consider it ap-
propriate to let a private concern 1o start a broadcasting service. This has happened
in Malaysia. It is understandable for the government to be cautious in its decision
to allow the commercial television operation so as to avoid any abuse on the part
of the station operators.

The TV3’s management hierarchy comprised of prominent individuals in
the nation. For example, the general manager, Tawfik Ismail, is the son of one of
the country’s illustrious leaders, a Deputy Prime Minister cum Minister of Intemal
Affairs (Social Forum 1984). Many of the siaff were recruiled from the service
of RTM, for example, the director of programming, Ahmad Merican, was the
former RTM programmes director. This personnel structure, perhaps, contributed
to the willingness of the government to let the private channel o operate. It was
run by individuals who were familiar with the wishes of the authorities and were
quite aware of the various broadcasting restrictions in the country.

Commercial television

Such television operation is advertiser supported (Reel 1979). This means that in
the final analysis the bill is paid by the sponsor or advertiser. What the advertiser
buys is the promise of an audience, its size, its demographic position, its purchas-
ing power. A commercial station sells commercial spots as well. As for attract-
ing sponsorships, if the station operator did not have access to a rating system
from which to base a TV series’ popularity, the operator probably would have o
depend on the series’ potential or its popularity in other countries. Such a basis

106 JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992. PP 103 - 115



for selection was quite reasonable if the riva! station did not pose any competi-
tion during the time slot a particular program is shown.

The commercial station

TV3 was started on June 1, 1984 with an operating capital of about $32 million
(Social Forum 1984). In the first year of its existence, TV3 was serving about
two miilion viewers in the Kelang Valley area where the nation’s capital city,
Kuala Lumpur, was sitnated. Television signals were relayed by a 90-meter carth
satellite antenna at Sungai Besi Hill. Wider coverage had not been undertaken
because of the shortage of funds and facilities. Moreover, as a commercially
funded operation, its expansion was dependent on the profilability consideration
and approval by the government (Social Forum 1984). The station owner, STMB,
had to abide by the regulations set by the Ministry of Energy, Posts and Telecom-
munications which controlled the allocation of frequencies. There was a scarcity
of VHF frequencies and TV3 was considering the utilization of HHF frequencies,
even though this is more expensive and less efficient.

In order to assess its own capability to meet audience tastes and preferences,
TV3 started as a pilot service until its official inauguration on January 1, 1985.
This was planned so as to provide valuable data to help in formulating its op-
erational objectives and goals.

According to the general manager, TV3 presented a healthy competition 10
the two public television channels, RTM1 and RTM2, so as to motivate RTM to
improve the quality of its programming. Consequently, this would influence the
government (o reassess its role in television broadcasting: should it focus on pro-
viding information and educational programmes while its counierpart, TV3, assumed
the responsibility of providing entenainment?

Al the early stage, almost one hundred per cent of TV3’s programmes were
imported. These programmes were subjected to the approval of the Film Censor-
ship Board (Social Forum 1984). TV3 provided the rauionale for is liberal pro-
gramming; it argued that it had to pander to public tastes to combat the video
craze in the Kuala Lumpur area (New Straits Times August 31, 1984). Further-
more, if the viewers were pleased with TV3’s programmes, this in turn would
attract the advertisers.

TV3 welcomed positive criticisms and comments. It assigned 60 persons of
various age levels as members of a selection panel to judge as well as to select
suitable programmes. Serics containin g material sensitive to the local society would
be rejected. This was to ensure that its offerings would not only receive good
ratings, but also reflect its responsibility 1o society (Social Forum 1984).

The commercial station then started 1o produce its own programmies such as
drama series, forums, children, cultural and educational programmes, guiz shows,
elc. (Star 31 August, 1985). It sent the first batch of ils technical personnel for
training and refresher course in England and Australia. Veteran broadcasters were
employed 10 train announcers in the siyle of delivery and voice control, This

JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992, PP 107 - I 15 107



initiative was timely because the government called for a 30 per cent ceiling of
local content on TV3 (New Straits Times Annual 1985).

TV3’s distinctive feature was its Beriteks service which ran daily from 4.20
t0 5.20 in the evening. This was the teletext system, a form of electronic publish-
ing which was constantly up datable (Combroad No. 59 1983). It gave up-io-the-
minute comprehensive financial news, concise news reports and information for
‘those wishing 1o keep pace with the latest urban lifestyle.

Privatization Policy

The commercial station’s survival depended upon its capability to sustain the pub-
lic’s appreciation for its programmes after the novelty period expired. The idea to
introduce a commercial television service surfaced in late 1983, The government
was revising its national economic policy when the country was deep in the Fourth
Malaysia Development Plan, extending between 1981 and 1985, In Parliament,
the Prime Minister, Dr. Mahathir Mohamed, spelied out the specifics of his new
policy, amongst which were the reduction of dependence on the cxports of primary
products by promoting the manufacturing sector and expori-oriented industrial
programme that emphasized on heavy industries (Ali 1984). This was in line with
the premicr’s Look East Policy — a philosophy for the third phase of capitalism
in independent Malaysia. The strategy was to emulate the industrial performance
and social progress of Japan and South Korea, and Japanese values such as the
willingness to work hard, to be dedicated, to be loyal and io apply themselves
fully to whatever it is that they are faced with (Ali 1984). However, he pointed
that the road to take was not to seek any radical transformation of the basic
economic structure, but by working within the fully existing paradigm of laissez-
faire capitalism (Ali 1984).

In his attempt to conceplualize the Japanese cconomic success in Malaysian
terms, the Prime Minister (Bass 1984) patented a policy innovation called the
privatization of government services such as telephones, railways, electricity, wa-
ter and television (Mauzy & Milng 1983-1984). TV3 was esiablished in June
1984 as a private station. Malaysia Telecommunications Co. Lid. was privatised
in January 1986 (Utusan Malaysia November 1985). At present, the Water De-
partment is awaiting a willing buyer from the private sector.

As far as the business sector was concerned, it had exhibited its readiness in
the transfer of ownership; within a few months of the premier’s announcement,
the commercial television station became a reality. Thus, TV3 became the first
product of the privatization policy.

The viewing public hailed its amival for it meant an alternative 10 what they
considered as poor programming of RTM. The government-owned station had
been criticized for letting itself to be engulfed by a flood of imported programmes.
It failed to intensify the production of its own shows or to show local films. It
alleged that this shoriage was due to the government’s unwillingness o open its
doors 1o the worlks of local artists; by supporting local talents; this would revital-

108 JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992 PP. 103 - 115



ize the declining Malaysian film industry (Utusan Malaysia, January 8, 1986).

Education

Malaysia has a young population. Only about four per cent were between the
ages of 65 and above (Kurian 1984). The country’s enrollment in secondary
schools had increased from 19 per cent in 1960 (10 53 per cent in the 1980s.
Admission into higher institutions had increased from one per cent in 1960 to five
per cent in the 1980s. They were in the age group of between 20 and 24 years
old (Karian 1984). According to Adhikarya (1980), most of the journalism edu-
cators in the ASEAN countries, including Malaysia, were educated in US univer-
sities. The knowledge they received in the US was transferred for utilization in
their own countries. This knowledge was then absorbed and adopted by the students
as the model of communication in business enterprise. He says,

There seems to be little doubt that there is a strong dominance
of US communication thinking among communication scholars
in the ASEAN countries (Adhikarya 1980: 131).

The availability of a pool of communication graduates from the local uni-
versities, futored in the Western model, might have provided the rationale for the
carly emergence of TV3. Such openings in the private sector gave the commu-
nication graduates suitable jobs; otherwise, they would have to enter into irrelevant
ones either in the civil service or industrial firms.

Urbanization and censumerism

The country was experiencing a rising annual growth rate in urbanization. In the
1960s the urban population was only 25 per cent as compared to 30 per cent in
1982 (Kurian 1984). Rising affluence (although this is truer for the urban popu-
lation} is reflected by the Per Capital Consumer (PPC) Index. It measures the
growth in total private and public expenditure in a nation (Kurian 1984). Malay-
sia’s PCC Index for 1970 was 133.1. This was 11.4 higher than the average
index prevailing in developing countries, that is, 121.7. This put the country in
the upper-middie brackel among consumer nations,

The manufacturing sector showed a significant growth from $941 million in
1970 10 $2.9 billion in 1981 (World Development Report 1984). This growlh at-
tracted the transnational corporate giants which dealt in advertising, such as
McCann-Erickson, Burnett, Bates, Ogilvy and Mather, and Kenyon and Eckhart
{Janus and Roncagliolo 1979). This testifies to the lucrativeness of the Malaysian
consumer market. The transnationalization of advertising agencies excrcised a
profound influence on mass media functions (Janus & Roncagliolo 1979). This
implied (hat at the early period of a couniry’s development, the government as-
signed thc mass media only the function of spreading the content of its develop-
ment strategy, but as the country developed economically, the role of the mass

JURNAL KOMUNIKASI, VOL. § 1992, PP. 103 - 115 109



media had w adjust to the developing consumer culture and the ever growing
presence of advertising (Janus & Roncagliolo 1979). The authors state:

Transnational advertising has a direct influence on development
policy-making because, by stimulating demands for non-essential
goods, it pressures governments into giving priority to the in-
vestments necessary (o produce them, Since consumer products
are those that traditionally require heavy campaigns ... its rapid
growth implics a corresponding boom in advertising
expendilure...As a result, the expansion of production and ad-
vertising budgets surpassed the available time and space in the
media. Media costs are driven up, leaving transnationals as the
major buyers of valuable media time and spacc. Then the
function of the nation’s media system, instead of being one of
education and communication progress, becomes onc of per-
suading the masses to join the consumer lifestyle. (Janus &
Roucagliolo 1979: 96).

The above demonstrated the ingvitability of a changing media presence, de-
pending on the unobstructed growth in social and economic affluence.
For RTM, to fully serve the interests of the private sector would be to neglect its
primary duty to development principles, that is, to explain in depth and with the
widesl possible coverage government policies and programs 10 ensure maximum
public understanding, to promote unity and the propagation of a Malaysian culture
and identity (Adhikarya 1977).

Forms of social pressure

The survival of TV3 depended on the management’s capability to deal with the
government, political paries, and religious groups:

1.  The Minisier of Information, who was constantly monitoring TV3, had di-
recled that foreign programmes be reduced to the 30 per cent level, either
by producing its own or by purchasing them from local independent pro-
ducers ({tusan Malaysia 1 August, 1986).

2, The youth wing of the ruling political party, the United Malay National
Organization, reminded TV3 that “other than making money, it shouid also
be thinking of its obligations to the nation,” to be responsive to the sensi-
tivities of religious and cultural groups. This should be manifested in the
selection of imported serials and the presentations of news programmes. They
compiained that TV3 news was not sensitive to Muslim feelings toward
events in the Middle-East (Star June 25, 1983).

3. The Malaysian Indian Congress, a component of the ruling coalition party,
National Front, contended that the Indian community had been discrimi-

110 JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992 . PP. 103 - 115



natcd against because Tamil films were never shown. The MIC, through its
Maika Holdings, had a 10 per cent investment in the commercial station
(Star October 8, 1984).

4.  The commercial station was also under constant surveillance by the various
religious institutions. The Catholic Bishop Conference of Peninsular Malaysia
protested over the intention to show the mini-series Thorn Birds. Although
the matter was resolved by the Information Minister by directing TV3 to
postpone its screening (Star November 17, 1984), it goes to show that TV3
was accountable 1o the multi-religious nature of the Malaysian society.

5. TV3 had also to face criticisms from the Muslim Youth Movement of Ma-
laysia (ABIM)2 with reference to its programmes, especially entertainment.

ABIM sought representation in the Panel for Monitoring Private Broadcasis
(PPPS).3 PPPS was proposed by the Information Minister on January 29 1985
(Berita Harian January 30, 1983) and supported by the Commitiee for the Ad-
vancement of Islamic Affairs, headed by the Deputy Prime Minister,

The Youth Movemeat contended that such a representation, either as an
advising capacity or (o determine the suitability of programs, was vital.
Considering the various supporting and critical factors, sufficient parties favoured
the continued extstence of TV3. Tt also depended on the credibility of TV3's
cxplanations in neutralizing its critics.

Factors in defense of TV3 are as follows:

1.  TV3 was the outcome of the privatization policy of the Malaysian govern-
ment. The fatter had given cvery support to the commercial station. It is
noted that when the government wanted to implement the new policy, bids
were inviled from a number of public enterprises; but no one came forward
1o place an application (Bass 1984). The STMB was the first to accept the
offer. The government was obviously aware what a commercial station might
bring to the public. The early programmes that TV3 adopted as its staple,
require a more liberal attitude on their part (Ahmad 1985). Oniy if such a
condition existed would it be able to realize its ambition to implement the
privatization scheme, as far as commercial TV broadcast was concerned. It
can be deduoced that the government preferred to maintain the status quo in
the manner that will be acceptable to STMB, 1o itself and to the pressure
£roups.

2,  There is evidence to show that TV3 was able o lure video watchers back 10
normal (elevision viewing. The Malaysian Dealers Association confirmed
this trend (Malay Mail June 5, 1984). Sales of video casselte recorders (VCR)
had plummeted since TV3 came ino the picture. Potential buyers waited Lo
see what kind of programme farc was available on the commercial station
before committing themselves to buying the higher priced item. As RTM
revamped its programming to match that of TV3’s, its program offerings
became more atiractive to the former video waichers as well. The two serv-

JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1902, PP 103 - 113 111



ices, in effect, complemented each other, While the favorite programmes on
TV3 were foreign made, most of the highly rated shows of RTM were locally
produced. This enabled the audience to be selective. There would be less
reasons for complaining when the viewer had a choice of turning off the
program that he or she dislikes and watches the one preferred most.
Regarding the 30 per cent target imposed by the Information Ministry for
the percentage of local programmes, TV3 remedied it by overcoming the
shortage of equipment. It cntered into an agn::emf:m4 with a local merchant
bank which fumished it with a $27 million leveraged lease facility to ac-
quire TV production equipment for its daily operations (New Straits Times
August &, 1984). The positive wend in viewer preference for local programs
as revealed by the Malaysian Survey Research group (Utusan Malaysia
November 7, 1983), certainly had come to the knowledge of TV3's execu-
tives. The research group, an independent data gathering organization, found
that cut of 10 faverite programmes shown by RTM, only two were foreign
made (Uiusan Malaysia November 7, 1985).

Related to the third factor, was the training of TV3’s technical and production
personnel.  On October 16, 1984, a team of American filmmakers were
engaged for this purpose. It comprised a director, a camcraman, a set de-
signer, an audioman, and a video editor (Malay Mail October 17, 1984). They
also guided in the making of a magazine show called the Golden Door
which was meant for bringing to the viewers the latest in urban lifestyle,

TV3 production personnel have indeed shown their ability. In October 1984,

it released for showing a documentary feature called The Battle for the Skies - a
42-minute programme with an indepth look at the unsuccessful request by the
Malaysian Airline System (MAS) for a fifth weekly flight to London. Its first
dramatic feature was Maria (Malay Mail Ociober 11, 1984). Since the beginning
of 1985, it had been producing its own programimes on a regular basis (Star August
31, 1985).

The supportive factors cited should be weighed against the following critical

factors;

1.

312

Concerning the dissatisfaction over the showing of films imelevant 1o some
ethnic groaps, TV3's general manager replied that the management was not
discrimination against a specific community. He was referring to the
Malaysian Indian community, TV3 did screen several Hindi movies. It was
not able 1o screen them because of the fack of sponsors for Tamil films.
Furthermore, the station was still in its trial period and financial priorities
predominated. Once the company broke even, it would then screen Tamil
programs and movies (Star September 26, 1984).

Regarding criticisms and protests from rcligious bodies, TV3 rcgarded these
as sensitive social issues. In a multireligious country, such occurrences were
not unusual, To prevent its recurrence, selection of programmes should not

JURNAL KOMUNIKASI, VOL. 8 1992 PP 103 - 115



only be based on popularity ratings, but also on moral judgment. However,
fixing a criteria for ihe selection of programmes would weaken TV3's in-
dependence as a commercial station. It should be remembered that it was
the Iack of such freedom in the first place that hampered RTM’s creative
personnel in providing drama series of fine quality.

3.  The allegation that TV3 was only interested in maximising its profits was
dispelled by the fact that the commercial station was run by responsible
people who like to protect its image in a positive way, that is, by showing
its sincerity to become a socially responsible organization in bringing about
its objective of “developing a more informed society.” There was no doubt
that the management realized that they were not isolated from the social
mainstream. Excessive commercialization would only foster a profiteering
image. This was a very significant factor as TV3’s ransmission reached the
smalier towns in the northern and eastern panis of Malaysia.

Based on this reasoning, the evidence strongly favored the continued exist-
ence of TV3 as a commercial station.

Conclusion

Whatever flaws that are attributed to TV3, in the programme line-up or its' moti-
vatton, it has shown its tenacity to continue operating as the most viable commer-
cial station, and whose primary aim was o serve the consumer public. This is
mainly due to its responsiveness to the public and willingness to listen to its
critics, It has exhibited its capability in presenting, in an interpretative way,
significant current issues affecting the nation. It is producing its own programmes
on a regular basis, and by doing so, it has lessen its dependence on the imported
product which had been the basis of public criticism. If TV3 could discard the
profit-motive image and also prove to the nation that it is working for the goed of
the society, to entertain, to inform and to educate, then this leading national net-
work will no doubt have the support of the public.

Notes

1 According to the MacBride Report, an analysis of the cultural flows be-
tween countries shows how serious the inbalance was. The media in devel-
oping countries take a high percentage of their culture and entertainment
content from a few developed countrties, and chiefly from a few large pro-
ducers in those countries (MacBride 1980: 163).

2 It is the most significant group to date, although it maintains an outwardly
neutral political posture. It has organizational sophistication and critical at-
titude on a number of issues ranging from corruption to the whole ethos of
the New Economic Policy which it opposes as being contrary to Islamic
teachings (Barraclough 1984).

TURNAL KOMUNIKASI, VOL 8 1992, PP 103 - 115 113



3 It comprised the Information Minister, the Deputy Minister of Iniernal Af-
fairs, the Secretary General of the Information Ministry, the Director Gen-
cral of the Broadcasting Department, the Director General of the Ministry of
Culture, the Secrétary General of the Ministry of Posts and Telecommunica-
tions, and three others representing the advertising industry, the press and

" higher institutions (Berita Harian January 30, 1985).
4 1t was signed by STMB (the lessee) and the Arab-Malaysian Merchant Bank
Limitéd, with the participation of Utama Wardley Limited. The lessee facil-
" ity would be managed by the KUOK-GATX Leasing (Malaysia) Pvt. Lid.
together with BCB Leasing Pvt. Lid. There are several packages involved
in the deal.” The first package invelves the leasing of an outside broadcast
van and a telecine and a slide file system (New Straits Times August 8, 1984).

References

Adhikarya, R. 1980. Transnational knowledge utilization process in communica-
tion studies: The North Amcrican-ASEAN connection, Media Asia 7(3):
122-336.

Adhikarya, R. 1977. Broadcasting in Peninsular Malaysia. London: Rouﬂedgc
& Kegan Paul, s '

Ahmad, Z. 1985. Malaysia in 1984; No more free lunches? Asian Survey XXV(2):
“206-213. ' :

Ali, A. 1984, Islamic revivalism in harmony and conflict. The experience in Sri
Lanka and Malaysia, Asiar Survey XXIV(3): 296-313.

Asmah Omar, 1985, Mass communication and its effect on ¢ducation and tradi-
tional culture in Malaysin, Media Asia 12(1): 11-20.

Barraclough, S. 1984. Political participation and its regulation in Malaysia: Op-
posilion 10 the Societies (Amiendmenit} Act, 1981, Pacific Affairs 57(3): 450-
461.

Bass, 1. 1984, Malaysia in 1983: A tme of trouble. Asian Survey XXIV(2). 167-
177,

Head, S.W. 1985. Worid broadcasting systems. A comparative analysis. Belmont,
Califormia: Wadsworth, '

Janus, N. & Roncagliolo, R, 1979. Advertising, mass media, and dependency,
Development Dialogue 1: 81-97.

114 JURNAL KOMURIKASI, VOL. & 1952. PP 102 [I5



Katz, E. & Wedell, G. 1977. Broadcasting in the Third World. Promise and
performance. Cambridge, Mass: University Press.

Kurian, G. T. 1984. The new book of world rankings. New York: Facts on File.

Lent, J. A. 1978. Broadcasting in Asia and the Pacific. Philadelphia: Temple
University Press.

Mac Bride, S. 1981, Many voices, one worid. New York: UNESCO.
Malaysia Year Book 1969. 1971. Kuala Lumpur; Government Press.

Mauzy, D.K. & Milne, B. S. 1983 - 84. The Mahathir administration in Malay-
sta: Discipline through Istam, Pacific Affairs 36(4). 617-648.

Reel, AF. 1979. The networks. Now they stole the show. New York: Charles
Scribaer’s Sons.

World Development Report 1984. New York: Oxford University Press.

Journals and magazines

Combroad, no. 59, April - June 1983: 48.
Combroad, no. 63, April - June 1984: 51.52.
The New Siraits Times Annual, 1985; 99.
Social Forum, 22(7), July 15 1984: 5-10.

Newspapers

Berita Harian. 1985, January 30.

The Malay Mail. 1984, June 5.

The Matay Mail. 1984. Oclober 11.

The Malay Mail. 1984. Ociober 17.

The New Straits Times. 1984. August 8.
The New Straits Times. 1984, August 31,
The Star. 1984. September 26.

The Star. 1984. October 8.

The Star. 1984. November 17.

The Star. 1985. June 25,

The Star. 1985. Augusi 31.

Utusan Malaysia, 1985. January 11.
Utusan Malaysia. 1985. November 7, 1985
Utusan Malaysia. 1985. January 8.

JURNAL KOMUNIKAS], VOL. 8 1992, PP. 103 - 115 115



