Jurnal Komunikasi
Vol. 11, 1995
Pages: 105-123

I o rI.-.-

Mohd. Safar Hasim

€stablishment Of Japanese-
Owned Newspapers In he
Straits Settlements Prior to
World War ll: Its Impact On
The Press Laws In Malaysia-

The establishment of several Japanese-owned newspapers in
Chinese, Japanese and English in Singapore before the Second
World War led to the introduction of additional stringent
press regulations in the Straits Settlements. The setting up of
these newspapers, especially in English, was viewed by the
" Government as a Japanese propaganda effort to win over the
Chinese in Singapore to the Japanese side. And as such they
would be anti-British. The Government’s response was to
amend existing press law. There was nothing in the law then
to enable the government to revoke any newspaper already in
publication.

In the amendment, a landmark provision was included
stipulating that no newspaper could be published without a
permit.The permit could be approved, rejected or revoked or
given out with certain conditions at the discretion of the Co-
lonial Secretary. Newspaper could also be directed to be pub-
lished in a language stipulated in the permit. Earlier in 1920,
another landmark was established when licensing of the print-
ing press was introduced. These two provisions continue to
be used until today in Malaysia. This article will not be con-
cerned with whether propaganda effort took place, rather on
the response of the Government to what was perceived as
propaganda effort with the resultant enactment of stringent
provisions in the press laws.



Jurnal Komunikasi

Propaganda Through Newspapers

The Special Branch of the Straits Settlements Police began to
keep tab on the Japanese activities in Malaya (i.e. in the Straits
Settlements and the Malay States) after World War I. This
could be the earliest time the tab began to be applied based
on records at the Public Record Office, London.!

In 1938, several newspapers could be associated with
Japanese propaganda, namely Singapore Nippo, Nanyo Nichi
Nichi and a news agency called Eastern News Agency or in
Japanese, Toho Tsushin Sha. From early 1938, Singapore Nippo,
published news in English in its column from time to time.
Then, from March 23, 1938, the newspaper began publishing
weekly edition in English which was distributed free, while
the Eastern News Agency began issuing free news sheet from
October 25, 1938 in English and Japanese. On January 12, 1939,
the other Japanese newspaper, Nanyo Nichi Nichi began pub-
lishing news briefs in Chinese in its regular newspaper. On
January 21 and January 23, 1939 Singapore Nippo and Nanyo
Nichi Nichi published the full speech of Japanese Foreign Min-
ister (Mr. Arita) in Japanese and Chinese.2

The activities of the Japanese in Singapore did not escape
the attention of the Special Branch of the Straits Settlements
Police. After compiling a study of the situation, the Director
of the Special Branch, E.E. H. Beck, informed the Colonial
Secretary of the Straits Settlements on July 5, 1939 about the
Japanese propaganda activities.? The report included a detailed
study of contents of news in the newspapers and the news
agency. The study included The Singapore Nippo, Nanyo Nichi
Shimbun, Nanyo Oyobi Nihonjin (weekly), The Singapore Herald,
Singapore Nippo (Chinese edition - weekly), Eastern News
Agency Daily Bulletin. The Singapore Herald, Singapore Nippo
(Chinese edition) and Eastern News Agency Daily Bulletin were
launched within the last eight months with the specific objec-
tive to provide Japanese propaganda.* The Eastern News
Agency was operated for Japanese Consul General by Domei
correspondent in Singapore and appeared to give “inspiration
to the other local Japanese newspapers.”5 Although the Japa-
nese newspapers subscribed to Reuters for other news but
“basically Japanese journalism is Eastern News Agency.”®
Daily studies carried out during the previous two months by
the Special Branch showed that the tone of the Eastern News
Agency Bulletin changed from “comparatively temperate



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War Il

propaganda to intemperate and hysterical denunciation of
British democratic policy”.”

The report contained a collection of news abstracts of the
Eastern News Agency Bulletin viewed as “objectionable” and
divided into three classes, namely:

A. Statements designed to disparage or discredit Great Brit-
ain or make the British “lose face”.

B. Materials likely to give the Japanese a handle to use
against Great Britain.

C. Statement believed to be not in accordance with the
facts.®

The report suggested that a reasonable definition of “ob-
jectionable utterances” might be “statements to which the
average man would object”. The Special Branch held the view
that whereas the local British press and foreign press published
outside Malaya might be entitled to criticise and decry the
British Government and the politics and activities of the Brit-
ish Empire, “it behoves a foreign press instituted on British soil
to couch its criticisms with due restraint and consideration for

the country whose hospitality it enjoys.”?
- The report said the study indicated a state of mentality
and lack of discretion which cannot be overlooked by Govern-
ment without loss of prestige. It recommended that the print-
ing licence issued to the Eastern News Agency should be
withdrawn forthwith, and permanently. It added that the les-
son should prove effective.l?

The British viewed the main reason for Japanese propa-
ganda in Singapore as an effort to win over the Chinese from
supporting Chiang Kai-Shek. At that time the Chinese were
considered to be anti-Japanese and pro-British.!! The propa-
ganda plan for Singapore was under the direction of one
Kodam Kenji in Japan. In a letter dated November 5, 1938,
probably intercepted by the Special Branch, Kodam wrote that
“the way to win over overseas Chinese is to publish extracts
to the effect that the Chinese in China are grateful to the Japa-
nese Army who, under new puppet Governments, are protect-
ing the lives and property of Chinese.”!> Kodam's direction
was carried out and various statements to that effect — be-
lieved to be entirely false — were being printed in local Japa-
nese newspapers, according to the Special Branch report. It



Jurnal Komunikasi

was further decided that Singapore Nippo would turn its Eng-
lish edition into a daily and for that it was given a Yen 10,000
subsidy a vear. Singapore Nippo too would publish weekly
four-page edition in Chinese under the guidance of the Japa-
nese Consul General and Ohara. It would begin publication
from Chinese New Year, February 20, 1939.

Based on the Special Branch report, the situation then
was something like this:

Singapore Nippo published weekly edition in Eng-
lish. Singapore Nippo also published from time to
time items in Chinese in its daily edition. Eastern
News Agency published news in English two times
a day.!3 Special Branch also expected that by Feb-
ruary 20, 1939 Singapore Nippo and Eastern News
Agency would be sharing the same office at
Robinson Road. Singapore Nippo would publish
English edition on a daily basis and Chinese edition
weekly; the Eastern News Agency would be issuing
news twice daily in English and, possibly in Chi-
nese.!4

Singapore was already recognised as very vital in the
defence of the British. This could be seen in the naval instal-
lation and the stationing of armed forces there. In fact, Singa-
pore was nicknamed a fortress. Straits Settlements Governor
Shenton Thomas in his letter to the Colonial Office tried to
impress upon it about the presence of a large Chinese alien
population there. He said what was not generally known was
the presence of a very large population of alien Chinese who
were under no obligation to Great Britain even though they
might now appreciate the advantages of British rule.!5 In the
1931 census report population in Singapore was 567,453 of
which 421,821 were Chinese. While for the whole Straits Set-
tlements there was a total of 663,518 Chinese population of
which not less than 408,389 were Chinese-born. In 1939 the
population was larger, and the proportion of aliens was not
less than in 1931. Governor Thomas felt that it was obvious
these people would not be allowed to be subjected to anti-Brit-
ish or pro-Japanese propaganda.l®

[n Cyprus, Malta and Palestine (then under the British),
there were laws dealing with the press. These countries were



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War |

troubled by disturbances. But Malaya was free from such trou-
bles. However, Governor Thomas argued that: “when poten-
tial trouble exists it is better to provide against it than to wait
for it to break out.” 7The Governor then laid out his idea on
how to overcome the problem.

He said: The legislation which I desire to enact should
provide that no newspaper may be issued without a licence,
which licence would specify the terms and conditions (one of
those terms and conditions being the language of publication),
and that the licensing officer should have the power to refuse
a licence, or to cancel it, at his discretion if any of the condi-
tions are broken. An appeal against the licensing officer’s
decision might be allowed to the Governor-in-Council.!8

When the Superintending Consul in Shanghai, A. G. N.
Ogden, made a stop-over in Singapore on his way for home
leave in England, Governor Thomas discussed with him the
problem of Japanese propaganda in Singapore. He was in-
formed by Ogden that the regulations in Shanghai were im-
posed because Shanghai was an International Settlement and
breaches of the peace must be avoided. Thomas’ reply to that
was Singapore was a naval base, the safety of which was of
Imperial concern.!® The naval base cost £60,000,000 and 20
'years to build.20

At about the same time the Straits Settlements Govern-
ment received two requests for facilities to receive news from
overseas; namely from Trans-Ocean News Service, a German
news service, and a request from Singapore Herald to receive
news from Domei Agency, a Japanese news agency. Both these
applications were refused. Governor Thomas wondered
whether “there was any truth in the report that Germany, Italy
and Japan were combining, or discussing the possibility of
combining, for the purpose of disseminating news and propa-
ganda favourable to the totalitarian States.”2!

The Setting Up of Singapore Herald

The setting up of Japanese-owned non-English newspapers
went on quitely and only attracted the attention of the Special
Branch. However, the setting up of The Singapore Herald, an
evening English daily, attracted the attention of not only the
Government but also the newspaper industry, especially the
English newspapers. It became a catalyst for Government ac-
tion. Established English newspapers (owned by British inter-



Jurnal Komunikasi

ests) called upon the Government to take drastic action. Edi-
torial comments made by the English newspapers publicly,
and information provided by certain members of the English
press directly to the Colonial Office could have influenced
Government decision into taking drastic steps to provide with
more stringent provisions regarding newspaper publication.

The setting of The Singapore Herald was a scoop of sort
for The Singapore Free Press. In a report on March 20, 1939
headlined “New Daily Newspaper for Singapore: Tokio Fund
Behind Herald”, The Singapore Free Press said The Singapore
Herald would be published by Japanese interests to dissemi-
nate Japanese cultural ambitions in this part of the world.Z

[t said the staff of the newspaper included a young Japa-
nese editor, trained in the United States, an Englishman sub-
editor and several Indians and Eurasian journalists. The news-
paper would follow the American style of news presentation.
It would be an evening newspaper. It would be printed by a
modern rotary printing machine. The newspaper also reported
that opinion was split among journalists in Singapore whether
the newspaper would be successful. Majority believed that its
survival without big financial assistance from Japan would be
slim.23

Several days later, on March 26, 1939, the weekly edition
of Singapore Nippo in English announced the coming of The
Singapore Herald 24

The Singapore Herald
An English language afternoon daily Newspaper, concise and
complete containing all the vital news of the day within its 8
pages. Comprehensive news of the world by cable news serv-
ices, thorough coverage of Singapore and Malaya event. A new
Newspaper new in format, new in style, and.... news of inter-
est to Malayan through Malayan viewpoint, edited by a man
who knows Malaya. By Malayan. Half the number of the
editorial staff are Malayan born. The other half has been in
Malaya average of 11 years. Malayan capital have been in-
vested in an enterprise which is giving employment to Malay-
ans. Soon The Herald makes it debut early next month. Have
it delivered by courier or mail.

The Straits Times in its editorial on March 29, 1939 enti-
tled Japanese Kultur referred to the announcement about The
Singapore Herald saying that the announcement did not say



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War I/

who was behind providing the capital for the newspaper.?> It
said that as a commercial venture The Singapore Herald did not
attract attention. But the editorial thought the Japanese Gov-
ernment was keenly interested in the project. It also knew that
the Japanese Consul General felt there had been a “lack of
understanding” of Japanese policy among existing newspa-
pers. It assumed that the purpose of The Singapore Herald
would be to display that appreciation of Tokio’s aspiration
which the newspapers lack.26

The Straits Times also touched on the editor of The Sin-
gapore Herald, which according to the paper was an American-
educated Japanese journalist, by the name of Hosagawa whose
aim would be to make known in this part of the world Japan’s
“cultural ambitions”. He would be assisted by an English sub-
editor and several locally-engaged Asiatic journalists.?’

Dismissing business jealousy, The Straits Times editorial
sounded a grim warning. It suggested that out of small begin-
nings in the form of this new Japanese sponsored daily news-
paper there might arise a very serious problem for the govemn-
ments of the Straits Settlements and the Malay states. The
newspaper added that it knew quite enough about Japan's
“cultural ambitions” and her methods of making known in the
‘Far East to regard her propagandists as unwelcome visitors to
this country. It quoted in the same editorial a Reuters message
from Shanghai as examples of Japan’s “cultural ambitions”:
“Japanese controlled Chinese-language newspapers are wag-
ing a violent anti-British campaign. Such slogans as ‘Destroy
British Goods’, ‘Confiscate British Property’, and ‘Drive Out
All Britons’ are being splashed in heavy type across front
pages. An American missionary from Nanking states that the
Japanese controlled newspapers there are appealing to em-
ployees of British concerns, including the consulates, to leave
their posts.”

The editorial contended that any successful attempt to
convert the masses of Malaya to the Japanese point of view
must in some measure weaken allegiance to the British Crown,
which at that time “Malaya is blessed with unbounded loyalty
to the Crown.” What would be the value of this great fortress
(Le. Singapore) if the loyalty of the civilian population were
undermined over a period of years, and an acute hostility
substituted for the present peaceful friendliness? The editorial
asked what would be the answer if British interests sought



Jurnal Komunikasi

permission to publish in Tokio a newspaper printed in Japa-
nese and aiming at making Great Britain's “cultural ambitions”
better known in that part of the world?

The last point (about British interests in setting up
newspapers in Japan) was taken up again by the Straits Times
In an editorial on April 5, 1939. It said there was no possibil-
ity of such a request being made, because under an Order in
Council issued recently, British journalists could only set up
publications in English. The editorial did not mention which
Order in Council it was referring to. But there was a King's
Regulations made under article 209 and issued under article
212 of “The China Order-in-Council 1925” which could be
cited as “The Licensing of Newspapers Regulations, 1938”.28
One of the provisions limited the British Subject or Corpora-
tions in the printing and publishing of newspapers to English
language; for any other language, written permission had to be
sought and obtained from the British Ambassador.

The editorial was trying to ask the Japanese Government
to reciprocate by instructing its citizens that any publishing
activities in British territories must be confined to the Japanese
language.??

The editorial said there were methods whereby any pro-
jected publication of whatever nationality can be prevented
from making an appearance in this Colony, or suppressed
after it had been established. It mentioned the Printing Presses
Ordinance, the Penal Code, the Seditious Publications Ordi-
nance and the Official Secrets Ordinance. Nevertheless, the
editorial did not mention the fact that the printers of English
newspaper (owned by British interests) in the Straits Settle-
ments were excluded from the operation of the Printing
Presses Ordinance. The editorial said it was vital that local
authorities should possess complete powers to suppress any
attempt at propaganda that might endanger the tranquillity of
the state. !

Once again the editorial urged that the Japanese be
denied the opportunity of increasing understanding of Ja-
pan’s, what it now called “cultural aspirations”, if only to
retaliate against “bestial campaign” which was going on in
those parts of China that had fallen under the control of their
compatriots.

On April 10, 1939, Mr. Shohei Nagao replied to the two
editorials in The Straits Times. The reply, in The Straits Times, in



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settiements Prior to World War |

point form is listed below:

1. The Singapore Herald will not be a propaganda organ and
neither the “Tokio Government” nor any other govern-
ment is supporting it.

2. Neither I nor any other member of my staff has ever said
anything about “making Japan'’s cultural aspirations bet-
ter known in this part of the world.”

3. The Singapore Herald will try to present concisely, world
and local news of interests to Malayans. Cable service
will be provided by the London offices of International
News Service, which is an American concern, surely not
subversively inclined, and by British Official Wireless
and Eastern News, whose credit lines have appeared in
your publication.

4. The Government of the Straits Settlements is, without
doubt, zealously interested in the welfare of its citizens
and their relation to The Singapore Herald without the
editorial warning of The Straits Times.

5. By inference you seem to preclude the possibility of The
Singapore Herald, as yet unpublished, being anything but
a propaganda organ.

6. The Singapore Herald does not presume to assume respon-
sibility for policies of newspapers in Shanghai or else-
where.

7. Mr. Kosokawa, of my staff, is an American and is regis-
tered at the American Consulate-General and with the
Registrar of Aliens as one.

8. The Singapore Nippo , published daily, is in the Japanese
language.

While the Straits Settlements Government communicated
officially with The Colonial Office in London about the on-
going situation, the Colonial Office itself also received informa-
tion from other sources. This was through two senior staff of
The Straits Times, G. W. Seabridge and G. R. Tonkin, regarding
the setting of The Singapore Herald. Seabridge prepared the
report in Singapore and passed to Tonkin in London. Tonkin
wrote to Seabridge on April 19, 1939 enquiring about the
setting up of The Singapore Herald, possibly at the request of A.
Ridgway, Colonial Office Publicity Officer.

In his reply on 28 April 1939, Seabridge informed him the
person responsible for the setting up of the newspaper was



Jurnal Komunikasi

Japanese Consul General Issaku Okamoto, who had served in
the United States. There he met a journalist named Hosagawa,
who received his journalism training in Chicago and said to be
an American citizen.’! Hosagawa was appointed editor of The
Singapore Herald. The publisher of the newspaper Shohei
Nagao, said to be the dummy owner of the newspaper, had
lived in Singapore for a long time and before that he printed
and published a small English weekly and a small daily in
Japanese. 32

Seabridge said Nagao denied receiving any Government
support. But Seabridge was assured by the Special Branch that
the money for the project had been supplied not from Tokio,
but from Formosa. He could not speak with any certainty
regarding the amount available but said the original idea was
an allocation of $2,000 (Straits) per month. He noted that every
advertisement carried in the paper was Japanese. No other
trader use the Herald for fear of boycott by the Chinese but
Japanese traders were told that if they do not support the
venture they will be reported to Tokio as “unpatriotic”.33

Seabridge noted that so far TheHerald had trodden very
warily. According to him there were evidence to support the
belief that it was part of Japan’s policy to weaken the British
position in this country by causing dissatisfaction among the
masses. But Seabridge did not provide any sort of evidence.
That The Singapore Herald will remain as colourless as it is at
present no one believes for a single moment, and it is quite
clear that while the policy of Tokio remains as it was any
publication which is wholly pro-Japanese must to some extent
be anti-British.

The Government’s Response
The setting up of The Singapore Herald caused the Government
to find ways to control the publication of such newspapers. In
fact, the English newspapers were the first to suggest that such
publications be controlled or even denied publication. At about
the same time, the Special Branch was monitoring the situation
closely. Its report to the Governor would have an impact. One
way to tackle the problem was to impose language require-
ment.

In his report to Tonkin, Seabridge said the Government
gave serious attention when it was first announced. However,
there was some reluctance to take action under the Printing



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War Il

Presses Ordinance, as it happened so soon after protests by the
Japanese in Singapore whose house were subjected to police
check. Under the Ordinance, action could be taken against the
printer of the newspaper. No direct action could be taken
against the newspaper as the Ordinance then did not have the
provision for it. Several members of the Government and at
least one unofficial member in the Executive Council, accord-
ing to Seabridge, felt some actions should be taken.

The Attorney-General's idea was that legislation should
be enacted empowering the Government to decide in which
language printed propaganda should be allowed.34 If that
could be done The Singapore Herald could be told that it could
only be printed in the Japanese language, as such it would
limit the propaganda activities to the Japanese nationals only.
Personally, Seabridge felt the restriction on language was the
most satisfactory solution of the problem.35

Seabridge described The Singapore Herald, at the time of
his writing, as not very particularly dangerous. However, the
potential danger was enormous and the precedent it created
would make it very difficult for the Government to take action
if Nazi or Fascist money should be sent to Singapore to sub-
sidise publications in English, Chinese or Malay designed to
- undermine the loyalty of the Asiatic population.3

Even Reuter service, which supplied news to the Herald,
was not spared. Reuters began servicing The Singapore Herald
after International News Service provided just one day serv-
ice to the newspaper. What was curious to Seabridge was why
the premier British news agency, recently in receipt of a sub-
sidy from the British Government, making an income out of a
Japanese propaganda undertaking that was working in a Brit-
ish colony in opposition to the best interests of Great Britain.
The Singapore Herald started off with a print run of about 4,000.
At the time Seabridge wrote the report, it was less than half of
that figure. Readership campaign was concentrated on the Asi-
atic clerical population.

In a subsequent letter Seabridge wrote directly to
Ridgway, the Publicity Officer of the Colonial Office, dated
June 20, 1939. Seabridge said recent development in connection
with the Singapore Herald... “tend to increase misgivings as to
the dangers which may result if the project was allowed to
continue.”¥’

From the point of view of other newspapers, The Singa-
pore Herald presented no problem whatsoever. Its circulation in



Jurnal Komunikasi

Singapore was still not more than about 800 and quite a
number of these were given away. Its advertising revenue was
derived entirely from Japanese firms, the great majority of
whom did not advertise and had never advertised elsewhere.38

Another American-born Japanese holding American
passport joined the Herald apart from Editor Hosokawa. As
American citizens, they would not fall under any ban that
might be imposed on Japanese nationals. Seabridge took to
task that the two American-born Japanese Journalists spent a
great deal of their time in the offices of the Japanese Consu-
late-General at Singapore, even though they would deny their
newspaper had any propaganda purpose and disclaim all
connection with the Japanese Government department.
Seabridge saw in a comment by the Japanese Consul-General
Mr. I. Okamoto to Mr. D.S. Waite of The Singapore Free Press,
that he would tell The Herald to pay a certain English-born
Journalist more salary, giving rise to suspicion that a certain
connection existed between Okamoto and The Herald.3% But
could Okamoto said that in a lighter vein.

There was very little effort to increase the sales of The
Singapore Herald in Singapore, and this was apparent. Attention
appeared to be concentrated upcountry, in the Malay States,
and the support of Indians was being sought particularly,
including the appointment of Indian correspondents in scores
of remote country places. Seabridge feared that these semi-
literate correspondents might have their minds poisoned
against Great Britain and be tempted to work against British
interests while acting as newspaper correspondents. Unlike the
Chinese, the Indians in Malaya have no particular hatred of
the Japanese nor was loyalty to the Empire beyond question.

Once again Seabridge urged most strongly what steps
should be taken to curb the activities of these people, even
before any serious offence against the laws of this country can
be proved.

Senior Officials at the Colonial Office appeared to be
divided on the matter. A. N. Galworthy, commented in a
minute dated May 24, 1939, that it would be most unpleasant
if large sections of this population (Asiatic clerical) were won
over as a result of a subtle and long-term campaign; though
the danger was lessened by the fact that subtle press propa-
ganda does not appear to be a Japanese speciality. Though the
local reaction so far seemed healthy enough.



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settiements Prior to World War Il

Another Colonial Office officer felt what the Straits Gov-
ernment was afraid of was a riotous split in Chinese political
opinion in Malaya. The intention of the Japanese was to seduce
Chinese sympathies away from the existing wholesale loyalty
to Chiang Kai Shek (with all the moral and material help that
means to him) and bring the Chinese in the South Seas over
to support the puppet regimes in Kwangtung and occupied
parts of China.#

What Britain wanted to achieve in Malaya was suffi-
ciently clear that was to prevent propaganda calculated (and
designed as far as the Japanese were concerned) to disturb (a)
the peace and good order of Malaya (b) good relations with
friendly power. The latter was particularly difficult since Japan
was a friendly power itself, and was nevertheless the target in
Hong Kong and in Malaya of the worst bitter vituperation in
the local English Press.

However, another officer said: “This is not much at
present to excite us about this.”4!

One officer commented that there seemed to be a ten-
dency in the Straits, “to create ‘Japanese menaces’ out of next
to nothing and to fashion annoyances for the Japanese with-
out even plausible pretexts.”42

But in Singapore the Government was very concerned.
When the Herald on July 27, 1939 printed a caption story of
a poster which were pasted widely, Governor Thomas imme-
diately informed the Colonial Office because such action was
viewed as deliberate propaganda and mischievous in its intent.
Moreover other newspapers did not print the incident as
news. Governor Thomas said the publication was viewed at
unofficial opinion as very offensive.43 The licence-holder of the
printing machine, printer of the newspaper, was warned by
the Colonial Secretary and if such action was repeated the
licence would be withdrawn immediately under the Printing
Presses Ordinance (Cap. 208). Governor Thomas took the oppor-
tunity to point out the need for an early action to have a di-
rect control over the newspaper itself (rather than through the
printer) as suggested in the despatch of July 25, 1939.+

On June 9, 1939 a meeting was held at the Colonial Of-
fice to discuss Governor Thomas’ proposal to enact legislation
to control newspapers with a view to oppose Japanese propa-
ganda in Singapore. In attendance were three officers from the
Colonial Office, two officers from Foreign Office and the



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settiements Prior to World War Il

Another Colonial Office officer felt what the Straits Gov-
ernment was afraid of was a riotous split in Chinese political
opinion in Malaya. The intention of the Japanese was to seduce
Chinese sympathies away from the existing wholesale loyalty
to Chiang Kai Shek (with all the moral and material help that
means to him) and bring the Chinese in the South Seas over
to support the puppet regimes in Kwangtung and occupied
parts of China.#

What Britain wanted to achieve in Malaya was suffi-
ciently clear that was to prevent propaganda calculated (and
designed as far as the Japanese were concerned) to disturb (a)
the peace and good order of Malaya (b) good relations with
friendly power. The latter was particularly difficult since Japan
was a friendly power itself, and was nevertheless the target in
Hong Kong and in Malaya of the worst bitter vituperation in
the local English Press.

However, another officer said: “This is not much at
present to excite us about this.”4!

One officer commented that there seemed to be a ten-
dency in the Straits, “to create ‘Japanese menaces’ out of next
to nothing and to fashion annoyances for the Japanese with-
out even plausible pretexts.”42

But in Singapore the Government was very concerned.
When the Herald on July 27, 1939 printed a caption story of
a poster which were pasted widely, Governor Thomas imme-
diately informed the Colonial Office because such action was
viewed as deliberate propaganda and mischievous in its intent.
Moreover other newspapers did not print the incident as
news. Governor Thomas said the publication was viewed at
unofficial opinion as very offensive.43 The licence-holder of the
printing machine, printer of the newspaper, was warned by
the Colonial Secretary and if such action was repeated the
licence would be withdrawn immediately under the Printing
Presses Ordinance (Cap. 208). Governor Thomas took the oppor-
tunity to point out the need for an early action to have a di-
rect control over the newspaper itself (rather than through the
printer) as suggested in the despatch of July 25, 1939.+

On June 9, 1939 a meeting was held at the Colonial Of-
fice to discuss Governor Thomas’ proposal to enact legislation
to control newspapers with a view to oppose Japanese propa-
ganda in Singapore. In attendance were three officers from the
Colonial Office, two officers from Foreign Office and the



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War I

pared to if it was to be read second or third time, and at the
same time this would give the Straits Settlements Government
more power to use when the need arose.>

The law was presented to the Legislature in August
1939 and passed on October 1939. A new Section 6A that was
introduced contained 8 items. Under section 6A(1) It was
stated that the law requires the publisher to have a permit to
publish newspapers. Such permit would be given at the dis-
cretion of the Colonial Secretary. The Colonial Secretary could
grant, refuse or revoke, or grant subject to conditions to be
endorsed in the permit.

The language requirement was provided in Section 6A
(2). The section provides that the Colonial Secretary may direct
that the newspaper be printed in such language as specified in
the permit and he could also impose a bond to be executed to
secure payments of any penalties which may be imposed
upon the proprietor or editor of the newspaper under the
Ordinance or any other written law.5!

The Nanyo Oyobi Nihonjin was suspended as from 25
November 1940, 52 probably the first Japanese-owned newspa-
per to have been taken such an action. This paper was de-
scribed -as for “years (has) been definitely anti-British”. The
Japanese Consul-General was reportedly pressing for the re-
moval of suspension.

In 1941 the Police Special Branch noted a change in the
tone of the Singapore Herald . It had quietly omitted news
unfavourable to Japan, had been denying the existence of any
crisis over the French Indo-China-Thailand dispute, and had
been stressing the interviews which Mr. Shigemitsu had been
giving in London, and representing them as though Great
Britain was again “appeasing” Japan, instead of waming her.

The Special Branch also noted that The Singapore Herald,
which had always made a point of reporting in full everything
connected with the local Indian population, went to consider-
able lengths on one occasion to record its sympathy with the
Tamil “underdog”. The Selangor correspondent of this paper,
R.H. Nathan, who is also sub-editor of the Tamil Nesan, Kuala
Lumpur, had been active in formenting a strike of Tamil rub-
ber estate labourers in the Klang District, and was arrested on
a Banishment Warrant on 5 May 1941.53

The Nanyo Nichi Nichi ceased publication on 1 October
1941. In 1938, when the question of subsidising a newspaper



Author

Notes

Jurnal Komunikasi

for propaganda purposes was considered, this paper was origi-
nally proposed.>™* The Singapore Nippo, however, was preferred.
The Nanyo Nicht Nichi was at times definitely anti-British and
Pan-Asiatic.»

Conclusion

The laws passed during the inter-war years continued to be
used after the Second World War, initially under the Malayan
Union established in 1946. In 1948, after the formation of the
Federation of Malaya, a uniform press law called the Printing
Presses Ordinance, 1948 was enacted to cover the two former
states in the Straits Settlements, four Federated Malay States
and five non-Federated Malay States which made up the
Federation. The individual states then had separate but almost
similar press laws. In The Printing Presses Ordinance 1948
two provisions stood out — the licensing of the printing press,
and publication permit for newspapers. Several amendments
in the press laws took place since 1948 but he two landmark
provisions were retained. These provisions can be seen in The
Printing and Publication Act 1984 which combines the former
Printing Presses Act, and Control of Imported Publications Act
1959. In 1987, further amendments took place, but the two
landmark provisions remained.

The establishment of the Japanese-owned newspapers in
Singapore before the Second World War contributed to one of
the landmarks provisions, but its impact continued until today.

Mohd Safar Hasim is an Associate Professor and Head at the Depart-
ment of Communication, Faculty of Social Sciences and Humanities,
Universiti Kebangsaan Malaysia.msafar@pkrisc.cc.ukm.my.

I Attempts to read some of those files which should have been
opened were not successful because the documents concerned were
not in the files, or with notes in the files saying that the documents
were returned to original departments. If some of these materials are
available, a more indepth picture would appear regarding Japanese
involvement in the press activities in Singapore. Nevertheless, based
on materials studied thus far, a good picture could still be formed
regarding Japanese involvement in the press in Singapore and Malaya
. and as a result the Government of the Straits Settlements took strin-
gent actions to curb Japanese influence using the press.



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War |

* CO 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits
Settlements to the Secretary of State for the Colonies Harold
MacDonald dated 8 April 1939. See Enclosure 1 “Japanese Propa-
ganda”.

3 Ibid.

4 €0 273/658/50616, Report of the Special Branch of the Straits
Settlements Police dated 5 July 1939.

 [bid.

é Ibid.

7 Ibid.

8 Ibid.

? Ibid.

10 1big,

11 CO 273/658/50601, Minute of Meeting of the Colonial Office,
London dated 12 June 1939 Entitled: “Japanese Propaganda in Singa-
pore”.

12.C0O 273/658/50616, Letter fromthe Governor of the Straits
Settlements to the Secretary of State for the Colonies.

13 Ibid.

14 Ibid.

1 bid.

16 Ibid.

17 Ibid.

18 Ibid.

19 bid.

20 Spencer Chapman, The Jungle is Neutral, Chatto & Windus,
London, 1963. p.23

21 CO 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits
Settlements to Secretary of State for the Colonies.

22.CO 273/656/ 50376, The Singapore Free Press, New Daily News-
pap% in Singapore: Tokio Fund Behind Herald, 20 March 1939.

[bid.

24 Singapore Nippo, 26 March 1939,

CO 273/658/50616, The Straits Times, Japanese Kultur (Edito-
rial), 29 March 1939.

26 Ibid.

27 Ibid,

28 CO 273/658/50616. Enclosure No. 2.

29 The Straits Times, Japan's Kultur (editorial), 5 April, 1939.

30 bid.

31 €O 273/656/50376, Letter from Seabridge to Tonkin, 28 April,
1939.

32 Ibid.

33 Ibid,

3 bid.

35 Ibid.

36 bid.



Jurnal Komunikasi

References

37 CO 273/656/50376, Letter from Seabridge to A Ridgway, 20
June 1939.

38 Ibid.

39 Ibid.

10 g,

H bid.

2 Ibid.

43 pig,

4‘1’ CO 273/658/50616, Colonial Office minute.

¥ o 273/656/ 50376, Letter from the Governor of the Straits
Settlements Sir T. S. W. Thomas, to the Secretary of State for the
Colonies, Malcolm MacDonald, 31 July, 1939.

46 Ibid.

47'C0 273/656/50376. Colonial Office minute, 12 June 1939.

8 bid.

# Ibid.

20 Ibid.

°1 CO 273/658/50616, Letter from R. Roland, Foreign Office to
Under Secretary of State for the Colonies, 2 September, 1939.

2 co 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits
Settlements Sir T.S. W. Thomas to the Secretary of State for the
Colonies, 26 September. 1939.

3 CO 273/658/50616. Straits Settlements No. 38 of 1939. An
Ordinance to amend the Printing Presses Ordinance (Chapter 208 of
the Revised Edition).

24 Ibid.

35 CO 273/666/3. Japanese Review 1940.

%6 Ibid.

57 CO 273/666/3. Japanese Review 1941.

28 Ibid.

39 Ibid.

%0 bid.

CO 273/656/50376, Letter from Seabridge to A Ridgway, 20 June
1939.

CO 273/656 /50376, Letter from Seabridge to Tonkin, 28 April, 1939.
CO 273/656/50376, Letter from the Governor of the Straits Settle-
ments Sir T. 5. W. Thomas, to the Secretary of State for the Colo-
nies, Malcolm MacDonald, 31 July, 1939.

CO 273/656/50376. Colonial Office minute, 12 June 1939.

CO 273/658/50601, Minute of Meeting of the Colonial Office, London
dated 12 June 1939 Entitled: “Japanese Propaganda in Singapore”.
CO 273/658/50616, Colonial Office minute.

CO 273/658/50616, Letter from R. Roland, Foreign Office to Under
Secretary of State for the Colonies, 2 September, 1939.



Establishment Of Japanese-Owned Newspapers In
The Straits Settlements Prior to World War |l

CO 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits Settle-
ments Sir T.S. W. Thomas to the Secretary of State for the Colo-
nies, 26 September. 1939.

CO 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits Settle-
ments to Secretary of State for the Colonies.

CO 273/658/50616, Letter from the Governor of the Straits Settle-
ments to the Secretary of State for the Colonies Harold
MacDonald dated 8 April 1939. See Enclosure 1 “Japanese Propa-
ganda”,

CO 273/658/50616, Letter fromthe Governor of the Straits Settlements
to the Secretary of State for the Colonies.

CO 273/658/50616, Report of the Special Branch of the Straits Set-
tlements Police dated 5 July 1939.

CO 273/658/50616. Enclosure No. 2.

CO 273/658/50616. Straits Settlements No. 38 of 1939. An Ordinance
to amend the Printing Presses Ordinance (Chapter 208 of the Re-
vised Edition).

CO 273/666/3. Japanese Review 1940.

CO 273/666/3. Japanese Review 1941.

F. Spencer Chapman, The Jungle is Neutral, Chatto & Wmdus,
London, 1963. p.23

Singapore Nippo, 26 March 1939.

The Singapore Free Press, New Daily Newspaper in Singapore: Tokio
Fund Behind Herald, 20 March 1939.

~ The Straits Times, Japanese Kultur (editorial), 29 March 1939.

The Straits Times, Japan’s Kultur (editorial), 5 April, 1939.



	JK1101I
	JK1102I
	JK1103I
	JK1104I
	JK1105I
	JK1106I
	JK1107I
	JK1108I
	JK1109I
	JK1110I
	JK1111I
	JK1112I
	JK1113I
	JK1114I
	JK1115I
	JK1116I
	JK1117I
	JK1118I
	JK1119I

