Jurnal Komunikasi
Vol. 15,1999
Pages: 39-71

Cuaris W. OGBONDAH

The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan
Africa: A Critical Analysis of Recent State
Media Relationship

Introduction

The current tidal wave of democratic transition in Africa
seems to offer hope for an end to oppression, corruption,
authoritarianism and human rights  violations that
characterized post-independence African political formation.
However, recent attacks against the press by the state appears
to indicate that multi-party politics and elections alone do not
ensure democracy. For democracy to take roots in the new
African political dispensation, various institutions of
democratic society such as the press must remain free from the
extra-legal and arbitrary actions of the state.

This paper critically analyzes recent attacks against the
press in sub-Sahara Africa within the context of press freedom.
The paper uses those attacks to demonstrate that the road to
democracy in Africa is a long and hard one. Attacks against
the African press clearly underscore the seemingly unending
violations of human rights on the continent. This paper
therefore makes a critical examination of recent restrictions and
attacks against sub-Sahara African press in order to illustrate
the ambivalence and paradox in the on-going democratization
process.

The paper’s objectives are two-fold: (i) To examine
extra-legal measures utilized by the state in attempts to restrict
freedom of the press in sub-Sahara Africa; (ii) To analyze the
rationales for restrictions of press freedom in sub-Sahara
Africa.

39



Jurnal Komunikasi 15

The paper begins with an operational definition of
the concept of, press freedom, so that the concept can be
understood when used in this study. This is followed by a
description of the measures utilized to attack the press as well
as restrict journalists’ right of press freedom. After that, the
paper critically analyzes the rationales for attacks against the
press, and restrictions of press freedom. The study concludes
with recommendations for policy implementation.

Concept of Press Freedom

Even though every nation has made constitutional provisions
guaranteeing press freedom, the concept has been interpreted
differently by media practitioners and scholars across cultures.
Interpretations of the concept of press freedom given by two
African professionals at a conference in Strasbourg underscore
this point. Of press freedom, one said: ‘It is not a question of
the right to dissent but of the obligation to contribute,” while
the other participant, championing the cause of freedom said:
“The prisons are crowded with courageous journalists who are
not prepared to accept dictation as to what they may or may
not print.”

Weaver defines press freedom as: i) the relative absence
of governmental restraint on the media; ii) the relative absence
of governmental and other restraints on the media; iii) the
absence of restraint on the media and also the presence of
those conditions necessary for the dissemination of a diversity
of ideas and opinions to a relatively large audience such as
enforced right of access to newspapers and radio stations.?
Merrill notes that press freedom is basically press autonomy;
freedom from outside control in the professional activities of
the news media. As far as Merrill is concerned, “maximum
journalistic autonomy is the imperative of journalism. 3

Nixon shed some light on the concept of press freedom
by defining a free press system. According to Nixon, a free
press system is one in which private owners and independent
journalists are free to supply news and opinions to the general
public under the statutes of libel and decency which are
applicable to everyone and not capable of arbitrary and
discriminatory interpretation by the ruling power.* In other
words, the major criterion is the degree of control normally
exercised by any official agency which has the power to

40



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

interfere with the dissemination of opinions and information
in the press. Lowenstein observes that a definition of press
freedom would identify a “free” and “controlled” press. He
argues that:

A completely free press is one in which newspapers,
periodicals, news agencies, books, radio and television have
absolute independence and critical ability except for minimal
libel and obscenity laws. A completely free press has no
concentrated ownership, marginal economic units or organized
self-requlation.

A completely controlled press is one with no independence or
critical ability. Under it, newspapers, periodicals, books, news
agencies, radio and television are completely controlled
directly or indirectly by government, self regulatory body or
concentrated ownerships.®

A free press is one that is free from government control,
according to Weaver, Buddenbaum and Ellen-Faire® These
definitions are summarized by Atkey who argues that freedom
of the press is the absence of prior government censorship, and
following publication no prosecution for free expression other
than on widely accepted principle of the general law of
jurisprudence, and a guarantee of non-interference with
lawful circulations.” Atkey’s definition of press freedom is
succinctly stated by Schramm, who in admitting that society
itself exerts some restraint on the press, contends that controls
on the press should rest with ownership and the courts. Even
when control of the press is left in the hands of media
owners and courts, Schramm warned that media owners and
the courts must not act irrationally or heavy-handedly. He
said that:

In general, countries in Westem democratic traditions believe
that there should be a minimum of control on the press, and
that such control as there is should rest with ownership, which
we hope will limit their attention to such offences as libel,
obscenity and sedition, presenting a clear and present
danger. &

The clear and present danger that Schramm mentions in

his definition as well as the guidelines and rationales by the
Supreme Court of the United States in establishing some

41



Jurnal Komunikasi 15

controls on expression are well analyzed by Gilmore and
Barron’ and Baffon."

In an examination of freedom of information as an
international problem, Wei explains that press freedom is: (i)
the prohibition of government interference with the press in
the form of censorship and similar previous restraints; (ii)
the principle that any restriction on press freedom must be ap-
plied or subject to review by the courts and that the courts
alone have the right to impose penalties." Such penalties as
Schramm states should be limited to such matters as libel,
obscenity and sedition. Wei’s definition is also articulated by
Gastil who contends that press freedom is simply freedom
from any of the various forms of censorship. ?

In May 1994, two journalists and a technician working
at Radio Kayira in Mali were arrested and detained by
government security operatives. Adama Kon and Adama
Konate, program hosts at the radio station, were accused by
the Malian government of violating a closure order against the
radio station dating from May 6, 1994 when their station and
Radio Jamana were shut down by administrative order
for “disturbing the peace” and ‘lacking authorization to
broadcast.’

On June 20 that year, May Ellen Ezekiel, publisher of the
weekly, Weekend Classigue, was arrested and detained by the
state police in Nigeria, following the publication in the June 12
issue of an article which reported that junior officers of the
Nigerian army were angry at Gen. Sani Abacha.® Earlier on
April 7 and 9, three editors at the Newswatch - Ray Ekpu, Dan
Agbese and Yakubu Mohammed - were arrested, following the
publication of an interview with a retired army officer who
claimed that Gen. Abacha had no intention of returning the
country to a democratic rule. The three journalists were
granted a presidential pardon on April 14, 1994. In the wake
of the abortive coup of March 1995, state security agents
arrested and detained several journalists including George
Mbah of Tell, Ben Charles Obi, editor of the Weekend Classigue;
Chris Anyanwu, editor of TSM magazine.* They were later
sentenced to life imprisonment in mid-July, a punishment the
Nigerian junta later reduced to fifteen years imprisonment.
The journalists were released from detention in August 1998
after Gen. Sani Abacha’s death. On July 3, 1995, police in
Lagos raided the offices of the daily AM News, arrested and

42



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

detained Lekan Otunfodunrin. Two days later, the police
returned to the newspaper and whisked off another journalist,
Babafemi Ojudu, without a warrant.

In January 1994, authorities in Ethiopia arrested and
detained sixteen journalists in connection with articles they
published criticizing the government. The detainees were edi-
tors, publishers and journalists of independent and mostly
Ambharic language magazines such as Ethiopis, Dewol, Muday,
Fendisha Mogad, Wot, Beza, Aimiro and Tomar.® On October 10,
1994, two Zog journalists, Kelmeme Bogala and Tewedros
Kebede, were arrested and detained without charge. Earlier
on October 4, Kumsa Burayu and Tolera Tessema, editor and
deputy editor of Oromo-language magazine were arrested and
detained following a publication in their magazine of a
military communique from the armed Oroma Liberation Front
(OLF). By January 1996, the number of journalists and
managers of publishing houses held in detention and those
already sentenced to prison terms had come to twenty-four.®

Angolan security agents arrested and detained Mariano
Costa of Imparcial Fax on September 20, 1994, following
the publication of his report about the UNITA oppositionist
movement. After his release, the phone lines in his office
were cut. In October the police in Uganda arrested Wafula
Oguttu, editor of The Monitor after he had published a story
about President Museveni reprimanding three of his
ministers. The government contemplated but dropped charges
of defamation and released the journalist. On April 14, 1995,
the editor of the Citizen, Lawrence Kiwanuka, was arrested in
connection with an article in his paper which examined
internal turmoil in the Ugandan intelligence service (ESO) and
the participation of the national regular army in the fighting
between the Rwandan Patriotic Front and forces of the
erstwhile Rwandan government.”

On March I1, 1994, the editor of The Express in Tanzania,
Pascal Shija, was arrested after the publication of an article
titled “Is Tanzania a Garbage Dump”? The government said
the article was capable of exciting disaffection against the state.

On March 30, 1995, Gambian authorities arrested and
detained Pap Saine, director of the weekly Le Point, and two
journalists, Badara Sowe and Brima Ernest. The government’s
arbitrary action followed the publication in Le Point, of a
series of articles about a riot in the central prison in Banjul.

43



Jumnal Komunikasi 15

Earlier on February 15, Davis lber, President of the Interna-
tional Society for Human Rights, was detained for three days
after the publication of his article in the Daily Observer in
which he criticized the government.

In the same month, Sierra Leonian police officers from
the Central Investigation Department arrested Rowland
Martyn, a journalist with the weekly Week End Spark. The
journalist was detained for ten days and questioned about the
photograph that appeared in March 10, 1995 issue of the
paper which showed a Sierra Leonian army captain who
defected to the Revolutionary United Front (RUF).

On April 13, 1995, the editor of Independent Vision,
Siaka Massaquoi, who also is the president of Sierra Leone
Association of Journalists (SLAJ) and Max Comeh, a
journalist on the paper were arrested and detained by
government operatives in Freetown. They were arrested in
connection with a front-page report in the Independent Vision
titled “Police Beg Driver to Board Taxi as Rebels Advance.”
The story said government soldiers in a town under attack by
the RUF begged a taxi driver to help them escape from the
fighting.® Later on August 22, two editors Paul Kamara of
For di People and Vandi Kollon of the Echo - were arrested
following the publication in their papers of reports about the
military governments plans to attack rebel bases.

In Congo, security forces arrested and detained the
editor-in-chief of the weekly, Le Choc, on June 22, 1995 for
undisclosed reasons. The government action followed the
publication of a satirical article titled “The Union of Warlocks’
in the previous week’s edition of the paper.

In Zambia, security operatives arrested and detained two
journalists with the Post, Fred M’'membe and Massautso Phiri,
on June 19, 1995 for insulting the president which said the
president had a Zairean mistress. On March 9 that year,
Modeste Mutinga, editor of Potentiel, a thrice-weekly
independent newspaper in Zaire was arrested for undisclosed
reasons. The newspaper which is close to the opposition had
published series of articles critical of the government. Later on
April I and 18, zairean authorities arrested two journalists with
Le Point Zaire, Belmonde Missinhoun and Nestor-Mario
Mbuily, for insulting the attorney general in an article.”

In Malawi the publisher and editor of the Tribute ,
Akwete Sande, was arrested on November 22, 1995 for not

44




The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

revealing the source for an article in which he said that
Vice-President Justin Malewezi’s bodyguards were plotting to
assassinate the president. In that same month, authorities in
Togo arrested the editor-in-chief of L’Eveil du Peuple, Fulbert
Altisso, for publishing an article on the killing of four civilians
by the military on September 29 that year.”” Earlier on March
6, two editors and a reporter of the Swaziland Observer - Vusi
Sibisi, its editor-in-chief; Cyrial Slamini, its news editor
and Martin Matse, a reporter — were arrested and detained
without charge. Sources at the newspaper said the
overnment action was not unconnected with a story
published at the end of February 1995 which was critical of the
Swazi Prime Minister™
In Chad, soldiers entered the offices of the weekly
N’Djamena Hebdo on June 1, 1995 and arrested the director,
Dieudonne Djonabaye and his assistant, Yaldet Oulatar. They
were beaten up in prison and released after one night. On
May 4 that year, the paper published an article which said the
Chadian army employed Sudanese mercenaries. The soldiers
also destroyed office equipment in the paper.

Imprisonment

Another measure utilized to restrict press freedom is the
imprisonment of journalists for publishing information
from the opposition or for “insulting” the president and top
government functionaries. For example, on March 24, 1994,
five journalists with the opposition daily, La Voie, in Cote
D’Ivoire - Abou Sangare, Freedom Neruda, Jacques Prejean,
Cesar Etou and Souleyman Senn - were sentenced to one year
in prison for insulting President Bedie. Their article said that
the president was demanding 10 billion CFA francs from
France for the funeral of the late president, Felix Houphouet-
Boigny. Earlier on February 24, Hamed Bakayoko, publisher
of Le patriote, was sentenced to one year in prison for
insulting the president, following the publication of an
anonymous article which questioned the legitimacy of
President Bedie’s govemment.”

In early 1995, De Be Kwassi, a journalist with La Patrie in
Cote D'Ivoire, was imprisoned for writing an article said to be
insulting to the president. The Ivorian Court of Appeal, on
April 12 that year, rejected a plea for pardon by the journalist

45



Jurnal Komunikasi 15

who later embarked on a hunger strike to protest the one-year
imprisonment sentence.?

Martin Gbenouga, the managing editor of the opposition
bi-weekly La Tribune des Democrates, was sentenced to five
years on May 6, 1994 for insulting the Togolese president. The
punishment was sequel to an article which said that President
Eyadema had subjugated the country to France, and called for
him to be tried for high treason.

On March 25, 1994, Tefera Asmare editor of the weekly
Ethiopis, in Ethiopia, was sentenced to two years imprisonment
for publishing an article, ‘Facism in Tigray,” which officials said
was critical of the government. His punishment was later
reduced to an eighteen month suspended sentence. On June
I that year, Mulugetta Lule, vice-chair of the Ethiopian Free
Journalists Association (EFJA) and editor-in-chief of Tobia,
was fined 10,000 Birr and given a one-year suspended prison
sentence for publishing a story which said the armed group,
Kegagne, had killed about six hundred Ethiopian people’s
Revolutionary Democratic Front (EPRDF) soldiers. On March
24,1995, Andarge Mesfin and Tekle Mesfin, reporters with the
weekly Teenager, sentenced to eighteen months and one year
respectively for publishing a communique and several other
political documents from the oppositionist Oromo Liberation
Front. And on July 6, Twedros Kebede, editor of the Zog, was
sentenced to one year in prison for ‘printing groundless
allegations and rumors’ about the activities of armed
opposition groups.

In Nigeria, a special military tribunal sentenced some
journalists, including Chris Anyanwu, editor of the Sunday
TSM magazine to life imprisonment. The Nigerian junta said
Mrs. Anyanwu had a tip off on the abortive coup d’etat of
March 1995 but did not make it known to the government.
The journalists’ punishment was reduced to fifteen years
imprisonment each.”

Two journalists of the weekly New Breed in Sierra Leone
- Julius Spencer, managing editor; Donald John, acting editor
along with the paper’s general manager, Alusine Basiru and
sales manager, Alfred Conteh - were imprisoned on August 14,
1995 for publishing an editorial that criticized the government.
The editorial asked the government to respond to an article in
the Swedish paper, Expressen, that had accused govern-
ment officials of corruption.

46



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

Two days after the imprisonment of the Sierra Leonian
journalists, the editor-in-chief of the Post in Cameroon, Paddy
Mbawa, was jailed in police unit in Doula for insulting the
chief of police, Jean Fochive. On the same day, the editor-in-
chief of Le Messager, Pius Njawe, and one other journalist of the
paper were given suspended prison sentences of two months
and a fine of 300,000 francs CFA (US$555) for insulting
Fochive. The government said the journalists published
articles that accused the police of financial embezzlement.”
Later on October 27 that year, the managing editor of Le Nouvel
Independent, Ndzana Seme, lost his appeal against a one-year
prison term and a fine of 100 million CFA francs (US$350,000)
for insulting President Paul Biya, and exposing corruption in
the police force.

On September 28 that same year, Souleyman Diallo,
managing editor of Le Lynx in Guinea, was given a three-
month suspended sentence for offending President Conte
when he published a cartoon in the August 14, 1995 edition of
the paper. He was fined two and one half million Guinea
francs (US$5,100).%

Harassment

The harassment of journalists is another measure used by the
state to restrict the right of freedom of expression in the
African media. Journalists in sub-Sahara Africa perform
their professional duties under a hostile climate of official
intimidation, interrogation, anonymous threats, physical
attacks, torture and demotion or outright dismissal from
their jobs for publishing antigovernment news, alternative
views or opposition’s opinions. On June 13, 1994, for example,
Beko Tamboura and Moussa Fofana, publisher and editor-in-
chief of the independent weekly L'Observerteur in Mali, were
summoned to the office of the deputy police in Bomako where
they were interrogated for more than two hours about the
sources of an article which cited confidential documents from
the national police directorate proposing the establishment of
a security force for urban security operations.”

In Angola, Leopold Baid, editor of the daily Imperial fax,
was interrogated on May 19, 1994, by the police to disclose the
source for a story on police involvement in corrupt sales of
cars. In the same month, Ric Kinayelko, editor of Batugue

47



Jurnal Komunikasi 15

Amana, an opposition newspaper, was attacked in his home by
persons dressed in army uniforms. In September Antonio
Gouveia, a member of the Angolan Journalists” Union (SJA),
received death threats following the publication of his reports
in an August issue of Concio da Semana about South African
mercenaries fighting in Angola’s civil war. In December,
Gustavo Costa and Aguiar dos Santos, stringers for the
Portuguese publications, Publico and Expresso, also received
anonymous death threats following their investigations of
corruption along the corridors of government in that country.
On January 17, 1995, the director of the outspoken Imperial Fax,
Richardo Demello, was shot dead on the stairs of his
apartment in Luanda. Demello frequently accused prominent
Angolan figures of corruption. He was also a critic of the
UNITA rebel movement. Therefore, his death may not be
unconnected with his criticisms of the government or the quasi
government of the rebel UNITA.?

On April 20 that year, the police in Cameroon held
Thomas Eyouma, editor-in-chief of the independent weekly,
Dikalo, and subjected him to intense interrogation over an
article which linked the names of two ministers with
containers full of bank notes in a ship that arrived at Doula
from Europe.

On April 8, 1994, the police in Zambia interrogated Bright
Mwape of the Post and threatened to charge him after he
quoted a former minister as saying that President Chiluba was
“a twit.” Section 69 of the Zambian Penal Code makes it an
offense intentionally to publish or broadcast insults against the
president. In Lesotho, Rabuka Chalatsi of the private weekly,
MoAftika, was fatally shot on August 17, 1994 by security
forces while covering a demonstration outside the royal palace
in Maseru to protest King Letsie’s sudden dissolution of
parliament.

In Zaire, Pierre Kabeya, a journalist with the weekly
Kin-Matin was found dead with signs of severe torture on the
night of July 8, 1994, after delivering an article for publication
on the 1990 massacre of protesting students at Lubumbashi
University. In November that year, Alie Badara Sheriff of the
Daily Observer in Gambia was badly beaten by security forces
because he was mistaken for Rodney Sieh, a journalist with the
Observer and the BBC. When Sieh was later found he was
dealt a beating of his life. In the same month, another

48



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

Observer reporter, Abdullah Savage, was attacked by soldiers
on his way to interview former government ministers.

In Malawi, the editor of the weekly Independent David
Nthengwe, was beaten up and detained for three days in
September 1994 by security forces for undisclosed reasons. On
June 6, 1995, police raided the offices of the editor of the daily
Le Nouvel Independent which is also the home of its editor,
Ndzana Seme. Two journalists and nine office workers were
physically attacked, following the paper’s publication of an
article about corruption in the Malawian police® In the same
month in Cote D’Ivoire, the publishing manager of La Voie and
Nouvel Horizon, Abou Sangare, was summoned to the offices of
the security minister, General Kone, and beaten. The beating
was provoked by an article in the satirical magazine, Bol Kotch,
which referred to the minister’s response to student unrest.

In mid-August 1995, a bomb exploded outside the home
Mamadou Ndaiye, editor of the weekly Le Temoin in Senegal.
The editor had written a front-page editorial condemning the
southern separatist Movement of Democratic Forces of
Casamance.

Another form of harassment is dismissal, demotion or
re-assignment of journalists to non-editorial positions. On
May 17, 1994, for example, leaders of the Independent Union
of Journalists (SAJES) in Senegal — Cheikh Fall, Djib Diedhiou,
Jacques Diouf, Abdallah Faye and lbrahima Diouf — were
demoted for their union activities, following the creation of the
SAJES. In Kenya, two reporters with the Nation, Alex Cege
and Julius Mokaya, were dismissed in January 1995 shortly
after the government threatened to ban the paper. Cege was
dismissed because of his story which said a minister had
bought an office block at less than its market value. Mokaya
was sacked because of his report which quoted lawyers
who criticized the attorney-general as the main obstacle
to re-writing the Kenyan Constitution. And in Congo, the
editor-in-chief of the state radio station, Mitte Miet Likidi, was
dismissed from his job on July 5, 1995 for broadcasting an em-
bargoed story about planned salary cuts in the civil service.
Ironically enough, the story had been published in several
international media received in Congo.

49



Jurnal Komunikasi 15

Confiscation and Proscription

In Cameroon, authorities seized the March 7, 1994 edition of
Le Messager for publishing articles on the conflict with Nigeria
over the oil-rich Bakassa Island. The government said the
articles had not been cleared prior to its publication - and
the editor, Pius Njawe, was accused of “not respecting
censorship.” A month later, the governor of the coastal
province, Ferdinand Edima, banned the April 6 edition of the
paper for “disturbing public order.” In the cover story of that
edition, Le Messager discussed the 10th anniversary of the 1984
abortive coup in that country. It was the fourth time within
a week that copies of that newspaper were seized.®

About a year later - on May 15, 1995 - the sword of
damocles fell on Le Messager again when 12,000 copies of the
paper were seized as they left the presses in Doula. It was the
third day running that Cameroonian authorities confiscated
an issue of the paper. Its editor explained the action was
intended to bankrupt the paper. The January 13, 1995 issue of
the newspaper was also seized by the police because of a
cartoon it printed concerning the pregnancy of President Paul
Biya’s 25-year old new wife.

On March 13 that same year, the Ministry of Territorial
Administration suspended the Provice Hebdo for failing to
conform to censorship guidelines which require two copies of
every issue to be deposited with the authorities prior to
publication. The government action followed the paper’s
publication of an article in its March 17 issue on President
Biya's marriage.

In Gabon, the transmitter of the opposition-owned Radio
Liberte was blown up on February 22, 1994 after a pre-dawn
raid by security agents. The government action followed the
station’s backing of a general strike called for February 21.
The station’s broadcasts had been repeatedly jammed prior to
the raid. On March 14, 1995, the offices of L'Effort Gabonaise
were sealed off by security agents, and on April 20, the
interior minister ordered the national printing press to cease
printing Le Bucheron and La Griffe. The two papers reprinted
articles from the French press on the court case against an
Italian tailor on trial in France for setting up a prostitution
ring whose clients, the papers said, included President
Omar Bongo. Notably enough, however, the National

50



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

Communications Council overturned the ban five days later,
and the papers resumed publication.®

In Mali, government security operatives closed down
the opposition Radio Kayira on February 17, 1994 after its
February 3 broadcast in which opposition leader, Mamadou
Maribatrou Diaby, accused the government of incompetence
and called for a military intervention. The government said it
took the action to maintain public order.

On January 14 that year, the Kenyan government
banned the book, Kenya: Retum to Reason. The book, written
by opposition leader, Kenneth Matiba, is critical of President
Daniel arap Moi and his government. The ban followed a raid
by 200 armed police officers of the premises where the book
was being printed. Authorities confiscated 15,000 copies of the
book banned under the Prohibition Publication Act** In
March 1995, the government also banned another publication,
Lnooro, a Kikuyu-language diocesan newsletter. The govern-
ment also confiscated Nuru the publication of the banned
human rights organization, Mwangaza Trust, in the wake of
a crackdown on the opposition, mainly leaders of the
Ford-Kenya.

In Nigeria, government security operatives raided the
Academy Press, printers of the independent Tell magazine
on January 2, 1994, and confiscated 50,000 copies of the
publication, following a cover-page story titled “The Retum of
Tyranny: Abacha Bars His Fangs.” In August that year, the
government promulgated Decree nos. 6, 7 and 8 of 1994 that
banned the Concord, Punch and Guardian publications. The
Concord, Nigeria's largest and widest circulating independent
publication and the Punch were shut down on June 11. The
government action came soon after Concord’s publisher,
Moshood Abiola, declared himself president, and demanded
that Gen. Sani Abacha should resign and uphold the results
of June 12, 1993 presidential elections believed to have been
won by the business tycoon. Abiola was arrested and has been
in jail since then. The government said it took the action
because the two papers were stockpiling arms in their
premises, an allegation it failed to prove. The Punch was shut
down on August 14 that year after its publication of a
front-page story about a power struggle within the factions
and fractions of the ruling military junta.

51



Jurnal Komunikasi 15

In Senegal, the government placed a one-year ban on the
Paris-based weekly Jeune Afrigue on June 2, 1994. At the end
of that month, the police in Tanzania raided the premises of
Business Printers in Dar-es-Salaam and demanded to see
articles about to be published in the weekly Wasa. The
action followed rumors that the paper was running a story
alleging that the Prime Minister had accepted bribes.
However, it turned out that the paper had no such story, and
the police called off its raid.®

In the same year in Ethiopia, the government turned
down an application by The Express to publish daily; and by
April, several newspapers in the country were forced to
cease publication in the wake of new austere press measures,
including the banning of the sales of publications on the
streets. The publications affected included the monthly Muday,
Alef, Asmero, Ruh and Mahlet as well as the weekly Moget,
Tomar, Beza and Twaf. On June 6, 1995, La Patrie in Cote
D'Ivoire was banned for three months. And on July 11 that
year, the Council for Communications in Niger banned private
and public television stations from broadcasting reports on the
institutional crisis in that country in order not to exacerbate
tensions between the head of state, Mahamne Qusmane and
the Prime Minister. On March 9, 1994, the police in Guinea
raided the offices of Radio Frequence Gandale, the country’s
first independent radio station, and shut it down without
explanation.

Deportation

While African journalists may be arrested, detained,
imprisoned or physically attacked, international journalists
covering the continent are deported in attempts by the state to
restrict the right of freedom of expression. For example, John
Lawrence, an Australian journalist and training editor with
the Daily Nation in Kenya was deported on July 11, 1994. The
Moi government did not give any explanation for its action.
The deportation order stated that ‘his continued stay in Kenya
was contrary to national interest.

Earlier on April 9 that year, Geraldine Brooks, Wall Street
Journal reporter, was arrested in Port Harcourt, Nigeria, where
she was covering a story on the Ogoni crisis. Brooks was held
incommunicado for some days before being deported. Later

52



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

on October 30, Kenneth Best, managing editor of the Daily
Observer in Gambia, was deported to Liberia. The Gambian
government explained that he illegally employed Liberian
workers. But a more pragmatic explanation is that the Observ-
er’s calls for the junta to set a time table for a return to civil
rule may have triggered off Best’s expulsion.

Prior Censorship

Prior censorship remains mandatory in some countries.
Cameroon is one. Every publication is required to submit
stories to a board of censors who must approve all stories
before publication. One report notes that: “all page-proofs
must be shown to censors before they go to press.
One writer observes that “despite President Biya's prom-
ises of ‘freer expression,’ publications are subjected to prior
censorship by government-appointed censors vested with the
onerous responsibility to read and approve the contents of
newspapers, including such mundane stories as road
accidents.”® On March 22, 1995, armed police surrounded the
headquarters of the opposition Union of Democratic Forces
(UFDC) in the capital of Younde to prevent Mogo Beti from a
public discussion of his new book, France Against Africa. The
book criticizes French development aid programs in its former
colonies.

In Gambia, the government has placed censorship on
political commentaries in the press. On August 3, 1994,
the Armed Forces and Provisional Ruling Council (AFPC),
promulgated the Political Activities (Suspension) Decree. The
law gives the junta far-reaching powers of censorship and
states that “no person shall engage in any political propaganda
by means of a newspaper publication.”

On June 8, 1995, a government official entered the
newsroom of the Namibian Broadcasting Corporation (NBC)
and ordered that unedited footage of a presidential press
conference be played in full on the evening television
news - even though the NBC is supposed to be editorially
independent.

Other measures utilized to restrict press freedom include
the enactment of newspaper registration laws. The high costs
of registration as well as the payment of exorbitant security
deposits prior to publication of a newspaper makes it

53



Jurnal Komunikasi 15

impossible for the ordinary citizen to enter the print media
business. In Nigeria, Decree no. 43 of 1993 which is still in
effect provides for newspaper registration.”

In Zaire, a new tax on newspaper publishing went into
effect on September 10, 1994. In Sierra Leone, the government
on March 30, 1994, enacted new guidelines requiring annual
registration of newspapers with the ministry of information.
The guidelines also stipulate that newspapers must show
evidence of having paid business and income taxes (the head
of state never gets to show his own).

Analysis and Discussion

Thus, African press is attacked, and journalists’ right of press
freedom, restricted in order to stave off the inclusion of
opposition views and news in the media. African journalists
claim that one of the hallmarks of their practice is the
attainment of objectivity - the inclusion of all sides to a report.
Although many countries are allowing multi-partyism, African
leaders are still vehemently intolerant of opposition views.
Some of the leaders, including Mobutu Sese Seko, Omar
Bongo, Eyadema, Daniel arap Moi, Paul Biya etc have been in
office for decades, and have become so intoxicated with power
and intolerant of opposition that attempts by the press to
include opposition views or anti-government opinions draws
hostile official responses. Such responses are carried out in the
forms of attacks against the press and restriction of press
freedom. This is the reason for the closure of La Verdad in
Equatorial Guinea, and Society, Finance, Economic Review, The
People, and The Nairobi Weekly Observer in Kenya soon after
Daniel arap Moi’s election as president of Kenya.

Another reason for which the African press is attacked is
because of the state’s intolerance of criticism of official actions
and policies. During the Valentine Strasser regime in Sierra
Leone, for example, the New Breed was shut down and six of
its journalists were arrested because of an article in the paper
that questioned the involvement of the president in an alleged
diamond smuggling scheme.

In Nigeria, several publications were banned and copies
of Tell, seized time and time during the Babangida regime
because the publications criticized the contradictions in the
program of transition to democracy between 1990 and 1993.

54



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

For example, Babangida first promised to hand over political
power to an elected government in 1990. He did not do that.
Instead, he made a second promise and said he would do so
in 1992. Following the botched elections in the presidential
primaries in September that year, Babangida on October 19,
1992, announced that he had again postponed the hand over
until January 2, 1993. He did not keep to that promise either
as he further shifted the date to August 27, 1993. When the
media criticized these contradictions, the government
responded by rolling out three laws aimed to curb freedom of
the press. They were the Offensive Publications (Proscription)
Decree 35 of 1993, the Newspapers Etc. (Proscription and
Prohibition From Circulation) Decree 48 of 1993 and the
Newspapers Decree 43 of 1993. The first two banned some
publications, including Tell, Daily Sketch, and Abuja Daily News,
while the latter required all publications to be registered with
the government.

The present Sani Abacha regime also closed down the
Concord, Punch and Guardian for more than one year because
of the papers’ criticisms of the annulment of the June 12, 1993
presidential elections, and his failure to hand over power to
M.K.O. Abiola who clearly won the 1993 elections. In Kenya,
the seizure of 10,000 copies of issue 17 of Society on June 14,
1992 and the detention of its editor, Pius Nyamora, was sequel
to the magazine’s criticisms of some of President Daniel arap
Moi’s official policies.

The point being made here is that press freedom is
restricted because of press criticisms of official policies and
actions. Attacks against the press therefore constitute part of
the efforts of the ruling aristocracy to remain perpetually
in power. In this respect, one American journalist noted that
limitations placed on freedom of expression constitute part of
the methods utilized by leaders in developing countries to stay
in power.®

Another explanation for the restriction of freedom of
expression is because African leaders are aware that a free
press would readily unearth the staggering proportions of
ineptitude, graft, waste, mismanagement, corruption, bribery,
embezzlement, lack of accountability and the illegal private
capital accumulation inherent within the factions and
fractions of the ruling African bourgeoisie. In this regard,
Michel Epe, former editor of Cameroon’s Le Messeger said that

55



Jurnal Komunikasi 15

“independent papers are an impediment to the government,
because they make public certain facts that could obviously
reveal more truth, and they shed light on certain practices that
have been in existence for a number of years.”* This point is
also articulated by the publisher of the New Argus in Uganda,
Chris Opio, who said of African officials: “The corrupt ones are
trying to cover up their corruption by shutting those papers
that criticize them.”®

The staggering proportions of corruption in African
governments can be put in some perspective with examples
from three or four countries. In Nigeria for instance, every
commission of inquiry which probed the activities of
government officials since the struggle for the nation’s
independence has found gross corruption at all levels of the
civil service.® The commission of inquiry that probed the
activities of officials of the Yakubu Gowon administration
after it had been overthrown by Murtala Mohammed in 1975
found ten of Gowon’s twelve governors guilty of corruption.®
The other two governors were later found guilty of favoritism
and other illegal activities. During Gowon’s regime also, the
value of wasted public funds in the then Western state went
from 11,143 naira (about $17,000) in 1972 to 67,598 naira in
1973.%,

A commission that probed the Shagari government after
it was toppled in December 1983 also found that officials of
that administration enriched themselves corruptly. It was
found that government officials enriched themselves corruptly
through the “Jaguar deal,” a 1983 trade agreement between the
Shagari administration and British Aerospace for the supply of
Jaguar fighter aircraft at the cost of three hundred million
British pounds. The commission of inquiry discovered that
British Aerospace paid twenty-two million pounds in bribe to
top officials of the Nigerian govemment.* The commission
also found that the then Federal Minister for Finance, Victor
Masi, among other corrupt practices, received a $2m-bribe in
return for a government guarantee on foreign loan. The
governors of the then 19 states except Lagos, were also found
to have improperly enriched themselves with public money:
the governor of the then Anambra state, Jim Nwobodo,
stashed $10m from the state treasury; and the governor of
Kano state, Sabo Bakin Zuwo, tucked away $6m in the ceiling
of his house.*

56



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

Companies that are unable to pay bribes to top
government officials, lose contracts in Nigeria. For example,
General Electric and Electronics in U.S.A. lost a $1.8b-contract
in the mid 1970s because it refused to give a “dash” (tip) or
“kola” (bribe) in connection with the award of the contract.
The contract went to ITT and Siemens of West Germany.*
The burning of several government buildings in the 1980s
further attests to corruption in official quarters in Nigeria.
After the overthrow of President Shehu Shagari in December
1993, the 37-storey Nigerian External Telecommunications
(NET) building in Lagos, the tallest building in Africa, was
deliberately set on fire to conceal evidence of bribery and
fraudulent activities of government officials. Of corruption in
Nigeria, the novelist, Chinua Achebe, said: “Corruption in
Nigeria has passed the alarming and entered the fatal
stage....., 7 while another writer concluded that “the story of
governments in Nigeria is largely the story of corruption......”#
Writing on the corruptive propensity of government officials
in Nigeria, Agbese said:

The magnitude and prevalence of the various cases of “abuses”
and ‘corruption” in the Nigerian defense procurement process
... amply demonstrate that these ‘abuses” and “corruption” are
not aberrations and isolated deviations from the norm. On the
contrary, they are the predictable vd systematic features of a
strategy of private capital accumulc ion that inordinately relies
on the control of the state.*

The “ONAFITEX deal” in Zaire is another example that can
help put corruption in Africa in perspective. In 1973, the
ONAFITEX (Zaire's national textile enterprise) purchased
thirty ultra-modern cotton-treating plants in the United States
of America for $7.5 million. At the end of the transaction,
members of the Zairean government delegation that made the
purchase cornered $450,000 worth of commissions into their
private pockets.*® In Zaire, every official transaction affords
government functionaries opportunities for illegal private
capital accumulation. In 1994, for example, the regional
commissar of Shaba received $ 1 00,000 a month in prebends,
and a salary of $20,000.*

What Time magazine once wrote about Zaire’s President
Mobutu Sese Seko helps put the level of corruption among

57




Jurnal Komunikasi 15

African leaders in deeper perspective. The magazine said that:

Mobutu's personal fortune, built on a network of private
business, pilfering of public resources and, skimming the
foreign aid that has flowed into his country, has been estimated
at $5 billion. He has bank accounts in Switzerland and other
countries, an apartment on Avenue Foch in Paris, a palatial
villa at cap-Martin on the French Riviera and other residences
in Spain, Portugal, Morocco and Senegal.>

Komer noted that: “The value of public resources taken
into private ownership by the Mobutu clan and other
members of the ruling class can be estimated as roughly
equivalent to Zaire’s external debt.”® What Komer and Time
magazine wrote about the Zairean leader are confirmed by
Chapin who also wrote about the president’s illegal capital
accumulation. Chapin said:

The debt of the country is 5 billion dollars, and coincidentally
that is the estimate of how much General Mobutu and his
family have stolen from Zaire. He owns no less than seven
chateausx in Belgium and France, as well as palatial estates and
residences in Spain, Italy and Switzerland. He owns buildings
in Ivory Coast, Presidential mansions in each of the country’s
eight provinces, and a palace in his own province. No one
knows how much he has in Swiss banks, and he has exclusive
use or ownership of numeral ships, jet planes (including a
Boeing 747), at least fifty-one Mercedes, and so on .... He also
owns shares in every major foreign company in the country, in
the banks, and (takes commissions of) 5 per cent of the
country’s minerals paid to his overseas accounts. Thirty per
cent of the country’s operating budget flows through the
Presidential office with no further accounting.>

The findings of the over forty commissions and
investigative bodies appointed by the National Liberation
Council (NLC) in Ghana, following the overthrow of
President Kwame Nkrumah also underscores the depth and
breadth of corruption of African governments. The findings
of the special commission of inquiry headed by Justice Fred
Apaloo revealed that the late Ghanaian president did not only
use public money to distribute largesse to his favorites, he also
set up special government agencies, such as the National
Development Corporation (NADECO), Ltd., the Guinea Press,

58



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

the Ghana Bottling Company, the National Paper Distribution
Organization (NAPADO) etc through which he siphoned
public resources into his private coffers.

During the hey days of the late president’s adminis-
tration, properties purchased by the government from a Greek
businessman, A.G. Leventis, through NADECO, Ltd., was
deliberately inflated so that $2.4m could be turned into the
president’s pocket. It was also revealed that the president
corruptly enriched himself with ‘gifts.” For example, when one
Henry Djaba was under prosecution for fraud allegedly
committed in collaboration with officials in the Ministry of
Agriculture, he presented Nkrumah with a Mercedes Benz
sports car, a bulletproof Mercedes Benz 600, $50,000 in cash
and a $3,000-glider in the hope for a quashed indictment.”

Hutchful observed that between 1970 and 1980s, a
number of highly placed government officials and senior
military officers in Ghana were engaged in a frenzy of
corruption which included misuse of import licenses,
awarding contracts to their girlfriends and other favorites, and
taking dubious loans.® Of the International Monetary Fund
(IMF) loans made to Ghana, one writer said: “In the
atmosphere of corruption ... the loans failed to make any
improvements in the living standards of our people. Many
of the loans found their way into the pockets of politicians and
other officials.””

In Niger, a commission of inquiry appointed to
investigate corruption in the civilian government overthrown
in 1992, found widespread corruption in the deposed
government, resulting in the dismissal of a hundred
government officials in June 1992 for various corrupt
practices.®

The Beccles-Davies Commission of Inquiry which
investigated the activities of Joseph Saidu Momoh’s
government in Sierra Leone after it had been ousted in a coup
in April 1992, learned, for example that the former APC
Minister for Transport, Communication and Tourism, Dr.
Raymond Kamara, diverted $370,000 for his private use
through a company in Hamburg in March 1992.% Cases of
corruption in French-speaking countries have been analyzed
by Dumont,® while Greenstone® has described corruption in
Kenya and Uganda. Corruption among the ruling bourgeoisie
class in East Aftica is so rampant that members of this class

59



Jurnal Komunikasi 15

have earned themselves the derisive Swahili name,
“Wabenzi.”®

Therefore, the pragmatic reason for attacks on the
African press and restrictions on journalists’ right of freedom
of expression is to stave off exposure of corruption, bribery,
extortion, embezzlement, smuggling, graft and other vices
endemic within the factions and fractions of Africa’s ruling
bourgeoisie.

It is the fear that a free press can readily expose
corruption and such ills as the “Sarafina” and “Inkathagate”
scandals in South that further help explain the utilization of
extra-legal measures to restrict press freedom. The “Sarafina”
scandal in South Africa involved the media exposure of a
Health Department authorization to spend nearly $4 million
on a traveling musical about AIDS called “Sarafina 11'. The
revealation embarrassed the government and caused the
department to cancel the production. “Inkathagate” scandal
involved the revealation in Johannesburg’s Weekly Mail (now
Mail and Guardian) in 1991 of how the white minority
government's security forces were secretly fueling much of the
so-called “black-on-black” violence that took thousands of
lives in that country. At the end of the series of the
‘Inkathagate” press reports, the police minister was fired, the
all-powerful chief of South Africa’s defense forces was
demoted and the embarrassed then President EW. de Klertk
ordered a halt to the operations.

Another explanation for attacks against the press, and
restrictions on journalists’ freedom of expression can be
understood from an examination of the pattern of media
ownership in Africa. The point being made here is that if
we know who owns and controls the media, then we can
understand why freedom of the press is restricted. More than
98 percent of the electronic media in Africa is government-
owned. This is because individuals do not have the resources
to establish, operate and maintain radio-television stations.
The few who have the capital — mostly stolen from public
treasury — are reluctant to invest in an industry that would
not yield profits overnight. The influential newspapers in
many countries are also mostly government-owned. Nigeria
may serve to illustrate this point. In 1975 the Federal Govern-
ment acquired 60 percent of the shares in the then privately-
owned Daily Times Limited, publishers of the Daily Times,

60



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

Sunday Times and other weekly and monthly publications.
Also in that year, the government took over total ownership of
the New Nigeria Limited, publishers of the influential New
Nigerian and the vernacular Gaskiya Tafi Kwabo.*® The Nigerian
govemment'’s latter additions of Timesweek, a weekly news
magazine and Poise, a women’s magazine in the Daily Times
group of publications clearly demonstrates African
govemments’ interest in media ownership. This point is also
underscored by the Zimbabwean government commissioning
in March 1992 of a new building and printing press for the
ZANU-owned Jongwe Printing and Publishing Company. In
many African countries the most influential and widest
circulating newspapers are govemment-owned and controlled.
The government also owns as much as 90 per cent of the
publications in some countries like Chad, Equatorial Guinea,
Liberia and Niger.

The contention here is that government ownership of the
press provides political leaders with greater impetus to restrict
the dissemination of information and ideas in the media. This
point can be illustrated with the apprehension of many
Nigerian journalists that the govemment’s acquisition of the
country’s once most influential newspapers would affect
freedom of the press. In a letter-to-the-editor, one concerned
Nigerian wrote: “I wonder how on earth we are going to have
freedom of the press in Nigeria. The Daily Times, which was
the chief champion of the cause of press freedom, is indirectly
being bought by the new regime. It is acquiring a 60 percent
holding.* One scholar also contended that government
involvement in media ownership signaled the beginning of
censorship in Nigerian press.® '

We articulate the contention that government ownership
of the press provides political leaders with greater leverage
to restrict freedom of expression in the media. As far as
government owns and controls most of the media and
employs the journalists who work in the media, it will dictate
what will be published and what will not be published or
broadcast. This is because whoever pays the piper dictates
the tune. Be that as it may, this paper also recognizes that
government ownership of the media does not constitute the -
sole basis for restriction of press freedom. This is because it
is even on the private press that more attacks and restrictions
have taken place as in the cases of Le Nouvel Horizon, La Voie

61



Jurnal Komunikasi 15

and Soire Info in Cote D'Ivoire; Independent Vision and For di
People in Sierra Leone; Potentiel in Zaire; La Tribune des
Democrates in Togo and TSM, Concord, Punch, Guardian, Tell and
Newswatch in Nigeria and Le Messager in Cameroon.
Another explanation for government crackdown on the
press is the failure of the media, especially the private media,
to completely comply with the “developmental” role that
African political leaders contend the media should play. To the
extent that the press fails to fully perform “developmental”
function, it becomes a “traitor,” and therefore attacked.
African leaders argue that given the conditions of scarce
resources, a colonial legacy and an illiterate population, a
watchdog function of the press can too easily lead to internal
chaos and instability.®® This sentiment was echoed by Lord
Thompson of Fleet who owns a number of media in the
developing countries. Ata 1965 Assembly of the Intemational
Press Institute, he said that: “Having regard to these
circumstances ... we must accept the fact that the new
governments, must, on occasion, take such steps as are
necessary to ensure that irresponsible publications in
developing nations ... do not cause chaos in the country.”®
The late Kenyan Minister of Information, Tom Mboya,
argued that the African press must primarily perform a
‘developmental” function (taking part in national develop-
ment) because of the peculiarity of the socio-economic and
geopolitical circumstances in Africa. Mboya asked:

Does this press in Africa recognize that in our special
circumstances it has a duty to Africa and that in fact we
expect it to make its own constructive contribution towards our
general efforts? Can the press in Africa afford to behave and
write as though it were operating in London, Paris or New
York, where the problems and anxieties are entirely different
from those current in Africa.?%

Of the role of the press in Aftica, Mboya said:

It must recruit and train local people rapidly, and it must
identify itself with the African aspirations, understand and
share our anxieties and join us in the task of nation-building.
It must learn to treat Africa in her own context on the basis
of her people's emotions .... These things it must do, or face the
charge of traitor.®

62



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

The developmental role of the press was also well stated
by President Kwame Nkrumah of Ghana in an address to the
Pan-African Union of Journalists when he said that: “The
Africa press has a vital part to play in the revolution which
is now sweeping over the continent. Our newspapers and
information services must reach out to the masses of our
people to explain the meaning and purposes of the fight
against colonialism, imperialism and neocolonialism.”” The
Ghanaian president iterated this view of the function of the
African press on another occasion, and said that:

The true African revolutionary press does not
exist merely for the purpose of enriching its proprietors or
entertaining its readers. It is an integral part of our society,
with which its purposes are in consonance. Just as in the
capitalist countries the press represents and carries out the
purpose of capitalism, so in revolutionary Africa our
revolutionary African press must present and carry forward
our revolutionary purpose.”

The one-time head of information in Zaire, Albert Bolela,
explained that the revolutionary role of the African press is to
create conditions under which socio-economic and political
development can proceed smoothly.” Some writers who have
explained the developmental function of the press include
Ng’'weno,” Aggarwala,’ Lent,”> Mazrui,® Schramm,” Pye,”
Lerner,” and Ugboajah.*® The occasional failure of the press to
perform a developmental function helps explain why the state
frequently attacks the media. It also explains why the state
attempts to restrict journalists” right of expression through the
use of such extra-legal and arbitrary measures as detention,
demotion and torturing of journalists as well as closure and
confiscation of the media.

Conclusion

Restrictions on the right of freedom of the press in sub-Sahara
Aftica indicates that the media and journalists are still mangled
and mauled by the state, despite the fact that many of the
countries now profess to be truly democratic. Government
officials explain that extra-legal and arbitrary actions used in
attacks against the press are intended to make the media
‘responsible,” and to protect national security.

63



Jurnal Komunikasi 15

But our contention is that these reasons do not adequately
explain why the press and journalists in Africa are attacked.
We argue that the more pragmatic rationale for the restriction
of freedom of the press is to stave off the dissemination of
opposition views and news as well as the corruption, bribery,
embezzlement, ineptitude, lack of accountability, inefficiency,
graft, mismanagement, waste and other vices endemic within
the factions and fractions of Africa’s ruling bourgeoisie.

Notably enough, the greatest threat against press
freedom is not so much the enactment of a body of repressive
laws or the utilization of diverse repressive and arbitrary
measures as the absence of judicial independence and lack of
courage, morality and professionalism by some African
journalists. '

There is hardly a separation of powers in sub-Sahara
African political formation. In many countries, the judiciary
is almost directly under the executive branch. Appointment to
the bench is often done as an executive favor to well known
individuals and sycophants with unquestionable loyalty and
obsequious servility, rather than on the basis of character,
experience and integrity. As further executive favors, some
members of the bench are given [luxurious] cars with
chauffeurs, superbly furnished magnificent homes in low
density parts of town, gardeners, chefs, nannies and house-
helpers. The executive in some instances awards contracts and
distributes money and largesse to some judges. As a result of
all these, many judges lack the ability to make legal decisions
against the state in cases brought by journalists who feel that
their rights of freedom of expression had been violated by the
state. The implication of this is that many journalists and
publishing houses are not encouraged to institute legal actions
against government officials who violate their rights of
freedom of expression. Therefore, the state continues to
perpetrate violations of the right of freedom of the press,
using all manner of extra-legal measures.

We therefore argue that the ability of the judiciary
to resist executive favors; its willingness to assert its
independence as well as its courage to interpret the law
without external pressure, fear or favor can always defeat the
most draconian measures by the state to suppress the
dissemination of pluralistic views and information in the press.

64



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

This study also argues that the loss of independence,
courage and objectivity by some African journalists contributes
to the threat against freedom of the press. The quest for
material benefits and private capital accumulation by many
journalists — perhaps as a result of economic hardships - has
eroded the independence, credibility and objectivity of
many journalists. Some journalists use their positions as
stepping stones to “lucrative” political appointments. The
more journalists accept such favors, the more sycophantic they
become. That can be a greater threat to press freedom even
more than a body of repressive press laws.

Three examples from Nigeria can be used to illustrate
this point. The first is that of Tony Momoh, former editor
of the Daily Times who became unable to speak up against
the govemment’s restrictions against the press during his
appointment as federal minister of information. This is
because to do so would have earned him dismissal as
minister and therefore, loss of the free government house, car
and other privileges he enjoyed as minister. Also, Nduka
Trabor, former assistant editor of the Guardian whose
controversial one-year imprisonment by the military
government drew unprecedented public support and
sympathy, did not hesitate to take up appointment as press
secretary to the junta after his release from prison. As press
secretary, Irabor did not only help explain and defend the
junta’s policies but he also announced the military
govemment’s annulment of the results of the June 1993
presidential elections. The third example is that of M.C.K.
Ajuluchukwu, a well known and respected veteran journalist.
When the Babangida junta appointed Ajuluchukwu as
chairman of the newspaper licensing and registration board,
following the enactment of Decree 43 of 1993, with
responsibility to register and license all publications he did not
hesitate to take up the offer. Of Ajuluchukwu'’s acceptance of
the government offer, one writer said: “It is ironical that
M.C.K. Ajuluchukwu, a veteran Nigerian journalist who spoke
out against restriction of freedom of expression time and time
during his forty-seven years as a journalist, readily accepted to
preside over a board that licenses newspapers.”®

The harsh economic conditions in the sub-Sahara African
region helps explain why some members of the judiciary and
journalists accept favors from the state that may conflict with

65



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

12

13
14
15

Lloyd Sommerlad, The press in developing countries. Sydney:
Sydney University Press, 1966,p.139.

David Weaver, “The press and government restriction: A cross
cultural study over time,” Gazette, vol. 23, 1977, pp. 152-170.
john Merrill, The imperative of freedom. New York: Hastings
House, 1974, p. 26.

Raymond Nixon, “Factors related to freedom in national press
systems,” Journalism Quarterly, vol. vol. 37, 1960, pp. 13-28.
Ralph Lowenstein, Measuring world press freedom as a political
indicator, Ph.D. dissertation, University of Missouri, Columbia,
1967, p. 45. See also Ralph Lowenstein, World press freedom.
School of Journalism, University of Missouri, Columbia, 1967;
Ralph Lowenstein, PICA: Measuring world press freedom. School
of Journalism, University of Missouri, Columbia, 1966; Ralph
Lowenstein. World press freedom, 1967, School of Journalism,
University of Missouri, Columbia, 1968.

David Weaver, .M. Buddenbaum and J.E. Fair, “Press freedom,
media, and development, 1950-1979: A study of 134 nations,’
Joumal of Communication, vol. 35, no. 2, 1985, pp. 104-117.

R.G. Atkey, “The law of the press in Canada,” Gazette, vol. 15,
1969, pp. 105-124.

Wilbur Schramm, “Communication and change,” In Daniel
Lerner and Wilbur Schramm (Eds.), Communication and change in
developing countries (pp. 5-32). Honolulu: East-West Press, 1967,
p- 9.

D.M. Gilmore and J.A. Barron, Mass communication law: Cases and
comments. St. Paul: Minnesota, 1979.

J.A. Barron, Freedom of the press for whom? “The right of access to
mass media. Bloomington: Indiana University Press, 1973.
M.T.K. Wei, “Freedom of information as an international
problem,” In H. Fischer and J.C. Merrill (Eds.) Intemational and
intercultural communication. New York: Hastings House
Publishers, 1970.

R.D. Gastil, “The comparative survey of freedom,” Freedom at
Issue, January-February 1978, pp. 3-19

Index on Censorship, September-October, 1994, pp. 244-245
Index on Censorship, vol. 24, no. 4, 1995, p. 181.

The sixteen journalists who were arrested included Asrat
Damtew and Daniel Kifle of Fendisha. Daniel Tafesswe of Wekte,
Atensai Tafesse of Moged, Mayik Kassaye of Beza Tesfaye
Berehanu and Yohannes Tefera. Others were Kinfe Assefa,
Girmay Gebre-Tsadik, Mulugeta jigo, Nesanet Tesfaye, Mesele
haddis, Meleskachew Amha and Berrehane Mewa. See Index on

* Censorship, vol. 23, nos. 1-2, 1994, p. 237.

67

Notes




Jurnal Komunikasi 15

17
18

19
20
21

24

26
27
29
30

31
2

35

37

39

41

68

Index on Censorship, vol. 25, no. 1, 1996, p. 175.

Index on Censorship, vol. 24, no. 3, 1995, p. 188.

Tbid. Massaqoui had also criticized the country’s youthful mili-
tary rulers for celebrating Christmas of 1994 with pot-smoking
musicians while rebels launched an offensive. See IPI Report,
January-February 1995, p. 18.

Index on Censorship, vol. 24, no. 4, 1995, p. 192.

Index on Censorship, vol. 25, no. 1, 1996, p. 187.

IPI Report, March-April, 1995, p. 55.

Index on Censorship, vol. 23, no. 3, 1994. See also Index on
Censorship, vol. 23, nos.1-2, 1994, p. 236.

Index on Censorship, vol. 24, no. 3, 1995, p. 173. See also Index
on-Censorship, vol. 24, no.4, 1995, p.174.

Chris Ogbondah, “Military ~autocracies and suppression of
expression in Africa: The 25-year example from Nigeria,” paper
presented at the 22nd Annual Third World Conference
Foundation, Chicago, Illinois, March 27-30, 1996.

Index on Censorship, vol.24, no.5, 1995, pp. 173 and 186.

Index on Censorship vol. 24, no. 6, 1995, p. 175. See also Index on
Censorship, vol. 25,n0.1, 1996, p.172.

Index on Censorship , vol. 23, nos. 4-5, 1994, p. 244.

IPI Report, January-February 1995, p.19.

Index on Censorship, vol. 24, no. 4, 1995, p. 172.

Index on Censorship, vol. 23, nos. 1-2, 1994, p. 233.

Index on Censorship, vol. 24, no. 3, 1995, p. 174.

Index on Censorship, vol. 23, nos. 1-2, 19%4, p. 242,

Index on Censorship, vol. 23, nos. 4-5, 1994, p. 251.

Index on Censorship, vol. 23, nos. 4-5, 1994, p. 243.

IPI Report, February-March 1995, p. 18.

Chris Ogbondah, “The tribulations of Afrias media: A study of
one aspect of human rights abuses,” paper presented at the
International Communication Division of the Association for
Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC),
Atlanta, Georgia, Summer 1994, p.16.

For the details of Decree no. 43 of 1993, see e.g., Chris Ogbondah,
Military regimes and the press in Nigeria, 1966-1993: Human rights
and national development. Lanham, Maryland: University Press
of America, 1994.

IPI Report, December 1992, p. 23.

IPI Report, September 1992, p. 47.

See IPI Report, October-November, 1993, p. 51.

For some understanding of corruption in Nigeria’s civil
service from the 1950s to early 1990s, see e.g., Dickson, Agedah,



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

45

47

49

51

52

57

Corruption and the stability of the Third Republic. Lagos: Perception
Communications, 1993.

See Billy Dudley, An introduction to Nigerian government and
politics. London: Macmillan, 1982.

For an understanding of the value of wasted public funds in the
former western state of Nigeria, for example, see Paul Lubeck
(Ed.), The African bourgeoisie: Capitalist development in Nigeria,
Kenya and the lvory Coast. Boulder, Colorado: Lynne Rienner
Publishers, 1987, p. 170.

For the details of the “Jaguar deal,” see West Africa, March 26,
1984, p. 691.

For the details of the tribunal’s report on the magnitude of
corruption in the Shagari government, see Views and decisions of
the Federal Mililtary Govemment on the report and recommendations
of the Justice Mohammed Bello Judicial Tribunal of Inquiry to the
review cases of persons convicted under Decree no. 32 of 1984.
Lagos: Federal Government Printers, 1986.

See Forbes, Dec. 1, 1976, pp. 51-52. And for a detailed discussion
of the ‘dash” practice in Nigeria, see e.g., Ronald Wraith and
Edgar Simpkins, Corruption in developing countries. New York:
W.W. Norton, 1964, pp. 11-52.

Chinua Achebe, The trouble with Nigeria. Enugu: Fourth
Dimensions Publishing Company, 1983, p. 38.

See Newswaich, Aug. 25, 1986, p. 11.

Pita Agbese, “Defence expenditures and private capital
accumulation in Nigeria,” Journal of Asian and African Studies,
vol. 23, nos. 3-4, 1988, p. 285.

S. George, A fate worse than debt. New York: Grover Press, 1988,
p. 114.

J.F. Byart, The state in Africa: The politics of the belly. London:
Longman, 1993, p. 78.

Time Febuary 22, 1993, p. 54.

P. Komer, “Indebtedness and Kleptocracy,” In The poverty of
nations: a Guide to the debt crisis from Argentina to Zaire (pp. 229-
234). Atlantic Highlands, New Jersey: Zed Books Ltd., 1991, p.
231.

J. Chapin, ‘Zaire: Mobutu’s kleptocracy rules while the people
starve,” Food Monitor, no. 37, 1986, pp. 106-107.

Victor LeVine, Political corruption: The Ghana case. Stanford,
California: Stanford University, 1975, p. 29.

E. Hutchful, “A tale of two regimes: Imperialism, the military
and class in Ghana,” Review of African Economy , January-April

- 1979.

See West Africa, March 15, 1985, p. 750.
West Africa, June 29 to July 5, 1992, p. 1105.

[~{+}



Jurnal Komunikasi 15

61

62

65

67

69
70

73

74
75

76

78

70

West Africa, Sept. 7 -13, 1992, p. 1539.

Rene Dumont, ‘Remuneration levels and corruption in French-
speaking Africa,” In Monday Ekpo (Ed.), Bureaucratic corrugation
in Sub-Sahara Africa: Toward a search for cases and consequences (pp.
401-410). Washington, D.C.: University Press of America, 1979.
J. David Greenstone, “Corruption and self-interest in Kampala
and Nairobi: A comment on local politics in East Africa,” In
Monday Ekpo, (Ed.), Bureaucratic corruption in sub-Sahara Africa...,
Pp. 261-274,

‘Wa” is a Swahili prefix that means “group of people,” and
“Benzi” is coined from Mercedes-Benz cars. See Neil Jacoby et
al, Bribery and extortion in world business: A study of corporate
political payments abroad. New York: MacMillan Publishing
Company, 1977, p. 13.

Daily Times, Sept 1, 1975, p. 1.

West Africa, Oct. 6, 1975, p. 1183.

0.0. Oreh, “Me beginnings of self censorship in Nigeria's press
and mass media,” Gazette, vol. 22, 1976, pp. 150-155.

N. Aggarwala, ‘Press freedom: A Third World view,” Development
Communication Report, July 1977, pp. 1-3.

Lloyd Sommerlad, The press in developing nations, p. 143.

Tom Mboya, The challenge of nationhood. London: Heineman
Educational Books, 1970, p.137.

1bid, p. 144.

Lloyd Sommerlad, ‘The press in developing nations, p. 141.
Rosalind Ainslie, The press in Africa: Communications past and
present. London: Victor Gollancz, 1966, p. 19.

Lloyd Sommerlad, The press in developing nations, p. 143.
Hilary Ng'weno, “All freedom is at state,” In P. Horton (Ed.), The
Third World and press freedom (pp. 127-134). New York: Praeger,
1978.

N. Aggarwala, ‘Press freedom: A Third World view,” p. 1-3.
John Lent, Third World mass media and their search for modernity.
New Jersey: Associated University Press, Inc., 1877.

ATi Mazrui, Cultural engineering and nation-building in East Africa.
Evanston: Northwestern University Press, 1972.

Wilbur Schramm, Mass media and national development. Stanford,
California: Stanford University Press, 1964. See also Wilbur
Schramm, ‘Communication and change,” In Daniel Lerner and
Wilbur Schramm (Eds.), Communication and change in developing
countries (pp. 5-32). Honolulu: East-West Center Press.

Lucie Pye, “Communication, institution building and the reach
of authority,’ In Daniel Lerner and Wilbur Schramm, (Eds.) Com-
munication and change.... See also Lucie Pye, Communication and



The Dilemma of Press Freedom in Sub-Saharan Africa

80

81

political development. Princeton, New Jersey: Princeton University
Press, 1963.

Daniel Lerner, The passing of a iraditional society. Glencoe, Illinois:
The Free Press, 1958.

Frank Ugboajah, ‘Nigerian mass communication trends in the
Affican context,” Gazette. vol. 22, 1976, pp. 51-54.

Chris W. Ogbondah, “Does independence mean anything? A
critical analysis of the origins of Nigerian press laws,” paper
presented at the Association for Education in Journalism and
Mass Communication, Atlanta, Georgia, Summer 1994, p.9.

71



	JK1500001C551
	JK1500002C555
	JK1500003C556
	JK1500004C557
	JK1500005C559
	JK1500006C560
	JK1500007C561
	JK1500008C562
	JK1500009C564
	JK1500010C565
	JK1500011C568
	JK1500012C569
	JK1500013C570
	JK1500014C572
	JK1500015C573
	JK1500016C574
	JK1500017C581
	JK1500018C582
	JK1500019C583
	JK1500020C584
	JK1500021C585
	JK1500022C586
	JK1500023C588
	JK1500024C590
	JK1500025C592
	JK1500026C593
	JK1500027C598
	JK1500028C599
	JK1500029C600
	JK1500030C601
	JK1500031C602
	JK1500032C605

