
Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

The Influence of Regulator on Television Content in  
Post-Authoritarian Indonesia 

 
MORISSAN 

Universitas Mercu Buana, Indonesia 
 
 

ABSTRACT 
Throughout the authoritarian era, the government imposed tight control on television content in 
Indonesia. However, after the fall of the last authoritarian ruler in 1998, and the old style of 
restriction no longer exist, the question now remains: who ultimately control television content? 
This research measures the influence of political and economic factors on television content with a 
focus on owners, advertisers, audiences, regulators, and politicians. A questionnaire survey was 
conducted on 400 television workers employed at 10 national private television stations in 
Indonesia. Qualitative data was produced from the interview with 50 television workers with a focus 
on the role of the regulator in influencing content. Key research questions are: 1) what are the most 
influential politics and economic factors that influence television workers in shaping the content? 2) 
How does the regulator influence television workers in shaping the content? The findings showed 
that the audience is the most influential factor since it affected 33.9 percent of television workers. 
The regulator appeared to be the least influence on programmes content on a daily basis. This 
showed that the influence of regulators experienced a drastic decline from the strongest in the 
authoritarian era to the weakest in the post-authoritarian era. However, the influence of regulators 
was still quite significant among television workers who worked at TV stations and relied heavily on 
entertainment programmes. 

 
Keywords: Regulator, television, Indonesia, authoritarian, post-authoritarian. 

 
INTRODUCTION 

The rise of freedom and the process of transition to democracy in Indonesia were marked 
by the collapse of Indonesian last authoritarian government led by President Suharto in May 
1998. After the shift of political power, various reforms in almost all aspects of life occurred, 
particularly the media and press relishing freedom the most. The euphoria is 
understandable because for decades’ Indonesian media have lived under consistent 
pressure to follow ruler's political call. For decades, the autocratic government monitored 
firmly the media, and the fall of President Suharto regime allows the media to appreciate 
the newly found freedom from the government’s strict control. Currently, Indonesia as the 
world's fourth-largest population, becomes the new emerging democratic country.  

Throughout the course of authoritarian era, the government-controlled broadcast 
media were dominant in Indonesia (Sen & Hill, 2000). From the period of 1974 to 1998, 
radio and television were liable to strict control by Suharto's administration. Only state 
radio station, Radio Republik Indonesia (RRI) was permitted to air news programmes. 
Consistently it broadcasts news programmes and it is mandatory for every single other 
station to relay them. From 1989 to 1995, the government allowed the opening of private 
television stations and the larger part of those stations' shares were controlled by the family 
of President Suharto and his internal circle; henceforth the content of telecasts was 
controlled in accordance with their interests (Combine Resource Institution, 2009).  

 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

230 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

At the time of authoritarian era, the media that dared to ignore or underestimate 
government controls would face fatal consequences (Kitley, 2000; Sen & Hill, 2011). Media 
permits were frequently revoked, subject to bans, and even closed down without gaining 
access to open trial (Hill, 2007). The restriction imposed on media prevailed until Suharto 
came down from power. The downfall of the last authoritarian ruler grants Indonesian 
media to flourish aggressively. 

Under heavy pressures from the civil society and the market, the post-Suharto 
governments took a series of liberalisation policies. In the television business, five new 
private national channels entered the business sector. The entrance took place even prior to 
the House of Representatives enacted the new Broadcasting Bills in November 2002 
(Sudibyo & Patria, 2013). The new stations should compete with another five stations 
established during the era of Suharto and once controlled by Suharto’s family and cronies 
[the five new private television are: Lativi (now TVOne), Metro TV, Global TV, Trans TV, TV 7 
(now Trans 7)]. After the downfall of Suharto in 1998, and since media permits are no longer 
required to establish new media outlets, the number of new media rose significantly 
(Sudibyo & Patria, 2013). Notwithstanding the ten private television channels, every one of 
them situated in the capital city, a large amount of regional stations has also entered the 
market (Armando, 2014).  

In the era of democracy, regulators control media content. The media regulator 
could be an independent body or a government agency responsible for exercising 
autonomous authority over media activities in a regulatory or supervisory capacity 
(Briandana, 2019). An independent media regulator is a regulatory agency that is 
independent from other branches or arms of the government. In countries where the media 
are largely privately owned like in Indonesia, the media are free to operate within the limits 
of the law, so regulators’ controls are exerted through various regulations while in countries 
where the media are primarily government owned, control is exerted through media 
financing.  

 
Broadcasting Commission 
President Megawati signed the new broadcast law in 2002. The law also commands the 
establishment of independent broadcast regulator with responsibility for regulating and 
providing recommendations in the area of broadcasting. One year later, the Indonesian 
Broadcasting Commission (KPI), an independent state regulatory body, was established. KPI 
consists of national (KPI) and regional bodies (KPID), with important authority over 
broadcasting (Articles 6 and 7). Members of KPI and KPID were nominated by the People’s 
Representative Council (DPR) and the Regional People’s Representative Council (DPRD) after 
public input and based on a fit and proper test (Pursuant to Article 10). 

The 2002 Broadcasting Law outlines the functions of the Indonesian Broadcasting 
Commission (KPI) as an independent regulatory body that has the authorities to set a 
standard of broadcast programmes; set regulations and guidance of broadcasting ethical; 
supervise the implementation of regulations and guidance as well as the standard of 
broadcast programmes; give sanctions to those who violate the regulations and guidance as 
well as the standard of broadcast programmes; coordinate and/or cooperate with the 
government, broadcast institutions, and the people.  

Therefore, KPI has formulated and set the Guidance of Broadcasting Ethics and 
Broadcast Programmes Standard (P3SPS). This is a standard guide for broadcasting in 
Indonesia. According to KPI, “P3SPS is a parameter of what may and may not be broadcast, 

http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Supervisor


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

231 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

not to reduce the freedom of the press; instead to dignify broadcast content as not 
everything is worth broadcast and presented to the public” (KPI, 2012). 

Based on the discussion above, this study proposes problem-statements as follows. 
The government imposed tight control on television content throughout the authoritarian 
era. However, after the fall of the last authoritarian ruler in 1998, and the old style of 
restriction no longer exist. There has been no empirical study toward television media 
workers in Indonesia to find out who ultimately controlled television content, and whether 
the government, through its regulatory body, still exercise control and influencing television 
content. This research measures the influence of the political and economic factors on 
television content which includes: owners, advertisers, audiences, regulator, and politicians. 
Key research questions are: 1) what are the most influential politics and economic factors 
influencing television workers in shaping the content? 2) How does the regulator influence 
television workers in shaping the content? Thus, this article focuses on the role of the 
regulator on television content. 

 
LITERATURE REVIEW 

The Political and Economic Influences on Media Content 
This research will look at the forces at work within television organisations, the external 
influences upon their activity and the influence of particular organisation features on what 
they produce and disseminate. Shoemaker and Reese (1991) suggested five main 
hypotheses with regard to the theoretical perspectives organised around the question of 
influence on media content: 1) Content reflects social reality (mass media as mirror of 
society); 2) Content is influenced by media workers' socialisation and attitudes (a 
communicator-centered approach); 3) Content is influenced by media-organisational 
routines; 4) Content is influenced by social institution and forces; 5) Content is a function of 
ideological positions and maintains the status quo (the hegemonic approach) 

According to McQuail (2000), organisational routines, practices and goals 
systematically and distinctively influence content. He identified five main kinds of 
relationship, which need to be examined in order to gain some understanding of the 
conditions affecting media organisational activity and the mass communicator role: 1) 
Relationship with society; 2) Relationship with owners, clients and suppliers; 3) Relationship 
with pressure groups; 4) Relationship with internal organisation; 5) Relationship with 
audience. 

Gerbner (1969) depicted communicators in mass media as working under pressure 
from different external 'power roles', including audience, competitors (other media in the 
main), clients (such as sponsors and advertisers), authorities (especially legal and political), 
experts, and other institutions. The media content is designed and disseminated reflecting 
the interests and perspectives of the dominant and influential class (Islam, 2016). Being the 
power of elites, the media owners control their media outlets through formulating a 
favorable policy that sets the type of ideology and news of the media (Islam, 2016). 

According to Pringle and Starr (2005, p.102), all broadcast station content 
(programmes) is determined by four influences: audience, broadcaster, advertiser and 
regulator. The audience, which seeks out a station for its programmes. Listeners or viewers 
may be exposed to other content, such as commercials and public service and promotional 
announcements, but their principal goals to hear or view programmes content that satisfies 
their need at a particular time. Programmes that fail to attract listeners or viewers (low 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

232 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

rating programmes), or fail to satisfy their needs, are imperiled. So are the financial fortunes 
of the station. 

The broadcaster, who is responsible for operating the station profitably for its 
owners. The greater the audience, the greater the likelihood that a profit can be realised. 
Accordingly, the broadcaster selects and schedules programmes to attract as many people 
as possible among the targeted audience. 

The advertiser, whose principal interest in using a radio or television is to bring a 
product or service to the attention of those most likely to use it. Programmes that attract 
potential customers stand the best chance of attracting advertising revenues, especially if 
the number of people is large and the cost of delivering the commercial to them is 
competitive. 

The regulator, or government and its agencies, whose goal is to ensure that the 
station is operated in a way that serves the public interest. The regulator take actions aimed 
at compelling or encouraging broadcasters to engage in certain programmesming practices 
to satisfy that goal. 

 Lewis (1969) used responses from 301 stations in the United States to determine 
influences in television station programmesming. He developed eight categories, in no 
particular order of priority: 1) Direct feedback from the audience, including letters, 
telephone calls, and conversations; 2) Regulations, or rules and standards of practice, such 
as commitments to the FCC, its rules and regulations, and the station’s own policy 
statement; 3) Inferential feedback, or ratings; 4) Conditional, a mix of factors, including 
comments about critics and opinions of friends outside the station; 5) Production staff, the 
opinions of station personnel with production responsibilities; 6) Personal or subjective 
judgment, including instinct, common sense, and knowledge of the community; 7) Financial, 
or factors related to the station’s income and expenditures, such as sales potential, sales 
manager’s opinion, and cost; 8) Tactical, that is, methods of programmes planning, the 
arrangement of the schedule, and viewing trends.  
 
The Influence of Regulators 
Regulators in many countries exert controls over the mass media. In democratic societies, 
the media are free to operate within the limits of laws and regulations. However, conflicts 
still occur in relations with regulators. In countries where the media are largely privately 
owned, regulators exert controls on mass media through laws, regulations, licenses, and 
taxes, whereas in countries where the media are primarily government owned, control is 
exerted through media financing (Janus, in Shoemaker & Reese, 1991). A media regulator is 
an independent body or a government agency responsible for exercising autonomous 
authority over media activities in a regulatory or supervisory capacity. An independent 
media regulator is a regulatory agency that is independent from other branches or arms of 
the government. 

The relationship between media and regulators, though not entirely one of equals, is 
similarly one of mutual self-interest. When things really get difficult, regulators make laws 
and control the flow of information. Regulators control mechanism of regulation directly or 
indirectly. Given the access of media to the audience, regulators often use media to 
disseminate policy, to promote initiatives, and to release information into the public 
domain. Media are also used to test reactions to possible new law, and most of all to 
present in a public sphere a favourable view of regulators’ works.  

http://en.wikipedia.org/wiki/Government_agency
http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Supervisor


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

233 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

Regulators are very conscious of the value of media coverage, of what they assume 
to be the power of the media to sway public opinion. The media are also conscious of their 
alleged influence, but are informed too of the power of regulators as an information prime 
source. Broadcast media personnel are especially aware of the financial consequences of 
regulators’ power to allow or to stop things from happening (Burton, 2005, p.20). 

In its review of 178 governments’ or regulators’ relationship with the mass media in 
2010, Reporters Without Borders for Press Freedom found that Norway, Sweden, Finland, 
Iceland, Netherlands, and Switzerland as the model countries that have set an example in 
the way they honor reporters and news media and protect them from judicial abuse 
(Reporters Without Border, Press Freedom Index, 2010, retrieved from 
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html). 

In recent years, Reporters Without Borders (2010) drew particular attention of 
countries where it is not good to be a journalist or media worker. Marked by a complete 
lack of news and information and persecution of the media, some 10 countries including 
China, North Korea, Burma, and Syria are clustered together at the bottom press freedom 
world index. The situation of press freedom keeps on worsening in these authoritarian 
countries and it is getting more difficult to say which is worse than the other is. 

Although Indonesia is ranked 117 in the index, press freedom in Indonesia has 
improved since the end of Suharto’s authoritarian government. Indonesia has built and 
maintained a media environment that allows greater freedom and diversity, and with the 
decline of press freedom among some of its neighbors in East Asia, the country has emerged 
as one of the better performers in the region. However, continuing problems, especially in 
Indonesia’s legal system, is preventing the Indonesia’s press from being classified as fully 
“free” (Kaufman, 2010). 

The government influence on the mass media content can be seen in the battle of 
determining public agenda. Scholars have long known that the media have the potential for 
creating issues for the public. According to Walter Lippmann (in Littlejohn & Foss, 2005), the 
public responds not to actual events in the environment, but to the picture in our heads. 
Lippmann wrote: “real environment is altogether too big, too complex, and too fleeting for 
direct acquaintance. We are not equipped to deal with so much subtlety, so much variety, 
so many permutation and combinations. And altogether, we have to act in that 
environment; we have to reconstruct it on a simpler model before we can manage with it.” 
(as cited in Littlejohn & Foss, 2005, p.279).  

Gerbner et al. (1979) portrayed media workers as operating under pressures from 
various external ‘power roles’, obviously neither power roles nor types of leverage are in 
reality separate or isolated. On the contrary, they often combine and overlap. The 
accumulation of power roles and possibilities of advantage gives certain institutions 
dominant position in mass communication of their societies. In the case of agents of 
government or business, these can represent powerful advantage and at the same 
important sources for the media themselves. 
 

METHODOLOGY 
This study uses mixed methods design in which the researcher converges or merges 
qualitative and quantitative data in order to provide a comprehensive analysis of the 
research problem. In this research, surveys are used to measure the most influential 
political economic factors that shape content. With regards to the first research question: 
What are the most influential political economic factors that affect television workers in 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

234 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

shaping the content? Survey, as a quantitative technique, would provide essential 
information to the research question. Questionnaires survey was distributed to 400 
television workers from 10 largest television stations in Indonesia. 

The measurement technique used in the questionnaires is Likert rating scale. 
Respondents were asked to rate two statements in the questionnaire with the five-level of 
scale from strongly agree to strongly disagree to reflect their level of attitude toward 
regulator: “The authority reprimanded media about its content” and “The programmes 
content frequently changed due to reprimands from the authority”. The measurement was 
conducted with summated scores on a five-point Likert Scale to the two statements of the 
regulator’s influence. The higher the score respondents obtained, the stronger the influence 
of the regulator. This research employs a descriptive survey since the objective is to 
illustrate and explain a situation of political economic pressures that befall television 
workers, especially from the regulator. 

This research also attempts to answer the second research question on how 
regulators influence television content during Indonesia post-authoritarian era through laws 
and regulations, and how television workers adapt their content to demands of laws and 
regulation. Face-to-face in-depth interviews are conducted in order to answer the research 
question: “How do regulator influence television workers in shaping the content?” 

The key question that needs to be raised during an interview with selected television 
workers is, more or less, the following line: “Can you give some cases based on your 
experience which illustrate how the regulator may influence your work that eventually 
affect your television programmes content?” Some 50 workers from 10 television stations in 
Indonesia were interviewed, and answers to the above question would depend on their 
opinions, comments, and responses. 

This study is 'media-centric', which means taking, or recording the view from within 
the media (McQuail, 2000). This research focus on ten Jakarta-based free-to-air national 
television stations - RCTI, SCTV, Indosiar, Metro TV, TV One, Global TV and Trans 7- whose 
content compositions are not exactly similar. As such, this research examines the regulator’s 
influence on all kinds of television genres.  
 

RESULTS AND DISCUSSION 
These research findings consisted of two parts. The first part of these findings uncover the 
most influential political economic factors on television content in Indonesia based on 
survey with 400 respondents who work or had worked at 10 largest television station in 
Indonesia. The second part explains how the regulator influenced television workers in 
shaping the content based on the primary data from 50 respondents of television workers 
selected from the 400 respondents of the survey. The respondents worked in various 
positions involved in content productions.  

Questionnaire distributions apparently had been running well and generated 
sufficient data. The television workers who became respondents of this study consisted of 
various levels of positions, whether they were newcomers in television business or those 
who had been working for years; whether they were still working or no longer working at 
television stations. In essence, each respondent was asked to give his or her opinions based 
on their experiences with regard to the various political economic factors that affect their 
professional works and eventually influenced the content they produced. 

 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

235 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

Statements in the questionnaire were devised with reference to the various 
influencing factors that may affect the determination of media content consisting of five 
dimensions: media owners, advertisers, regulators, audience, and politicians. Based on the 
feedbacks from television workers, it can be concluded that audience is the most influential 
factor since it affected the most 33.9 percent television workers employed at 10 national 
private television stations in Indonesia. Television workers considered audience as the 
greatest influence on their works among other political, economic pressures that influenced 
them in shaping the programmes content. They said the influence was recognised from the 
rating reports obtained from a rating agency. 

The second most influential political economic factor on programmes content was 
placed by advertisers (21.4%), followed by owners (20.3%) who occupied the third position, 
while politicians came the fourth (14.3%) and number five, or the last is regulators (10.1%). 
Among the five political economic factors discussed in this study, regulators appear to have 
the least influence on programmes content on daily basis. This shows that the influence of 
regulators experienced a drastic decline from the strongest in the authoritarian era to the 
weakest in the post-authoritarian era. However, the influence of regulators was still quite 
significant among television workers who worked at TV stations that relied heavily on 
entertainment programmes. They often produce scenes that pay less attention to ethics to 
attract audience’s attention so that they often got warnings from regulators as revealed 
from the interview data to be be explained in the following section. 

 
Table 1: The average number of television workers affected  
frequently or very frequently by political economic factors 

Political economy 
factors 

Number of 
television workers 

affected 

Percentage  
(%)  

 Audience 135,6 33,90% 

Advertisers 85,6 21,40% 

Owners 81,2 20,30% 

Politicians 57,2 14,30% 

Regulator 40,4 10,10% 

Total 400,0 100,00% 

 
The impact of the political economic factors discussed above is not the same among 

television channels. There are stations where the workers said that mostly audience 
affected them while workers at other stations said they were less affected by audience but 
mostly by owners. Table 2 shows the magnitude of each political economic variable on 
television workers in shaping content in each television channels. The magnitude scale is 
produced by measuring the weight of response (from very frequent to very rare) from 
television workers to each the political economic factor discussed above. 

 
The Influence of Regulator 
Television workers interviewed throughout this research said the KPI was quite influential in 
shaping the programmes content. They said the broadcasting commission constantly 
monitored television content and in case the content breached broadcasting ethics and 
laws- gave a reprimand letter to the station concerned. After being warned several times 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

236 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

and no corrections have been made by the stations, the KPI has the power to halt television 
programmes. 

Television workers who worked at two television stations under Trans Corp (Trans 
TV and Trans 7) owned by businessman Chairul Tandjung said KPI played important role in 
shaping their programmes content. Mardhatillah, an Executive Producer at television 
station Trans 7 said the KPI banned her popular talk-show programmes Empat Mata (face-
to-face) in 2008. According to the KPI, Empat Mata had breached several guidelines. KPI 
considered the programmes’s host, a comedian Tukul Arwana, was disrespectful and 
exploitative toward female guests. The host often touched, groped and kissed cheek to 
cheek his female guests, such manners considered very impolite and inappropriate. In 
Indonesia, when female friends meet, they often greet each other by kissing cheek to cheek, 
but not male to his female friend as demonstrated by Tukul Arwana. 

 
Table 2: The weight of political economy influences in each TV stations observed 

Stations 
Leading 
programmes 

Owners Advertisers Audience Regulators Politicians 

RCTI Soap opera *** **** ***** ** *** 

SCTV Soap opera *** **** ***** ** * 

Trans TV Variety show *** **** ***** **** * 

MNC TV Local music ** **** ***** ** ** 

Trans 7 Reality show *** **** ***** **** * 

Indosiar Reality show ** **** ***** ** * 

Global TV Movies ** **** ***** ** ** 

ANTV Sport *** **** ***** ** *** 

TV One News ***** *** *** *** ***** 

Metro TV News ***** *** ** *** ***** 

***** Very strong influence; **** Strong influence; ***Moderate influence; ** Less influence; *Almost no influence 

 

But the ultimate mistake made by the programmes was when they invited Sumanto 
as guest. The infamous Sumanto was jailed for five years for stealing and literally eating the 
corpse of an old woman in 2003, and he was released in 2006. During the television show, 
Sumanto demonstrated how he ate a living frog, such act sparked public protests prompting 
KPI to halt the show for a month. However, after a short-live ban, the Empat Mata show 
subsequently resumed broadcast under a new name Bukan Empat Mata, adding a new 
word into the programmes’s name "bukan" being the Indonesian word for "not". After 
several warnings from KPI, Empat Mata changed significantly in the way the host presented 
the show among others: no kissing cheeks and no vulgar jokes. 

Informants at Trans TV interviewed during this research reported that the station 
received another warning letter from KPI for airing a programmes called Super Trap, a 
weekly prank show, which the commission deemed as intruding into people’s privacy. In 
one episode of the show, which was broadcast on November 25, 2012,  

Super Trap demonstrated a section in which unconscious people were deceived into 
utilising a public toilet outfitted with concealed cameras. Once an unaware victim was inside 
it and utilised the personal facility, the toilet walls caved in and uncovered the baffled and 
humiliated individual inside. As opposed to creating giggles, the trap drew anger from the 
audience. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_language


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

237 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

KPI said in a statement it had received hundreds of complaints from audience soon 
after the Super Trap show, and the commission ordered the station to air a public apology. 
KPI stated that Trans TV had violated Broadcasting Guidelines and Programmes Standards, 
which oblige TV to keep up politeness and good manners in their content. The KPI also 
asserted that Trans TV had encroached individual privacy protection by installing hidden 
cameras in a public toilet. 

In response to KPI’s warning, Trans TV said it would evaluate its prank show in order 
to avoid similar mistakes in the future. “Evaluation will be made to improve the show” the 
station said. Responding to the KPI’s reprimand, Trans TV made a public apology by airing 
announcements in the form of running text in the station's programmes. The channel also 
runs the same text during the next show of Super Trap episode. However, despite public 
outcry criticizing Super Trap, the station did not terminate the programmes. “The criticism 
means that the programmes is watched by a lot of people,” a spokesman with the station 
said (Commission reprimands, 2012). 

Television workers at Trans TV interviewed during this research reported that Super 
Trap and Empat Mata were two programmes among several other programmes which were 
rebuked by the KPI due to indecent content. KPI previously warned Trans TV for running a 
programmes called Reportase Investigasi (Investigative Reportage). In one episode, the 
programmes showed in detail how to blend illicit drugs when most youngsters could be 
expected to be viewing the programmes. The commission reproached the station once 
again for its programmes entitled Sexophone which KPI described as “the promotion of 
excessive sexuality”.  

For Trans TV, the regulator was perhaps the most important influence on its 
programmes content. Television workers at the station frequently changed their 
programmes content because of the streams of warning letters it received from the media 
watchdog. KPI said in in its reports that Trans TV in 2012 topped the list of televisions 
violating broadcasting regulations and norms (KPI, 2012). Recently in September 2013, the 
station’s cooking programmes also got a rebuke from KPI because the host, a sexy celebrity 
chef Farah Quinn, wore clothing that was considered exposing the upper part of her body. 
The KPI said in a statement that on July 28, 2013 Farah Quinn was wearing clothing that was 
somewhat showing her mid-section body, therefore plainly revealing the host's breast zone 
during the entire programmes (KPI, 2013). Following the warning, the television improved 
the programmes content, especially with regard to the outfits worn by the host. 

At another television station, Dian Purba, Executive Producer at SCTV, said that she 
was frequently reprimanded by KPI because her music programmes feature female host 
wearing sexy outfit. She said (D. Purba, personal communication, September 12, 2013): 
“Sering (ditegur), dulu ketika memegang Inbox pernah juga namun sifatnya teguran halus 
pada saat itu dikarenakan kostum host terlalu minim”. (I was warned frequently, when I was 
still supervising the Inbox (programmes), but I think it was just a mild warning because the 
host’s outfit was too open). 

Television workers at RCTI said KPI suspended the station’s entertainment news 
programmes (infotainment) Silet in December 2010 for violating the Broadcasting Law. The 
commission even reported RCTI’s president director Hary Tanoesoedibjo to the National 
Police saying Hary, as the person responsible for the content of the station’s programmes, 
had dispersed false and misleading information through the gossip programmes Silet. 
Following a volcanic eruption of mount Merapi in central Java in October 2010 killing more 
than 100 lives, the programmes reported on Sunday of another possible tragedy the next 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

238 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

day in the nearby city of Yogyakarta. Based on a fortune teller’s prediction, the 
programmes’s host Fenny Rose, reported the volcano was expected to erupt with even 
greater intensity. The reports sparked unrest among those already affected by Merapi’s 
eruptions and the inhabitants of Yogyakarta. 

Many people lodged complaints to KPI regarding Silet’s content on likely greater 
eruptions of Merapi volcano in central Java. For some Javanese, the 3,000-meter high peak 
is an essential symbol in their traditional supernatural quality and cosmology, particularly 
for inhabitants of Yogyakarta. The city is regularly thought to be at the heart of Javanese 
society and culture. 

Following public complaints on Silet, KPI suspended the programmes and ordered 
the station to take the programmes off the air until after the volcano’s status of alert had 
been in downgraded to the safe level. Nevertheless, RCTI continued to air new infotainment 
show called Intens to supplant Silet. While the programmes had an alternate name and 
presenter, it had the same content with Silet. The airing of new programmes pushed KPI to 
strike back by filling a police report against the station on November 17, in an attempt to 
briefly renounce the station's permit for supposedly disobeying the suspension order. RCTI 
took the case to the State Administrative Court On Nov. 29. The station asked for the judges 
to cross out the suspension imposed by the commission. The court ruled in favor of RCTI 
after four months of hearings, referring to procedural oversights in the decision of KPI to 
force a suspension. Silet returned to RCTI on Feb. 25, 2011 including the same presenter, 
Fenny Rose. The show persisted on RCTI several years after the controversial case.  

Workers at a television station Indosiar reported that the station halted the emission 
of its Islamic drama series Sembilan Wali (Nine Propagators of Islam) in August 2012. KPI 
instructed Indosiar to stop Sembilan Wali because the programmes has offended people in 
Bali island whose inhabitants were mostly Hindus.  Sembilan Wali’s content was about the 
lives of nine Muslim propagators who spread Islam in Java during 14th and 15th centuries. 
The story was set during the period when Islam was first introduced in Indonesia’s most 
populous Island, which at the time was under the reign of Majapahit, a Hindu kingdom. The 
programmes portrayed the Muslim propagators as good people, while Hindus from the 
Majapahit Kingdom as evil. Horrific scenes of conflicts between Muslims and Hindus were 
added into the plot in order to spice up and exaggerate the story.  

The programmes was broadcast by Indosiar in observance of the Ramadan fasting 
month, and the station confided to televise the programmes because it had been approved 
by the Film Censorship Body (LSF). Following the emission of the programmes, dozens of 
Hindu students in Bali expressed their disagreement with the content. The programmes also 
sparked protests from Hindus elsewhere. Criticism was also voiced by scholars and 
historians, who said that the series was not based on historical fact. They said the story has 
the potential to create interfaith disharmony. KPI demanded Indosiar to stop the 
programmes amid Balinese public outcry prompting the station to change its programmes 
list and schedule. The station replaced Sembilan Wali with another programmes. Indosiar 
also apologised to all the Balinese. 

Apart from the above cases involving KPI intervention on television content, the 
commission constantly sent warning letters to most television stations due to various 
violations. Television workers at RCTI also reported that the station changed the content of 
another programmes Dibayar Lunas (Paid in Cash) following KPI’s warning in June 2009 on 
the use of foul language and the exploitation of the poor. In the warning letters, KPI 
demanded RCTI to moderate the programmes content or have the programmes taken off 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

239 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

the air. Dibayar Lunas was a television reality show that features people who cannot afford 
to pay their debts, despite their efforts to earn money. A team from the show looks for 
donors, and then the team brings the cash from donors to the indebted participants. RCTI 
aired the show every Saturday and Sunday at 5:30 p.m. Along with Dibayar Lunas, several 
reality shows on other stations were also warned of the use of foul language and the 
exploitation of the poor [This including Termehek-Mehek (“Crying Out Loud”) and “Orang 
Ke-3 (“Third Person”) on Trans TV, and “Face to Face” on ANTV].  

Television workers said comedy shows on several stations were also reprimanded. 
They said KPI warned broadcasters because their programmes showed vulgar and sexually 
suggestive content, or featured a scene where a woman is sexually harassed, as well as 
violence and blood and sensual looking women, in addition to close ups of women's body 
parts. The programmes also showed domestic violence –for example, a programmes called 
Suami-suami Takut Istri (Husbands afraid of Wives) showed wives who hurt their spouses, 
and involved youngsters in a shameful setting.  

KPI said none of the content ought to be aired when kids are expected to be 
watching. KPI’s monitoring of television content increased when audience in the world’s 
largest Muslim country intensify their worship, devotion and spiritual reflection during 
Ramadan, the holly Islamic fasting month. Throughout the time of Ramadan, prior to the 
first light of the day, Muslims in Indonesia wake up from their profound rest for a pre-
sunrise meal, known as sahur, and they will stop doing their works for buka puasa or fast-
breaking. As families flock for sahur or buka puasa and fill their stomach, televisions are also 
ready with programmes. During these two prime times, television stations broadcast special 
Ramadan shows. 

While televisions are expected to honor the holiness of Ramadan by airing decent 
programmes, every year KPI reprimanded television stations for programmes deemed 
unsuitable for the holy month of Ramadan. Some stations broadcast religious programmes, 
but more stations do their best to collect extra incomes by broadcast entertainment 
programmes such as comedy, variety shows, and soap operas (sinetron) which considered 
not in line with the spirit of Ramadan. In 2012, there were only two Islamic programmes 
Tafsir Al Misbah (The Light of the Qur’an) which features a renowned cleric Quraish Shihab 
on Metro TV and a television series that aired in many countries Omar on MNC TV. Apart 
from the two programmes, according to the broadcasting commission, many television 
stations broadcast programmes that didn’t reflect the spirit of Ramadan and most of them 
violated the standard rules of broadcasting.  

In 2012, after monitoring television shows during Ramadan, particularly comedies 
televised by the stations during dawn or dusk, the KPI found some violations made by the 
broadcasters. The KPI said the violations encompassed showing verbal and physical violence 
against individuals with handicaps and dissimilar sexual orientation; showing programmes 
unsuitable for minors; showing comedians and actors verbally abused each other and 
exchanged sexually themed jokes. The broadcast watchdog said the shows are generally 
aired during fast-breaking and pre-sunrise suppers, which implies that young children in 
Muslim families could likewise watch them. 

The findings prompted the commission to impose sanctions on several programmes 
for various violations, including Trans TV’s Waktunya Kita Sahur and Ngabuburit and SCTV’s 
Sabarrr, RCTI’s Kampung Sahur Bejo. Meanwhile, Indonesian religious leaders called for the 
boycott of Ramadan television shows that used bawdy humor or foul language. The 



The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

240 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

Indonesian Council of Ulema (MUI) said these comedies shows contorted the true meaning 
of the holy month.  

Television workers interviewed for this research said sanctions imposed by KPI in 
2012 had put pressure on some stations to cut down its vulgar comedy shows in the 
following year’s Ramadan programming. For example, RCTI chose to drop the two-hour 
variety comedy show Kampung Sahur Bejo from its day break programme and replaced it 
instead with a light religious drama Anak-anak Manusia (Children of Man) about daily life. 
With regard to comedy, the station only aired a 15-minute comedy sketch in Ramadan 2013.  

Trans TV also scrapped its comedy programmes Ngabuburit following KPI’s sanction 
on the programmes in 2012, leaving only one comedy show during Ramadan 2013. As a 
substitution, Trans TV aired a programmes about Islam knowledge Cahaya Timur (Eastern 
Light) and a news-documentary about an inspiring Indonesian Muslim lady ‘Khadijah’ 
(Arditya, 2013). SCTV also discontinued its musical comedy Sabarrr which was also reviled 
by the KPI.  

Although most broadcasters accepted their mistake, some of them complained 
about the sanctions they received from KPI as the commission’s argument on the violation 
sometimes confusing and hard to accept. They said KPI had a different way in viewing 
whether or not the programmes content violated the guidance of broadcasting ethics and 
programmes standard.  

Executive Producer at Trans TV, Zudarlis Elfira, said in an interview that she was once 
summoned by KPI because a segment of her programmes, according to the commission, 
revealed impolite manners while on the contrary she thought there was no wrong with the 
programmes content. Zudarlis Elfira said (personal communication, July 23, 2013): “On one 
occasion, KPI commented a programmes containing impolite remarks; on contrary we 
considered the remarks were still normal. I was summoned by KPI”. 

A television producer said the KPI sometimes invited broadcasters to discuss 
television programmes, which were still in planning or production process. The objective of 
these discussions was to make sure that the programmes wouldn’t breach broadcasting 
ethics. This intervention was somewhat accepted by some broadcasters as they hope that 
no more warnings will be issued to them to change the content when the programmes had 
gone on air.  

Cornel Pangaribuan, a producer at SCTV was once invited by KPI to discuss his new 
programmes while it was still in the production process. He explained (Pangaribuan, 
personal communication, August 8, 2013): 

 
We were invited to communicate or share the idea [with the KPI] in order 
the programmes, which was still in production stage, will not violate KPI’s 
decisions. We shared to make sure the programmes does not breach the 
regulation of broadcasting commission. So from the beginning, we 
determined which things are allowed and not allowed, so there will be no 
more changes in the concept and its technical production. 

 
 The KPI has issued hundreds reprimands so far to different broadcasters over 
television programmes, commercials and news programmes, deemed to have breached 
programming standards and the broadcasting code of conduct. Some of the reprimands 
were issued based on prior public complaints received by the commission. The increase in 
public complaints either shows that the media audience has become more critical about 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

241 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

what constitutes good programming, or that the broadcast content has become worse. 
Broadcasters’ pursuit to achieve high rating and unprofessional reporting seemed to 
remain barriers to television quality and ethical programmes. 

We can conclude from the data above that regulator is influential in shaping the 
programmes content. The Indonesian Broadcasting Commission (KPI) is a regulator in terms 
of programmes content. The KPI plays important role in shaping the television programmes 
content. KPI has a power to ban the television show. For some televisions, the regulator 
was perhaps the most important influence on its programmes content.  
 

CONCLUSION 
It can be concluded that audience is the most influential factor since it affected the most 
33.9 percent television workers employed at 10 national private television stations in 
Indonesia. The second most influential political economic factor on programmes content 
was placed by advertisers (21.4%), followed by owners (20.3%) who occupied the third 
position, while politicians came the fourth (14.3%) and number five, or the last is regulators 
(10.1%). Among the five political economic factors discussed in this study, regulators appear 
to be the least influence on programmes content on daily basis. This shows that the 
influence of regulators experienced a drastic decline from the strongest in the authoritarian 
era to the weakest in the post-authoritarian era. However, the influence of regulators was 
still quite significant among television workers who worked at TV stations that relied heavily 
on entertainment programmes. For some televisions, the regulator was the most important 
influence on its programmes content. Broadcasters frequently changed their programmes 
content after a stream of warning letters. KPI also initiated discussions with broadcasters to 
discuss programmes, which were still in planning or production process to make sure that 
the programmes are eligible to broadcast. 
 

BIODATA 

Morissan is an Associate Professor at Faculty of Communication, University of Mercu Buana, 
Indonesia. His research interests are mass media especially television, social media, politics 
and religions. Email: morissan@mercubuana.ac.id; morissan@yahoo.com  
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:morissan@mercubuana.ac.id
mailto:morissan@yahoo.com


The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia 
Morissan 

 

242 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

REFERENCES 
Armando, A. (2014). The greedy giants: Centralized television in post-authoritarian 

Indonesia. International Communication Gazette, 76(4-5), 390-406. doi: 
10.1177/1748048514524106 

Arditya, A. D. (2013, July 21). Less joking around on TV this Ramadhan. The Jakarta Post. 
Retrieved from https://www.thejakartapost.com/news/2013/07/21/less-joking-
around-tv-ramadhan.html 

Briandana, R. (2019). Television and national identity: An ethnography audience of 
television audience in the border at Indonesia-Malaysia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu 
Politik, 23(1), 72 – 85. doi: 10.22146/jsp.37586  

Burton, G. (2005). Media and society: Critical perspective. McGraw-Hill, New York: Open 
University Press. 

Combine Resource Institution. (2009). The conditions of the communication environment for 
freedom of expression in Indonesia: A report from the freedom of expression 
project. Retrieved from http://www.freedomofexpression.org.uk/ 

Commission reprimands Trans TV for prank show. (2012, November 30). The Jakarta Post. 
Retrieved from http://www.thejakartapost.com/ 

Creswell, W. J. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods 
approaches (4th ed.). Thousand Oaks: Sage. 

Baker, R. K., & Ball, S. J. (eds.), Violance in the media (Staff Report to the National 
Commission on the Causes and Prevention of Violence, pp. 311-340. Washington: 
Government Printing Office. Retrieved from 
http://www.archive.org/stream/massmediaviolenc00bakerich/massmediaviolenc00
bakerich_djvu.txt 

Gerbner, G., Gross, l., Signorielli, N., Morgan, M., & Jackson-Beeck, M. (1979). The 
demonstration of power: Violence profile no 10. Journal of Communication. 
29(Spring, 3), 177 – 196.  

Hill, T. D. (2007), The press in new order Indonesia. Indonesia: Equinox Publishing. 
Islam, S. M. S. (2016). The coverage bias of Bangladesh television media: A portrayal of 

power and politics. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 32(2), 
240 – 258.  

Kaufmann, S. (2010). Indonesian press freedom holds steady as neighbors decline. Retrieved 
from http://www.america.gov/st/democracyhr-
english/2010/March/20100317154729esnamfuak0.6450769.html 

Kitley, P. (2000), Television, nation, and culture in Indonesia. Ohio: Ohio University Center 
for International Studies. 

KPI. (2009). Monitoring of KPI on election news on television (Pemantauan KPI tentang 
pemberitaan Pemilu di televisi) (Press release). Retrieved from 
http://www.kpi.go.id/index.php/siaran-pers-1/1304-pemantauan-kpi-tentang-
pemberitaan-pemilu-di-televisi. 

KPI. (2012). Teguran tertulis programmes siaran "Supertrap Minggu" Trans TV. Retrieved 
from http://www.kpi.go.id/index.php/lihat-terkini/30951-teguran-tertulis-
programmes-siaran-supertrap-minggu- 

KPI. (2013). KPI Himbau programmes siaran "Ala Chef". Retrieved from 
http://www.kpi.go.id/index.php/lihat-terkini/38-dalam-negeri/31585-himbauan-
programmes-siaran-ala-chef-trans-tv 

https://journals.sagepub.com/home/gaz
https://www.thejakartapost.com/news/2013/07/21/less-joking-around-tv-ramadhan.html
https://www.thejakartapost.com/news/2013/07/21/less-joking-around-tv-ramadhan.html
https://journal.ugm.ac.id/jsp/article/view/37586
https://journal.ugm.ac.id/jsp/article/view/37586
https://doi.org/10.22146/jsp.37586


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 35(4) 2019: 229-243 

 

243 E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14 

 

Lewis, J. D. (1969). Programmer’s choice: Eight factors in programmes decision-making. 
Journal of Broadcasting, 14(1), 74 – 75. 

Littlejohn, S. W., & Foss, K. (2005). Theories of human communication (8th ed.). California: 
Wadsworth. 

McQuail, D. (2000). Mass communication theory (4th ed.). Thousand Oaks: Sage. 
Pangaribuan, C. (2013, August 8). Personal communication (Personal interview). 
Pringle, K. P., Starr, M. F. (2005). Electronic media management (5th ed.). US: Focal Press.  
Reporters without border. (2010), Press freedom index. Retrieved from 

http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html 
Sen, K., & Hill, D. T. (2000). Media, culture and politics in Indonesia. New Melbourne: Oxford 

University Press. 
Sen, K., & Hill, D. T. (2011). Politics and the media in twenty-first century Indonesia decade of 

democracy. UK: Routledge. 
Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1991). Mediating the message: Theories of influences on 

mass media content. Harlow: Longman. 
Sudibyo, A., & Patria, N. (2013). The television industry in post-authoritarian Indonesia. 

Journal of Contemporary Asia, 43(2), 72 – 79. doi: 10.1080/00472336.2012.757434 
 

https://www.researchgate.net/journal/0047-2336_Journal_of_Contemporary_Asia
http://dx.doi.org/10.1080/00472336.2012.757434

