JURNAL KOMUNIKASI JILID 9, 1993, pp. 91-100 91

The World’s Media Titans

John A. Lent

In October 1991, Donald Barlett and James Steele of the Philadelphia Inquirer
wrote an eight-part series worthy of the Pulitzer Prize. Entitled “America:
What Went Wrong?” the series detailed the greed of corporate America and
the powers-that-be in Washington that led to alarmingly high rates of own-
ership concentration, record numbers of bankruptcies, increasing unemploy-
ment and job insecurity, and a sense of helplessness among the working and
poorer classes. They spoke of corporate raiders who siphoned off pension
funds; of overly paid chief executive officer who received astronomical bo-
nuses and pay increases based on something other than performance; of
legislators, especially during the Reagan and Bush administrations, who sup-
ported deregulation and privatization plans and other changes in the laws
benefiting the wealthy and setting back the poor even further. (The series
did not win a Pulitzer Prize, which in itself might be a statement about what
is wrong with the mass communications field.)

What Barlett and Steele had to say about American corporatism read-
ily pertains to what is happening in the businesses of mass communications
in the United States and most other parts of the world. The far-reaching
activities of media giants such as Murdoch, Lagardere, Berlusconi, Maxwell,
Thomson, Ganneit, Time Warner, Paramount, and Bertelsmann are mind
boggling; the modus operandi of their purchasing, selling, or killing off
unprofitable media is unfathomable, understandably so, because many media
entrepreneurs, moving at dizzying speeds, have very little idea of what their
purposes are, except to garner more and more.

Media moguls today operate in what are strange ways t0 most of us.
Many have very little interest in the contents of their media, as long as the
bottom line is healthy; they make quick decisions to buy and sell, and only
occasionally lament a wrong decision (Murdoch said he paid the Annenbergs
$500 million too much for Triangle Publications); they use other people’s
money, juggling loans and playing one bank against another, and they keep
their operations in a state of fluidity. They boast of having debts that are
higher than the gross domestic products of several nations (the last time 1
paid attention, Murdoch’s debt was near $10 billion); they prefer large trans-
actions that allow them to gobble up other groups or conglomerates, not
merely individual properties. For example, Largardere of France’s Hachette
has purchased Curtis Circulation Company, the U.S.’s second largest maga-

Dr John Lent is a professor at the School of Journalism and Theater at Temple University,
Philadelphia, USA.



92 JURNAL KOMUNIKASI VOL 9, 1993, pp. 91-100

zine distributor, Diamandis Communications, publishers of 12 magazines,
and Grolier Publications, in recent years.

Oftentimes, these titans of mass communications enter the news them-
selves because of shady histories and dealings. In recent years, we have
heard much of Robert Maxwell’s connections 1o the Israel secret police, his
raiding of his newspaper pension plans, and other sordid activities, of
Giancarlo Parretti’s corrupt business practices that had devastating effects
upon movie giant MGM, and of Sam Newhouse’s tax bill of $600 million
(over $1 billion with interest and penalties) owed to the U.S. government.
Nor has it been much of a secret in the international media world that Robert
Hersant, in control of about one-third of France’s daily newspaper circulation
and numerous other media properties spread over Europe and elsewhere,
received his journalistic start from Nazi propaganda chief Joseph Goebbels;
that Reinhard Mohn of Bertelsmann served two years in a U.S. prisoner of
war camp after being captured while an officer with Rommel’s Afrika Corps;
that the Annenbergs had early connections with the Mafia and participated
in the bloody circulation ward of the pre-World War II era, resulting in the
blowing up of delivery trucks and the killing of at least 30 uncooperative
newsboys.

Communications has become such an important commodity worldwide
that these individuals and a few others have expended much energy to be
among the top five or six coglomerates they believe will control the world’s
media scene by the turn of the century. Gulf and Western certainly wants to
be among that elite group. Started as an automobile bumper manufacturer
in the 1930s, Gulf and Western expanded into more than 100 huge corpo-
rations by the 1980s, and included many communications firms such as Simon
and Schuster, Desilu Productions, and Paramount Pictures. In recent years,
the company has changed its name to Paramount Communications and has
decided to expend all of its energies in communications development, di-
vesting itself of other interests in the process.

Throughout the world, one sees mushrooming concentrations of media
ownerhip that bode well for the handful of media oligopolies bent on
dominating the fight for the hundreds of millions of minds in the global
village. Increasingly, the titans look to places traditionally not considered
very important as media centres, as they seek properties to take over. Na-
tional concentrations of ownership into a few groups are convenient pickings
for outside entrepreneurs, who can, barring legislation preventing foreign
ownership, find themselves, with a single transaction, in control of large
chunks of a nation’s media apparatus. Both Murdoch and Maxwell bought
large media enterprises in Eastern Europe after “democratization,” Murdoch
has also purchased a media combine in Hong Kong and Maxwell, one in
Kenya.

In many parts of the world, media have become parts of large con-
glomerates. In Brazil, TV Globo, owned by Roberto Irineu Marinho,



JURNAL KOMUNIKASI JILID 9, 1993, pp. 91-100 93

dominates, producing television soap operas around the world and owning O
Globo, Brazil’s major daily, and a television station in Monte Carlo that
broadcasts to Iialy. In Mexico, Emilio Azcarraga monopolizes television
with four private channels and five radio stations; in Canada, three groups
have owned almost all dailies for years, which has been the situation in
Australia as well.

Asia is also very deeply involved in corporate journalism. In recent
years, newspaper groups have become affiliated with multinational corpora-
tions such as Dow Jones and Murdoch’s News Corporation, and combines
of government, local business, and regional coglomerates have purchased
parts of broadcast stations and newspapers in at least Hong Kong, Taiwan,
South Korea, Indonesia, the Philippines, Malaysia, Singapore, and India.
Group ownership and cross-media ownership are prevalent in many instances.

Murdoch’s purchase of the South China Morning Post of Hong Kong,
which added to his more than 80 other worldwide publications and broad-
casting organizations, is probably indicative of what will follow. As possi-
bilities of lucrative media acquisitions in the West dwindle, and as some
Asian publishing and broadcasting outfits become more economically prof-
itable, groups such as Murdoch, Hersant, Thomson, or Bertelsmann, in their
lust for more and more properties, will increasingly look to Asia and other
parts of the Third World. For example, when Macao authorities decided a
few years back to open a new Chinese-language television channel, inter-
national bidders lined up. Maxwell was in the bidding, and expected to join
were Murdoch, Hong Kong publisher Sally Aw, and since-bankrupt Alan
Bond’s Hong Kong company. Maxwell reportedly had planned a number of
joint newspaper publishing ventures in Hong Kong, China, and Japan.

As Hong Kong dickered about introducing cable television in 1988,
outside corporations were involved, including Japan’s Sumitomo and a U.S.
cable operator, Viacom. Dow Jones’ involvement in Asia communications
is of much longer standing. Beside the Asian Wall Street Journal, Dow Jones
has had 22 percent of the shares of South China Morning Post, parts of Far
Eastern Economic Review, Singapore’s Straits Times, and Times Business
Publication.

Asian mass media are increasingly found in some national coglomerates
which connect to multinational corporations. For example, Samsung Group,
owners of South Korean newspaper, magazine, and broadcast interests,
controls a portion of Corning Corporation of the U.S. The world’s thirty-
fifih largest corporation, Samsung owns Joong-Ang Ilbo, which has a daily
circulation of over 600,000 and which, in turn, owns a weekly, two student
journals, one gencral audience monthly, a women’s magazine, an AM/FM
radio station, and a television channel.

Two relatively new coglomerates that have huge investments in mass
communication are Indonesia’s Bimantara and Malaysia’s Fleet Group. The
country’s fastest growing conglomerate, Bimantara started Rajawali Citra



94 JURNAL KOMUNIKASI VOL 9, 1993, pp. 91-100

Televisi Indonesia (RCTI) in late 1988, with a 35 percent stake by Rajawali
Wira Bhakti Utama, a consortium associated with the Ometraco Group and
a national bank. With assets of US$1 billion, Bimantara has equity in 90
companies, ranging from the Indonesian assembly plant for Mercedes trucks,
a palm oil plantation, an insurance brokerage firm and an animal vaccine
manufacturer, to leasing, holding, investment, transport, petroleum, plastics
and food companies. The firm also has very close ties with the ruling es-
tablishment.

By bringing commercial television to Indonesia, Bimantara realized
part of its five-year plan to become a major force in telecommunications.
Already, the company owned Cakra Nusa (telecommunications trading),
Elektrindo Nusantara (telecommunications equipment manufacturing), and
Settel Technologies (telecommunications research and investment). In 1984,
Bimantara purchased, refurbished, and resold an Indonesian government
telecommunications satellite, Palapa B-2R, in a very controversial undertaking.
A subsidiary of Bimantara, Settel, located in Los Angeles, has dealings with
Hughes Aircraft of the U.S.

Fleet Group, an investment army of Fleet Holdings, has grown to as-
tronomical proportions, not only in mass communications, but in many other
business and industrial pursuits. Also very closely aligned with the gov-
emment through the political party, United Malays National Organisation
(UMNO), Fleet controls New Straits Times Group, which owns 70 percent
of Malaysia’s commercial television channel, Sistem Televisyen Malaysia
(TV3); the dailies New Straits Times, Malay Mail, Berita Harian, Shin Min,
and one devoted to business; three Sunday newspapers; many magazines;
book publishing firms; a food products company; and a major hotel chain.
Formed to wrest control of print media from the Chinese and foreigners in
the 1970s, Fleet is made up of, or closely tied to, over 150 companies in
areas such as investment, hotels, realty, telecommunications, trading, land
development, cinemas, shipping, recreational services, drilling, travel, car
rental, construction, electronics, restaurants, credit companies, newsprint,
insurance, banking, leasing, and computers, among others. Like Indonesia’s
Bimantara, Fleet and New Straits Times have been involved in controversial
dealings; in 1987, they were accused of contravening the nation’s Companies
Act. (Editor’s note: Following a Management buy-out by four executives of
the New Straits Times Press in 1993, the NSTP and TV3 are now under the
Malaysian Resources Corp Berhad).

When Singapore’s press was completely restructured in 1982-83, three
dailies closed and Straits Times Press (STP), Times Publications, and Sin-
gapore News and Publications merged into Singapore Press Holdings (SPH).
The new company encompassed not just the press, but the entire economic
scene, becoming the number one Singaporean, publicly-quoted, industrial
company. SPH, with a capital of about three-fourths billions dollars, has
ownership connections with many foreign companies, is involved in cross-



JURNAL KOMUNIKASI JILID 9, 1993, pp. 91-100 95

media ownership, and has joint operations and firms involved in non-
comunications fields.

By 1980, the Straits Times expansionism had engulfed whole or parts
of properties in England, Tahiti, New Caledonia, Singapore, New Zealand,
Australia, Thailand, Brunei, Malaysia, Hong Kong, and the U.S., with plans
for acquiring others in Indonesia, Sri Lanka, and the Philippines. The group
had four daily and two Sunday newspapers in Singapore; Borneo Bulletin in
Brunei; 20 per cent of the New Straits Times and its many publications in
Malaysia (Editors’ note: The Straits Times (Singapore) no longer hold any
shares in the New Straits Times (Malaysia) following its sale of the whole
20 per cent share to Malaysian interests a few years ago);a smail holding in
the South China Morning Post of Hong Kong, and 49 percent of the
Bangkok Post. Straits Times Press also had a 10 percent interest in the
Asian Wall Street Journal, owned by Dow Jones, and reciprocally, Dow had
3 percent of the New Straits Press and its now defunct subsidiary, New
Nation Publishing Ltd., and 20 percent of STP’s Times Business Publications.

In book publishing and distribution, the Singapore group purchased 30
percent of a book and newspaper distributorship in Tahiti and New Caledonia.
Additionally, Straits Times was in partnership with the Hachette Group,
France’s major publishing house. Straits Times in 1980 had 49 percent of
A.H. and A.W. Reed, New Zealand’s largest publisher; 27 percent of Marshall
Cavendish, a British book publisher, and 30 percent of Rainbow Products,
an Australian distributor of records, tape cassettes, books and magazines.
Non-media properties of Straits Times included considerable Singaporean
real estate and a partnership in a property development company in the U.S.

Cross-media and non-media ownerships prevail among other newspa-
pers of the region. Hong Kong’s South China Moming Post Ltd. owns the
daily Post, Sunday Post Herald, Television and Entertainment Times, Asian
Golf Digest, Welcome, a 51 percent share in the Far Eastern Economic
Review, and one-third of Asia Magazine, while Sing Tao, founded by Aw
Boon Haw, has Sing Tao Jih Pao, Sing Tao Nan Py, Pacific Communica-
tions Ltd., Jerwind, Hong Kong Star, Hong Kong Standard, editions of Sing
Tao in eight cities of the world, a daily in Fiji, a large chunk of Jademan
Holdings made up of 14 companies and a travel agency. Taiwan’s United
Daily News published four other newspapers and owns China Economic News
Service and Lieking Publishing, one of the country’s leading newspaper
enterprises, and in South Korea, Hankook Ilbo publishes Daily Sports and
operates a travel agency and a construction company, Chosun Ilbo owns a
Seoul hotel, and six national dailies together owned about 70 percent of all
Korean magazines. Other coglomerates, such as Hyundai and Korean Ex-
plosives, also owned daily newspapers.

For generations, Philippine mass communications has been character-
ized by cross-media and other big business traits. Oligarchies such as those
of Soriano, Lopez, and Elizalde, tucked newspapers, magazines, and radio



96 JURNAL KOMUNIKASI VOL 9, 1993, pp. 91-100

and television stations among holdings in sugar, utilities, beer, and pharma-
ceuticals. After Marcos obliterated this media structure in 1972, his friends
had new media combines, along with their other vast interests in electron-
ics, telecommunication shipping, the coconut industry, and many others. Since
the 1986 revolution, some old entrepreneurial groups, notably Roces, Lopez,
Soriano, and Yap, have been joined by new ones, such as those of Gokongwei,
Cojuangco, and Ramos.

South Asia has had press and big business affiliations for years. Indian
groups of newspapers are owned by coglomerates such as Tata and Birla,
and until government interference in the 1970s, 95 percent of Sri Lanka’s
daily press was controlled by three organizations. Concentration and mo-
nopolization characterize the Japanese media, where the five largest national
or quasinational dailies account for 60 percent of Japan’s total circulation,
have printing plants scattered about the country, publish hundreds of regional
editions daily, and have many other media and business holdings. As an
example, the Japanese-language Asahi publishes at least one English-lan-
guage daily, three weeklies, three monthlies, and 10 yearbooks, and maintains
interests in 60 other enterprises, including radio-television stations, travel
agencies, and real estate firms.

The close alliances between between media barons and business, in-
dustrial, political, and military powers present serious limits upon the ex-
pression of diverse viewpoints and to the watchdog function some Asian
presses have performed; instead, they lend continued support for power
brokers and the status quo. Complemented by government and ruling political
party ownership and control of mass media, the large, privately-owned groups
represent one of the most threatening problems in Asian mass communica-
tions.

Besides those in socialist states, such as China, North Korea, Vietnam,
etc., mass media of other countries are owned or closely tied to government.
Except for a few instances, most Asian broadcasting was in governmental
hands. When privatization changed some of this in recent years, as in Malaysia
and Indonesia, the stations were held by coglomerates affiliated with the
ruling establishment. Print media concerns, such as New Straits Times,
Utusan Melayu, and Star Publications in Malaysia; Singapore Press Holdings;
Lake House in Sri Lanka; National Press Trust of Pakistan, or Gorkhapatra
Sanathan of Nepal, are either owned by government or are appendages of
ruling party apparatuses.

Obviously, there are many possible impacts of such concentrations of
media ownership throughout the world. We will concentrate on just three.

1. Serious threat to open marketplace concepts

The farcical bigness of mass media worldwide represents a serious threat to
the democratic ideal of an open marketplace where all ideas can contend. In



JURNAL KOMUNIKASI JILID 9, 1993, pp. 91-100 97

the United States, about 20 corporations (down from 50 a decade ago) own
most mass media. Because these corporations are interlocked through
ownership and directorships to huge banking and other business and indus-
trial complexes, as well as the government and the Pentagon, some important
stories affecting vested interests are either slighted or completely ignored.

Thus, in the late 1970s, Simon and Schuster backed down on a book it
had planned to publish about coglomerates’ criminal negligence for financial
expediency reasons, because the book would have given a black eye to all
coglomerates. Simon and Schuster is part of the Gulf + Western coglomerate.
When presidential candidate Tom Harkin said in a television debate in 1992
what the cost of a B-2 bomber could do to educate children, alleviate
Alzheimer’s disease, immunize kids, and provide prenatal care to low income
pregnant women, NBC’s Tom Brokaw made a big fuss, challenging the
candidate’s figures. Some critics wondered if the fuss was because NBC’s
corporate parent, General Electric, which does more business with the Pen-
tagon than any other company, is a major B-2 contractor. In 1991, Graef
Crystal, who had been preparing Fortune magazine’s list of highest paid
executives, decided to quit providing this service, claiming Fortune's par-
ent, Time Wamer, had meddled after he had reported that company’s chief
executive drawing $78.2 million in compensation.

One must also wonder how much critical comment about military
spending, defense weaponry, or even war finds a place in mass media owned
by France’s Hachette, which is merged with Matra, the couniry’s largest
defense manufacturer. Big business journalism, like big business generally,
strokes big government, and vice versa. Obviously, Murdoch exchanged
favours with Reagan and Thatcher, as did Berlusconi with former Italian
prime minister Bettino Craxi.

Critic Ben Bagdikian has addressed the symbiotic relationship between

government and big business media:
Monopolistic power dominates many other industries, and most of them enjoy
special treatment by the government. But media gianis have two enormous
advantages. They control the public image of national leaders who, as a
result, fear and favor the media magnates’ political agendas; and they con-
trol the information and entertainment that help establish the social. political,
and cultural attitudes of increasingly larger populations.!

He added that in the U.S., presidents worry as much about their treat-
ment by the broadcast networks as they do about their treatment by their
own parties. Bagdikian saw an enormous danger in this interdependence,
stating, In their selection and emphasis of news and through their lobbying,
the big media work for legislation favourable to all large corporations and
against small firms and public-sector institutions.?



98 JURNAL KOMUNIKASI VOL 9, 1993, pp. 91-100

2. Homogenization, commercialization, and trivialization of media
products.

One would not get much argument that journalism and media entertainment
have sunk to new lows where all parties involved look to ratings, sales, and
possible other uses for media products within the corporation. Calling the
result of all this the development of an idiot culture, Carl Bernstein of
Watergate fame recently wrote:

For more than fifteen years we have been moving away from real
journalism toward the creation of a sleazoid infor-tainment culture in which
the lines between Opray and Phil and Gerardo and Diane and even Ted,
between the New York Post and Newsday, are too often indistinguishable.
In this new culture of journalistic titillation, we teach our readers and our
viewers, we pander to them ... We are in the process of creating, in sum,
what deserves to be called the idiot culture ... For the first time in our
history the weird and the stupid and the coarse are becoming our cultural
norm, even our cultural ideal.3

Bernstein cited numerous media coglomerates that support—nay, en-
thusiastically promote—trash journalism:

And the great information conglomerates of this couniry are now in
the trash business. We all know pornography when we see it, and of course,
it has a right to exist. But we do not all have to be porn publishers; and
there is hardly a major media company in America that has not dipped its
into the social and political equivalent of the porn business in the last fifteen
years.4

Trash journalism has been promoted by broadcast networks and their
affiliates since at least the early 1970s, in the guise of “happy talk” news,
featuring facile faces, plastered pompadours, travialized and tasteless talk,
and what Maxlerner termed the “daily disaster diet.”

3. Augmented disparities in the mass communications workplace

With the weakening of unions by big corporations and governments and the
devil-may-care attitude of many media moguls, the rank and file media
workers find themselves in extremely tenuous situations. They do not know
when a Murdoch, Newhouse, or Maxwell will whimsically close down their
place of work; they watch helplessly (sometimes admiringly) as their chief
executive officers gather larger chunks of revenues to themselves. Those
with extraordinary talent even find the the entry points to the creative world
have been shut for all except the chosen ones of the media moguls.

No doubt, as the big corporations move toward maximizing profits,
they close themselves to outsiders among journalists, authors, musicians, and
other creative people. Bagdikian said, “They buy every possible means of
delivery (print, broadcast, films, etc.). They swrive to use their own rather
than independently produced material.”



JURNAL KOMUNIKASI JILID 9, 1993, pp. 91-100 A 99

Presenting a dream sequence of such media giants wishing to keep
everything in-house, Bagdikian invented Giant Corporation Inc., which, owns
subsidiaries in every medium. One of its magazines buys (or commissions)
an article that can be expanded into a book, whose author is widely inter-
viewed in the company magazines and on its broadcast stations. The book
is tumed into a screenplay for the company movie studios and the film is
automatically cooked into the company’s chain of theatres. The movie has
a sound track that is released on the company record label. The vocalist is
turned into an instant celebrity by cover features in the company magazines
and interviews on its television stations. The recording is played on the
company’s chain of Top 40 radio stations. The movie is eventually issued
by the firm’s video cassette division and shown on company television sta-
tions. After that, rerun rights to the movie are sold to other television sta-
tions around the world. And it all started with an article in the company
magazine, whose editor selected it because it was recognized as having other
uses within the company. The editor of the magazine is given a generous
stock option. Every other editor and producer in the empire takes notice.5
Such rewarming of the same old pablum is hardly cultural nourishment.

The system over which the media behemoths reign is noted for re-
warding those at the top very handsomely—oftentimes vulgarly, while de-
manding more of the rank and file. It has taken a long time, but finally in
the U.S., there is some anger directed at the compensation of chief executive
officer pay rose sharply (by 212 percent), at the same time pay raises for the
ordinary workers were flattened. Americans heard about banker Michael
Milken getting $550 million in 1987, of toy merchandiser Charles Lazarus
drawing $60 million the previous year. In the media world, Time Warner’s
chief officer Steven Ross pulled down $78.2 million in 1990.

Especially perplexing were the tenuous connections between perform-
ance and compensation of chief executive officers and the predarious state
of the rank and file while this gluttony existed at the top. Graef Crystal,
who specializes in executives’ compensation, reported results of a survey
that showed 96 percent of the chief executive officer pay “has nothing, ab-
solutely nothing, to do with the company’s performance.” And media mo-
guls’ salaries stay intact at the same time that their corporations lay off
hundreds of reporters or lower level staffers. In 1987, when CBS fired more
than 100 reporters, CEO Laurence Tisch made $1,181,000; similarly, Ross’s
pay spiralled while Time Wamer felt forced to dismiss 100 magazine em-
ployees. In fact Ross’ $78.2 million in 1990 was $48 million more than
what the 600 workers made that year.6

In conclusion, owners of media companies, must be willing to undergo
constanl scrutiny concerning their societal responsibilities and whether they
are meeting them. Yet this is not the case. Over and over, press critics
from within and outside the profession use the word arrogance 10 describe
media management. One, David Shaw, in a 1983 Nieman Report story, called



100 JURNAL KOMUNIKASI VOL 9, 1993, pp. 91-100

arrogance the greatest ethical problem of the profession. Shaw thought the
press has the duties to allow itself to be criticized, to be held accountable, to
admit mistakes, to be questioned on why stories are played in certain ways,
or altogether ignored. I would add that media entrepreneurs should be ac-
countable for how they make money and whether, in the process of making
money, they are fulfilling their responsibilities to provide the information
people need in democracies and a diversity of cultural outlets for creativity.

Notes

1. Bagdikian, Ben. 1989. “The Lords of the Global “Village.” The
Nation. June 12, pp. 805-810.

2. TIbid.

3. Carl Bernstein. “The Idiot Culture.” The New Republic.
4.  Ibid.

5. Bagdikian, op. cit.

6.  See Karen Rothmyer.1992. “Bloated Pay.” Mother Jones. July-Au-
gust. pp. 23-24.



