
Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the 
Evolution of “Qazaqstan” and “Al-Jazeera” 

 
ZHANIBEK UTEMISSOV 

L.N. Gumilyov Eurasian National University, Kazakhstan 
 
 

ABSTRACT 
A comparative analysis of the activities of pro-state TV channels Qazaqstan TV and Al-Jazeera and their 
relationship with the state are detailed herein, taking into account the specifics of their functioning 

and the evolution of the television industry in Kazakhstan and Qatar. Using the example of Al-Jazeera, 
the study demonstrates that the state funding of media does not necessarily aim to fuel branding 

propaganda through TV channels, but rather to help them acquire independence from state 
regulation, for example, increasing the role of an entity that complements the functions of the state, 
and identifies the information needs of its audience. On the other hand, data are presented that 

indicate the difficulties Qazaqstan will have to face in the post-pandemic era and the rapidly changing 
digital world, as well as challenges ahead in terms of competitiveness and competition for the 
audience. Qualitative and quantitative statistical methods were employed to validate the hypothesis 

that the rating of networks does not hang with the factor of state funding, but related to the content 
materials. A detailed content analysis of the information agenda was carried out, and a brief historical 

development of both TV channels was studied. Statistical data provided by open international sources, 
as well as comparative financial data on these channels, were investigated. In the context of the  
article, recommendations are made for Qazaqstan TV to tailor their agenda according to a changing 

socio-political environment. 

 
Keywords: Qazaqstan TV, Al-Jazeera, public opinion, political discussion, news agenda. 

 
INTRODUCTION 

Both the modern digital revolution and media information are important platforms for people 
to coordinate and mobilize efforts among like-minded people. With a growing number of 

people using digital media technologies to access information and to communicate 
worldwide, satellite television has begun to take a back seat to digital media in recent years, 
the latter becoming an integral part of the political lives of many citizens. For the consumer, 
the digital revolution means that media is becoming widely available. Nevertheless, modern 
global challenges in the new era of independent Kazakhstan have shifted attention to a 
number of important issues of communication, more specifically satellite television, which 
has played an important role in the development of media literacy in Kazakhstan’s society 
and in strengthening political stability in the country. 

Based on two case studies on state-led channels—Republican TV and Radio 
Corporation Kazakhstan (hereinafter referred to as RTRC or Qazaqstan) and Al-Jazeera—, this 

paper argues that despite the comparative rise of worldwide media corporation hegemony, 
media globalization has not tilted the global balance of media flow in any meaningful way. 
Both RTRC and Al-Jazeera have been dependent on the rulers of their respective countries, 
the former both politically and economically, and the latter only economically. Kazakhstan’s 
largest television network, RTRC is a public institution owned by the state and run by a group 
of executives, who are not only appointed by the ruling party, but also have high positions in 
state bureaucracy. RTRC enjoys certain privileges, including political and ideological aspects, 



Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

38 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

and plays the important roles of news making and organizing public opinion; it is considered 
as a voicing organ of the state. At the same time, Al Jazeera presents a new model of media 
influence (Souag et al., 2022).  

The development of digital media in modern society has greatly contributed to the 
transformation of digital TV and the transition of television digitalization to new electronic 
platforms. The diversity of content and diversity of media ownerships showed that, in a digital 
ecosystem that promises many opportunities, digital journalism still has to deal with the 
dilemma between social responsibility and the political economy of media (Nurlatifah & 
Mutmainnah, 2021). 

The beginning of this new era in the television industry involved less of the 
development of digital broadcasting and more of the ability to watch TV programs from digital 
media, and access broadcasters over the Internet. The influence of the state-run Qazaqstan 

and Al-Jazeera channels has been undermined in a number of ways. In the present work, the 
lower rating of Qazaqstan channel in comparison to Al-Jazeera, as a consequence of 
globalization and increasing popularity of social networks among new generations, will be 

explained by tracing the trajectory of television systems both in Kazakhstan and Qatar based 
on statistical data taken from international sources. Moreover, the controversial trend of 
popularity of the two state-led channels will be demonstrated, in which both enterprises were 
reduced to secondary media players from having monopoly in their respective countries, 
while one of them entered the world stage to compete with global corporations. 

 
METHODOLOGY 

Both Qazaqstan and Al-Jazeera view themselves as channels representing an alternative 
perspective that is remarkably different from those of Western international television 
networks; the present study aims to elucidate the nuances and variations of the side of the 
international media spectrum that these two channels represent. Situations where state-
funded promotion of ownership has taken place provides us with pertinent examples to 
discern the possible differences between the news agenda of the two networks when 
covering international and local issues. It shall shed light to the subtle differences that had 
been previously ignored, and then discuss what implications those differences may have for 
the relationship of the state with such state-led media. 

In fact, I have been familiar with Qazaqstan TV since Kazakhstan became independent 
and with Al-Jazeera since I started watching it in 1998. In order to better understand the 
nature of media policy in Kazakhstan and Qatar as well as the national role of both TV 
channels in campaigning efforts, I have examined how the programmes of these channels use 
signs connoting authority, such as news clips or contributions from focusing on the honour of 
a reporter, or infographics that connote technological sophistication and contemporaneity, 
to creating focus in a discourse to structure it. 

A further focus of this analysis is on the history of development of television in 
Kazakhstan and Qatar. Statistical data provided by open international sources, as well as 
comparative financial data on these channels, were investigated. Based on these data, studies 
were conducted and conclusions were drawn. 

It is also important to study the philosophy and internal rules of each channel, as well 
as empirical data on the published laws of the Republic of Kazakhstan, and those regarding 
TV and media policy of the state of Qatar. 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

39 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

For the purpose of in-depth analysis of Qazaqstan TV activities, I personally 
participated in online seminars, which were held by specialists and journalists working with 
the Qazaqstan TV channel throughout November 2020 aimed at students of the Faculty of 
Journalism and Political Science in Eurasian National University in Nur-Sultan, Kazakhstan. 
 
Television Arrives in Kazakhstan and Qatar 
a) “Republican TV and Radio Corporation Qazaqstan” 
Qazaqstan TV is a state-funded TV and radio corporation that implements the information 
policy of the Republic of Kazakhstan. It constitutes the following: national TV channel 
Qazaqstan, TV channels Qazsport, baby channel Balapan, culture channel AbaiTV, Qazaq 
radio, radio Shalqar, radio Astana, radio Classic and regional TV and radio companies.  

The official birth of television in Kazakhstan fell on 29 June 1957, when the Chairman 

of the Council of Ministers of the Kazakh Soviet Socialist Republic, Dinmukhamed Konaev, 
adopted a Resolution on the formation of a Committee on radio broadcasting and television 
under the Council. 

The first TV test broadcast was held in the capital of the Kazakh SSR, the city of Alma-
Ata on 8 March 1958, at the studio which is now headquarters of RTRC Qazaqstan. Later, its 
own regional TV studios gradually appeared in other cities of the Kazakh SSR (Barlybayeva, 
2011). 

Topics covering scientific and technological achievements were first covered and 
promoted in the 1950’s and 1960’s. All such programs were mainly devoted to friendly, moral, 
and ethical topics (Olzhai, 2008). Over time, the television infrastructure developed and its 
technical capabilities improved significantly. By 1987, the Qazaqstan channel ranked fourth 
among all channels in the USSR Republics in terms of TV broadcasting, and second in terms of 
production of feature films and documentaries. 

The liberalisation of the television sector was more implicitly allowed in Kazakhstan 
after the proclamation of independence on 16 December 1991. In response to political and 
media developments in the Post-Soviet Union Republics, state monopoly over the airwaves 
was withdrawn. In the first few years of independence, the Soviet system of the Committee 
on radio and television was dissolved, and the Kazakhstan TV (Qazaqstan TV) and Radio 
Company was established. New reforms began in the country with newly gained 
independence, and commercial media started to emerge. During this difficult period of time, 
the media was the bridge between the government and the people. 

One of the most important achievements of the channel compared to other 
participants of the media space is the undisputed leadership in the promotion and 
popularisation of the spiritual, customary and cultural heritage of the Kazakh people. 
Television channels in the country are generally broadcast both in Kazakh and Russian 
language, but since 1 September 2011, Qazaqstan TV switched to broadcasting exclusively in 
the Kazakh language. In addition, the channel is also a leader in terms of self-produced 
projects, which make up at least 87% of its total broadcast volume documentaries (RTRK, 
2020). 
 
b) TV Broadcasting in Qatar 
With the advent of television in the Middle East and the Persian Gulf region, Arab television 
was controlled by individual governments from the 1950s until the advent of Al-Jazeera. The 



Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

40 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

potential of television was used by Arab governments as a tool for controlling society and 
shaping public opinion. Television funding was provided exclusively from national budgets. 

On 25 June 1968 Qatar started airing the state-run Qatar Broadcasting Service (QBS). 
Initially, QBS aired radio programming in Arabic languages. The Department of Information 
was created in 1969. Following independence on 3 September 1971, Qatar launched its first 
TV channel known as the Qatar TV (QTV) with a single channel that broadcasts black and white 
programming for three to four hours a day. The Government formed the Ministry of 
Information and Culture in 1972, and three years later, a separate department—the Qatar 
News Agency—was added to the ministry (Auter, 2004). 

A second, English-language channel was launched in 1982, and the Qatar TV satellite 
channel went on air in December 1998. Qatar Television Is a channel run by the Qatari 
government as a public service channel, offering programs targeted at the general public. 

Broadcast from the Qatari capital Doha, the programs on Qatar TV’s schedule include news 
bulletins and news chat shows, programs on business news, documentaries, as well as 
religious and entertainment programs (Al Jazeera, n.d.). 

All television channels operating in Qatar, such as Showtime Arabia (a digital satellite 
pay TV network) or Al Muftah (Cable Vision Group) are government-owned (Krish, 2019), 
except for Al-Jazeera satellite channel, which is considered a private entity (Al Jazeera, n.d.). 

In this occasion Miles (2005) stresses that Al-Jazeera has made history because “it has 
reversed the flow of information so that now, for the first time in hundreds of years, it passes 
from East to West”. Qatari officials cited Al-Jazeera’s team of reporters as an example of its 
international character. Public opinion polls in the Arab world have repeatedly indicated that 
Al-Jazeera actually positions itself as an independent and trustworthy source of (Samuel -
Azran, 2013).  

 
DISCUSSION 

I) Rebuilding the Qazaqstan TV Channel in Independent Kazakhstan.  
The collapse of the totalitarian Soviet system greatly influenced the further development of 
television in the Republic. A rapid decline of total state control of the media and its increased 
commercialization provided it with profitable content. Alternative TV began to appear 
alongside state TV in the early 1990s. A completely new information situation emerged, 
where various political, financial and creative forces in the competition defended the right to 
broadcast on TV channels, the number of which saw a dramatic surge due to the development 
of technology. The professional skills of TV show creators, however, are crucial in the fight for 
the viewer's attention. The educational power of television comes from two types: 
commercial TV with its income mainly from advertising, and non-commercial TV operating at 
the expense of the public and private charitable foundations (Barlybayeva, 2007). 

Television brought to the viewer an unprecedented amount of revealing material 
covering previously prohibited topics and previously untouchable problems. The number of 
live broadcasts increased, dialogical forms of TV broadcasting replaced the monologue of the 
air, and direct telephone connections became a common phenomenon on TV. In such a 
market, media content provided little, if any, of the information needed for democratic 
governance. 

According to statistics from 1993, the rating of Qazaqstan channel fell with the 
increasing number of commercial TV corporations, with its television audience at only 27% of 
the total population. In order to increase this rating, the work of introducing foreign 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

41 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

broadcasting formats, such as that of the BBC Corporation, partially began in 1994. One of 
the first such changes was the hourly news release. Foreign documentaries were also 
televised on the channel. By 1994, state television and radio broadcasting had reached its 
peak of crisis in terms of popularity among viewers, trust in its objectivity and the reliability 
of information (Barlybayeva, 2011).  

Thus, 4 April 1994, the Republican Television and Radio Corporation of Kazakhstan 
(with the official name Qazaqstan at that time) was established, with the State as its founder. 
The aims and objectives of media products were the following: form a fundamentally new 
television of high culture and quality in Kazakhstan; improve the broadcasting management; 
form a unified information space in the country and activate its entry into global information 
processes; strengthen the material and technical base, and coordinate research activities in 
the field of television; create optimal conditions for investment in the industry; and increase 

the competitiveness of domestic television and radio broadcasting (Uchet, 1994). 
All programs of the channel were mainly devoted to the coverage of events taking 

place in Kazakhstan. Consequently, the national domestic and foreign policy and ongoing 

socio-economic reforms were promoted in the population. The role of corporations in 
strengthening public consent to domestic politics was emphasized. The channel set the task 
of highlighting spiritual and cultural development, the social situation of the people, positive 
aspects of independence and the improvement of the welfare of the people after 
independence, to clearly show that the democratic policy of the future will lead to the well-
being of the entire country and all of its people. Subsequently, the first national TV and radio 
broadcasting network was put into operation in 1997 with the provision of signal transmission 
services from TV stations to transmitters in human settlements. 

Kazakh channels had to compete with Russian channels, which had more advanced 
technical equipment and operational experience. In 1996, over half (58%) of Kazakhstani 
viewers preferred Russian and foreign channels. Four years later (by 1 February 2000) 194 TV 
and radio companies existed in the Republic of Kazakhstan, of which 172 were commercial. 
Many of them, however, almost entirely copied the programs of foreign channels, as they did 
not have sufficient funds for their own projects, and the main share of revenue came from 
advertising. In order to support domestic channels and improve their ratings, amendments 
were made to the mass media regulation laws in 3 May 2001, specifically stating that the 
broadcast and retransmission of TV and radio programs of foreign mass media should not 
exceed fifty percent starting from 1 January 2002, and exceed twenty percent of the total 
volume of TV and radio broadcasts starting from 1 January 2003 (Law of the Republic of 
Kazakhstan, 1999). 

Since 1992, Kazakhstan has succeeded in implementing large-scale reforms in the 
telecommunications and broadcasting sectors. Reforms were carried out in areas like the 
creation of a legislative and regulatory framework, the introduction of new information 
technologies, structural adjustment, and the corporatization and privatization of enterprises 
(Sarsenbayev & Seilov, 2000). QazaqstanTV began to open foreign journalistic points in some 
capitals of the world in 2007, and launched advanced technology with multimedia satellite 
system TV signal transmission using digital TV, which meant the creation of direct 
broadcasting. 

 
RTRC joined the Association for International Broadcasting on 17 June 2013, which 

includes over 50 major international and national TV and radio broadcasters, such as BBC 



Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

42 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

World, Al-Jazeera, Deutsche Welle, and other well-known and authoritative electronic media. 
Furthermore, RTRC also became a member of the Asia-Pacific Institute for Broadcasting 
Development in 29 July 2013, which unites 100 major international and national broadcasters. 

In order to strengthen the cooperation, exchange experience, train personnel, 
implement joint projects in the field of communications, as well as to apply and develop high 
standards and technologies in the field of TV and radio broadcasting on a long-term and 
mutually beneficial basis, RTRC Qazaqstan signed memorandum with different foreign TV 
channels (RTRK, 2020). 

Nowadays, Qazaqstan TV is the largest media resource in the country, competing with 
3328 registered media resources, of which 2790 are periodicals, 128 are TV channels, 70 are 
radio channels, and 340 are news agencies and online publications (as of January 15, 2019).  

 

II) Al-Jazeera and the Transformation of the Middle East Media Landscape 
From the very beginning Qatar has chosen a course of political recognition. The monarchical 
and political elite of Qatar were looking for ways to create media independence from regional 

media giants like the Pro-Saudi MBC, and also trying to compete with the media monopolies 
of Western satellite TV channels broadcasting 24-hour news, such as CNN International and 
BBC World, and created their own highly professional round-the-clock satellite TV service, the 
JSC Al-Jazeera satellite channel (Salamandra, 2003). 

The eve of the opening of the TV channel is considered political will of Sheik Hamad, 
who in 1996 expressed his disappointment by the lack of press freedom in the Arab world, 
and pledged to let Al-Jazeera Report the news as they see fit. In a 1997 speech, the Emir said 
“I believe criticism can be a good thing, and some discomfort for government officials is a 
small price to pay for this new freedom” (New World Encyclopedia, n.d.). The channel stood 
out among other Arab television organizations for its marked bravery in covering events and 
problems of the public, as well as political life. It was known for presenting an independent, 
balanced picture of the news covering the full range of opinions on issues (Al Jazeera, n.d.). 

In everyday life, Arabs are used to expressing their political views behind closed doors 
and, in many cases, during informal meetings. According to El-Nawawy and Gher (2003), Al-
Jazeera gradually moved political debates that traditionally took place in Arab souks 
(traditional Arabic markets) and teahouses to the level of mass broadcast. Prior toAl-Jazeera, 
the Arab TV channels, mostly controlled by national ministries of information or sponsored 
by the state, did not dare to criticize or contradict the official authorities and their 
representatives. They served as a propaganda machine and did not step beyond the opinion 
of Arab governments and political protocol news. Thus, it can be argued that Al -Jazeera has 
brought the public sphere of political debate to a new arena—the Arab television screen (El-
Nawawy & Gher, 2003). 

The channel often organizes discussions on various issues, during which diverse and 
sometimes polar points of view are expressed. Al-Jazeera sometimes broadcasts political 
dialogues including criticism of certain Arab political elites. This type of information 
transmission is not always understood by the governments of the region (Al Jazeera, n.d.). 
The channel's publication staff has received a total of about 400 official protest notes 
(Samuel-Azran, 2017). 

The operations of Al-Jazeera have been the focus of intense international discussion 
ever since the events of 11 September 2001. The Qatari channel was accused of being anti -
American, as it was broadcasting an interview with the leader of “al -Qaeda”. In the early 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

43 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

2000s, hawks in Washington tried to blame Al-Jazeera for its anti-American rhetoric in 
covering the US-Iraq war. The US Defence Secretary Donald Rumsfeld had voiced his 
disapproval of “Al-Jazeera” due to its coverage of Iraq and its interviews with Arab dissidents. 
He also claimed that some of the reporting by Arab media such as Al-Jazeera had damaged 
US initiatives in theMiddle East (Al Jazeera, 2005). 

The US Congressional Research Service (CRS) produced a report on Al-Jazeera in this 
context. A range of possible actions was proposed therein, including the creation of an 
alternative Arabic Language Television Network, the promotion of more moderate Arab 
satellite networks, and the encouragement of privately owned pro-Western stance 
competitors to Al-Jazeera (Hudson, 2005). 

A fair and constructive critique of Al-Jazeera, articulated from within the Arab world 
and abroad, is the most important incentive to further a pluralistic, responsible, commercial 

and public service-oriented media environment, especially given that satellite television plays 
a vital role in driving structural change in the Middle East region.  

It must be noted that mass media is neither a true instrument of political institutions 

or a catalyst for democratic transformation. This can still contribute to the consolidation and 
activity of citizens in the political life of their country. Al-Jazeera and later private Arab news 
channels inspired and contributed to the Foundation of a pluralistic political culture in Arab 
society. As suggested by Hudson (2005), the information revolution, including the “Al-Jazeera 
effect”, has weakened the information control of authoritarian regimes over their societies, 
and created a new transnational Arab public space where Arabic-speaking populations can 
discuss political topics and exchange information. In other words, for the first time in the 
history of the Arab world, Al-Jazeera dared to provoke a public debate on the most important 
issues of the modern Arab world, allowing the free flow of information, obscene news 
coverage, and unrestrained political debate. From the point of view whether a network 
adheres to the values of journalistic professionalism, the only difference between Al -Jazeera 
and Western networks is a pro-Arab instead of a pro-Western position. This made “Al-
Jazeera” the most popular and controversial news channel in the region. 

Within just a few years since its formation, the Qatari satellite broadcaster became 
the highest ranked and most reliable source of electronic news in the Middle East, while the 
staid and politically conservative national television stations rapidly lost b oth their former 
market share and political significance. Thus, it is easy to see that the rise of Al -Jazeera to 
general Arab prominence has put enormous pressure on the transformation of the Middle 
East media landscape as a whole (Wildermuth, 2005). 

 
RESULTS 

State funding and TV channel ratings – Qazaqstan. Qazaqstan TV is a state channel; more 
precisely, the founder of the channel is the Ministry of Information and Communications of 
the Republic of Kazakhstan. The main aims and objectives of the corporation’s broadcasting 
policy are to provide content that is informational, educational, and entertaining. When 
broadcasting information, it adheres to balance and objectivity, and is engaged in 
popularizing and promoting the values of national and world culture, as well as ideas of 
humanism and friendship between ethnic groups of the Republic of Kazakhstan. 

Obviously, the media achievements of Qazaqstan TV are expensive for the state 
budget, just like those of other media resources of the country, which are financed by the 
state in a certain way in the form of various types of state information orders. According to 



Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

44 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

an investigation by journalist Maricheva (2020), 49 billion KZT (130 million USD) (according to 
the average exchange rate of the USD-KZT pair valid in February 2019, 377 KZT per 1 USD) 
was assigned in 2019 for state information orders in Kazakhstan. Most of this funding was 
allocated to Qazaqstan TV—about 21 billion KZT (55.7 million USD). At the same time, 
Qazaqstan TV had almost no profit from 2014 to 2018. 

However, Table 1 shows that the overview of media in the TV advertising market for 
the period of 2016 puts Qazaqstan TV in seventh place. The share of the channel was about 
3.8% (GRP) of the total advertising volume of all TV channels operating in the country. 

 
Table 1: Share of Qazaqstan TV channel from the total number of GRP in Republic of Kazakhstan 2016-2020 

Place in the total amount of GRP in 
Kazakhstan 

Years 
Channel share 
of total GRP 

7 2016 3.8% 

7 2017 4.5% 

7 2018 4.3% 

8 2019 (January-June) 4.2% 

8 2020 (January-June) 3.7% 

 
In the same way, Qazaqstan ranked seventh in the TV advertising market in 2017 and 

2018 with a share of 4.5% and 4.3% (GRP) prospectively.  
The channel’s ranking position went down to eighth position in the TV advertising 

market in 2019 and 2020 (January to June) and had 4.2% and 3.7% (GRP) of the total national 
TV advertising volume respectively (TNS Central Asia, 2020). 

For comparison, these figures are considered low compared to the statistics of TNS 
Central Asia for 2009, when RTRC’s share of the total TV advertising was 6% (Fu -Chai-Chi, 
2010). 

From the aspect of international company ratings, Internet media resource Similarweb 
(2020) presents an international rating of Qazaqstan’s websites ratings for the previous 6 

months. Upon analyzing data using the site, the international rating of web traffic of 
qazaqstan.tv (https://qazaqstan.tv/) can be summarized as shown in Table 2. 

 
Table 2: International rating of web traffic of qazaqstan.tv for February 2021 

1 Global rating 103,598 

2 Total number of site views in last 6 months (September 2020-February 2021) 2,860,000 

3 Total number of site views in February 2021 320.000 

4 Monthly average duration of visit  00:03:25 

5 Monthly average number of pages per visit 2.22 

6 Traffic coming from search engine 56.17% 

7 Traffic coming from social networks 2.08% 

 

The Kazakhstani rating website for Internet statistics (zero.kz, 2020) conducted a survey 
of the rating levels of 2095 domestic sites between 01/11/2020 - 01/12/2020. In the context of 
this study, the Qazaqstan TV channel website was rated 14th for the period. The number of 

https://qazaqstan.tv/


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

45 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

views for that month for Qazaqstan reached 3,562,368, it had 1,069,458 users, and reached 
484,475 hosts. Meanwhile, the list was topped by the site zakon.kz (Law news, 
https://www.zakon.kz/) with 38,041,820 views, 4,357,875 users and 1,673,315 hosts. 

Moreover, according to a study by TNS Central Asia (2020) the average daily share of 
Qazaqstan TV in the society sharply decreased in the second part of the year (Table 3). 

 
Table 3: Average daily share of Qazaqstan TV. Coverage rate of the population in 2020 by months 

# Month Coverage rate of the population 

1 January 48.72% 

2 February 42.5% 

3 March 47.49% 

4 April 46.67% 

5 May 45.98% 

6 June 37.94% 

7 July 41.02% 

8 August 7.12% 

9 September 7.47% 

 
“Al-Jazeera”. The financing and rating of “Al-Jazeera” is discussed next. Despite the fact 

that the Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani, provided a 137 million USD loan for 
the creation of Al-Jazeera in 1996, the Qatari government has repeatedly declared the 
independence of the channel. Moreover, the Emir of Qatar at the time claimed that the money 

was not a grant, and that Al-Jazeera should have repaid the loan (Middle East Policy Analyst 
Foreign Affairs, Defense, and Trade Division, 2003). 

According to (Helman, 2009), the government of Qatar had invested more than 1 
billion dollars in Al-Jazeera English by 2009, and covered more than 100 million dollars a year 
in losses for the operations of Al-Jazeera Arabic. For the small volume of its advertising, 
making a profit is not a high priority for the channel.  

The lack of freedom of speech and strict censorship in the Arab world has allowed the 

expansion of the success prospects of the new Arab TV channel Al-Jazeera, especially as no-
one had yet occupied the niche of free, uncensored broadcasting of events (Samuel-Azran et 

al., 2016). 
In terms of reaction between the ruling party in the Qatari government and Al-Jazeera, 

the relationship between the channel and the Qatari royal family has always been a source of 
controversy according to a report published by the BBC in 1 October 2011. Al Jazeera has 
always operated under Qatar’s political and economic umbrella, but the network’s critics 

claim the relationship goes deeper and that the channel is really only an arm of the emir’s 
government (Miles, 2011). Despite this, Figenschou (2014) believes that the channel is state-
funded in terms of financial resources, though operationally independent, and the “editorial 
line and policy is set independently from any governmental interference”. Conversely, Al -
Jazeera dependence on the Qatari government is not within “a serve the nation” 

https://www.zakon.kz/
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-15129440


Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

46 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

arrangement, although there is an inherent commitment to serve the greater Arab nation 
(Tantawi, 2008). 

Due to its active media activity and criticism of the political leadership, Al-Jazeera has 
high ratings in comparison to other TV channels in the region. This has gained the channel a 
fast growing audience, reaching an estimated 45 million regular viewers in late 2002 (Auter 
et al., 2004). According to Fanack Chronicle of the Middle East and North Africa (Fanack, 
2016), market research agencies state that Al-Jazeera Arabic was the most watched news 
channel across the 21 countries of the Middle East and North Africa. Based on those surveys, 
the channel claimed that the number of its viewers in the Arab world exceeded 23 million, 
which is over 34% more than those of all its Pan-Arab competitors combined. 

Fahmy and Emad (2011) states that the Al-Jazeera Arabic news website (Al 
Jazeera.net) was launched 1 January 2001 in response to demand from Arab-speaking 

countries for online news from the Al-Jazeera brand. The Al-Jazeera English website was 
launched on the eve of the war in Iraq (16 February 2003) to offer news to English speakers 
about the war from a non-Western perspective. Accordingly, the majority (81.4%) of users of 

the English-language website originate from the United States and other Western countries, 
while the vast majority of users (98%) of the Arabic-language website are from the Arab 
world. 

In the year of 2013, Al Jazeera.net had over 45 million recorded unique visitors and 
more than 3.4 million people downloaded the Al-Jazeera Arabic apps. Based on official 
website statistics, the audience of Al-Jazeera channel is increasing every year. According to 
data for 2020 (November), at the time of writing, more than 20 million people had subscribed 
to their Facebook page and over 60 million had visited different pages of the channel on 
Facebook. The channel became available in 400 million homes around the world (Al Jazeera, 
n.d.). 

As previously done for Qazakhstan TV, relevant data was obtained for Internet media 
resources from one of the international rating companies, similarweb.com. Based on data 
from the site, the international rating of the web traffic of Al Jazeera.com for October 2020 
can be summarized as shown in Table 4 (Similarweb, 2020). 

 
Table 4: International rating of the web traffic of Al Jazeera.com for February 2021 

1 Global rating 2,238 

2 Total number of site views in last 6 months 190.7 million 

3 Total number of site views in February 2021 24.2 million 

4 Average duration of visit 00:01:41 

5 Average number of pages per visit 1.69 

6 Bounce Rate in October 67.69%. 

7 Traffic coming from search engine 44.06% 

8 Traffic coming from social networks 6.51% 

9 Traffic direct 46.52% 

At the time of writing, according to British site of yougov.co.uk (2022, 
https://yougov.co.uk/), Al-Jazeera was the 16th most popular and 66th most famous TV 

https://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html
https://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html
about:blank
about:blank
https://yougov.co.uk/
https://yougov.co.uk/ratings/media/popularity/tv-channels/all
https://yougov.co.uk/ratings/media/popularity/tv-channels/all
https://yougov.co.uk/ratings/media/popularity/tv-channels/all
https://yougov.co.uk/ratings/media/fame/tv-channels/all
https://yougov.co.uk/ratings/media/fame/tv-channels/all
https://yougov.co.uk/ratings/media/fame/tv-channels/all


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

47 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

channel. The channel was described by fans as analytical, educational, credible, and such that 
keeps one up to date and ahead of the curve. 

The results of “What Great Britain thinks of Al-Jazeera” questionnaire gave the 
following ratings: 

16% - positive opinion 
23% - negative opinion 
27% - neutral opinion 
66% - have heard of 

 
Further Al-Jazeera ‘audience facts’ were obtained from a further Internet source. 

Viewers subject to the research ranged from 15 to 40 years of age. While most viewers 
reported watching Al-Jazeera for an average of 3-4 hours a day, viewers in the age range of 

15-29 years spent an average of an extra hour daily on watching. 
Furthermore, the majority of Al-Jazeera viewers lived in populated urban cities, while 

a very small percentage reported to live in rural areas. The majority of Al-Jazeera’s audience 

had a high school degree, and the second largest group of viewers reported having less than 
a high school degree. A high ratio of Al-Jazeera viewers reported being married, while a 
smaller ratio was single (New World Encyclopedia, n.d.). 

In stark contrast to Al-Jazeera’s assertions of its independence from Qatari interests, 
some scholars assert that the channel exists to serve the interests of its sponsor and regu larly 
fails to report on matters involving Qatar, such as breaches of foreign workers’ rights (El -
Nawawey & Iskandar, 2003). According to Powers (2009), Qatar uses Al-Jazeera to leverage 
its political status and is able to successfully conceal its relationship with the media enterprise, 
since the country is a peripheral player in international politics. According to Da Lage (2005), 
the Emir uses Al-Jazeera in Qatar’s “double game” of maintaining diplomatic and economic 
ties with the West, but at the same time criticizing these countries on the channel. Sakr (2002) 
argues that the true reason underlying the Qatari Emir’s decision to launch Al -Jazeera was to 
achieve greater power against other Gulf countries and position Qatar as a regional leader, 
albeit the strong political influence of the channel that resulted in the recent Gulf crisis in 
2017-2021, involving severed diplomatic ties and demands by Qatar’s neighbors, such as the 
closure of the channel (Asisian, 2018). However, some researchers (Kanaker et al ., 2020) note 
the role of the Al Jazeera channel in covering global issues such as the Rohingya crisis. This 
crisis points to the importance of visual media in the political, social, and economic 
interactions of today’s rapidly changing world. 

 
CONCLUSION 

Despite the fact that both TV channels operate from state funding, the political context of 
their media content differs, and their scale and target audience are directed in opposite ways. 

Qazaqstan TV officially declares that it is a state-owned channel, and does not try to 
hide its loyalty to state policy. Its main goal is to promote the culture of the Kazakh people 
and their language, as well as to form a unified information space in the Republic of 
Kazakhstan to implement the country’s information policy. At the same time, the Qatari 
channel Al-Jazeera tirelessly claims to be an independent television network that adheres to 
an independent information policy, and has pushed the boundaries of free access to 
information, freedom of thinking and expression. 



Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

48 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

It is worth noting that, due to the high level of distrust of official media resources in 
Kazakhstan among the population, the official standpoint of the position of Qazaqstan TV in 
protecting the interests and position of the country’s leadership has contributed to the 
decline in the ratings and number of watchers of the channel. In addition, the results of 
research conducted by the Business Information, Social and Marketing Research Center 
(BISAM, 2016) show that the basic value of state information orders hardly covers market 
prices, which makes it unattractive for the channel to perform independent media 
production. In addition, the state system deprives state media of the possibility of higher 
earnings, increased prestige expressed in ratings, and the placement of more interesting and 
attractive content. According to BISAM (2016), there is no other way out than to balance the 
inevitable rise of core prices by reducing the volume of state information order. It regards 
transition from “frontal” propaganda to more flexible ways of influencing the audience the 

possible means of both increasing efficiency and saving money on decreased state 
information order volume. This transition should be carried out not just in terms of content, 
but also regarding the fundamentally new nature of Kazakhstan's information space, 

especially the growing development and deep penetration of social networks into society. 
Furthermore, according to a survey of Kazakhstani journalists conducted by United 

States Agency for International Development, USAID (2019) experts, the state information 
order is a negative factor for the development of mass media in Kazakhstan. According to 
journalists, it is necessary to abolish the state order and withdraw media focused on state 
orders from the market, which will get rid of unreadable media and promote the battleground 
for real advertisers, thus encouraging the appearance of honest and readable media. 

In contract, Al-Jazeera raised and presented to its global audience topics and events 
that mainly interested them through following the principles of objectivity, and in the context 
of framing that coincided with their emotional and cultural perception while adhering to an 
independent information policy over the years of activity in the media sphere. who states that 
Aljazeera has its own footprint in covering human rights violations, which assists news 
organizations and reporters in framing minority crisis news (Kanaker et al., 2020). Thus, it 
promoted the interests of the peoples of the Arab countries at the expense of the interests 
of the governments of these countries, calling for the ethical code of journalism to be 
followed. That is, to adhere to the principles of journalism, fairness, balance, independence, 
trust and diversity without giving priority to commercial or political considerations over 
professional considerations. 

In this way, some commentators point out that the popularity of Al-Jazeera is one of 
the key factors in shaping public opinion among the audience. Moreover, the rapidly growing 
popularity of the channel has helped create its own personal vision regarding the crisis in the 
region (Ziani et al., 2022).  

Regarding TV audience, Qazaqstan TV, as a resource broadcasting in a purely Kazakh 
language, is aimed at domestic viewers and the Kazakh-speaking audience living in countries 
such as Russia, Uzbekistan and Turkey. It is clear that its audience size is limited within a 
specific language line. In contrast, Al-Jazeera’s target reach has much wider boundaries. Its 
Arabic-language channel is aimed at all 22 countries of the Arab world and Arab emigrants 
dispersed around the world, whereas the English version targets the entire English-speaking 
audience on the planet. 

It should be noted that the competitive environment of Qazaqstan TV at the local level 
seems much more modest than that the Qatari channel faces in the media markets of Arab 



Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

49 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

countries, or the global level with corporations such as CNN and BBC (Brown & Youmans, 
2012). 

The sphere of media activity is highly diverse and changeable even for the domestic 
Kazakhstan TV broadcasting market, where an audience of 18 million people forces TV 
channels to fight for each viewer. For a broadcasting company, the experience that Al-Jazeera 
has gained, and the productivity it showed in a relatively short period of time, is exceptional. 
For local Kazakhstan TV channels, the history of the Qatari channel represents a good example 
to follow, and the professional operational principles of the corporation are worth adopting. 
In the post-Covid period of economic transformation, the state support and financing of TV 
channels will no longer be at the level of the pre-pandemic years due to the economic 
pressure of international markets on the country’s budget, and increasing competition due to 
international media corporations arriving in the market of Kazakhstan. Considering the 

scenario that RTRC Qazaqstan remains the national cohesive cultural media asset of the 
country, any decisions on media reformatting, in terms of content and marketing, should be 
effective and progressive (Scientific and professional seminar, 2020). Moreover, the current 

young and professional staff of the TV channel is prepared for a creative role in front of a 
society and a country that is looking forward to systemic reforms and changes at all levels of 
state administration. 

 
BIODATA 

Utemissov Zhanibek is a second year doctoral student at the Faculty of Journalism and Political 
Science of L.N. Gumilyov Eurasian National University, Kazakhstan. Email: 
zhanibek.utemissov@gmail.com 

 
 
 

  

https://www.tandfonline.com/author/Brown%2C+Katie
https://www.tandfonline.com/author/Youmans%2C+William+Lafi


Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

50 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

REFERENCES 
Al Jazeera. (2005, June 4). Rumsfeld blames Al Jazeera over Iraq. https://www.Al 

Jazeera.com/news/2005/6/4/rumsfeld-blames-Al Jazeera-over-iraq 
Al Jazeera. (n.d.). Al Jazeera channel (Arabic): The voice of the people. https://network.Al 

Jazeera.net/en/channels/Al Jazeera 
Asisian, N. (2018). The Qatar crisis, its regional implications, and the US National interest. 

Small Wars Journal. https://smallwarsjournal.com/jrnl/art/qatar-crisis-its-regional-
implications-and-us-national-interest 

Auter, P. J. (2004). Meeting the needs of multiple audiences: An examination of the Al Jazeera 
and English Al Jazeera websites from the public relations perspective. Global Media 
Journal. https://www.globalmediajournal.com/open-access/meeting-the-needs-of-
multiple-audiences-an-examination-of-the-aljazeera-and-english-aljazeera-websites-

from-the-public-relations-perspective.php?aid=35085 
Auter, P., Arafa, M., & Al-Jaber, K. (2004). Who is Al-Jazeera's audience? Deconstructing the 

demographics and psychographics of an arab satellite news network. Transnational 

Broadcasting Studies Journal, 12, 1-5.  
Barlybayeva, S. (2007). Телевидение в мире и в Казахстане [Television in the world and in 

Kazakhstan]. Kazakh University. 
Barlybayeva, S. (2011). Телевизионная журналистика [Television journalism. 

Methodological manual]. Kazakh University. 
BISAM-Business information center. (2016). Sociological and marketing research. 

https://www.bisam.kz/ru/ 
Brown,  K., & Youmans, W. L. (2012). Intermedia framing and intercultural communication: 

How other media affect American antipathy toward Al Jazeera English. Journal of 
Intercultural Communication Research, 41(2), 173-191. https://doi.org/jwc7 

Da Lage, O. (2005). The politics of Al-Jazeera or the Diplomacy of Doha. In Zayani, M. (Ed.), 
The Al-Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media (pp. 49-65). 
Routledge. 

El-Nawawy, M., & Iskandar, A. (2003). Al-Jazeera: The story of the network that is rattling 
governments and redefining modern journalism. Cambridge, MA: Perseus Book Group. 

El-Nawawy, M., & Gher, L.  A. (2003, July 2). Al Jazeera: Bridging the East-West gap through 
public discourse and media diplomacy. Arab, Media & Society. 
https://www.arabmediasociety.com/al-jazeera-bridging-the-east-west-gap-through-
public-discourse-and-media-diplomacy/ 

Fahmy, S., & Al Emad, M. (2011). Al-Jazeera vs Al-Jazeera: A comparison of the network’s 
English and Arabic online coverage of the US/Al Qaeda conflict. International 
Communication Gazette, 73(3), 216–232. https://doi.org/btkfv5 

Fanack. (2016, April 25). The declining popularity of Al-Jazeera news network and other 
channels. https://fanack.com/culture-en/al-jazeera-declining-popularity~66525/ 

Figenschou, T. U. (2014). Al-Jazeera and the global media landscape: The South is talking 
back. Routledge. 

Fu-Chai-Chi, E. (2010, May 24). Kazakhstan's advertising market earned $134 million in 2009. 
MediaSostav. https://www.sostav.ru/columns/adpress/2010/0048/ 

Helman, C. (2009, June 25). Will Americans tune to Al Jazeera? Forbes. 
https://www.forbes.com/forbes/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-
to-al-jazeera.html/?sh=769c07b0541e 

https://www.aljazeera.com/news/2005/6/4/rumsfeld-blames-aljazeera-over-iraq
https://www.aljazeera.com/news/2005/6/4/rumsfeld-blames-aljazeera-over-iraq
https://network.aljazeera.net/en/channels/aljazeera
https://network.aljazeera.net/en/channels/aljazeera
https://smallwarsjournal.com/jrnl/art/qatar-crisis-its-regional-implications-and-us-national-interest
https://smallwarsjournal.com/jrnl/art/qatar-crisis-its-regional-implications-and-us-national-interest
https://www.globalmediajournal.com/open-access/meeting-the-needs-of-multiple-audiences-an-examination-of-the-aljazeera-and-english-aljazeera-websites-from-the-public-relations-perspective.php?aid=35085
https://www.globalmediajournal.com/open-access/meeting-the-needs-of-multiple-audiences-an-examination-of-the-aljazeera-and-english-aljazeera-websites-from-the-public-relations-perspective.php?aid=35085
https://www.globalmediajournal.com/open-access/meeting-the-needs-of-multiple-audiences-an-examination-of-the-aljazeera-and-english-aljazeera-websites-from-the-public-relations-perspective.php?aid=35085
https://www.bisam.kz/ru/
https://www.tandfonline.com/author/Brown%2C+Katie
https://doi.org/jwc7
https://www.arabmediasociety.com/al-jazeera-bridging-the-east-west-gap-through-public-discourse-and-media-diplomacy/
https://www.arabmediasociety.com/al-jazeera-bridging-the-east-west-gap-through-public-discourse-and-media-diplomacy/
https://arizona.pure.elsevier.com/en/persons/shahira-s-fahmy
https://doi.org/btkfv5
https://fanack.com/culture-en/al-jazeera-declining-popularity~66525/
https://www.sostav.ru/columns/adpress/2010/0048/
https://www.forbes.com/forbes/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-jazeera.html/?sh=769c07b0541e
https://www.forbes.com/forbes/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-jazeera.html/?sh=769c07b0541e


Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication 

Jilid 39(1) 2023: 37-52 

   

51 
 

E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

Hudson, M. (2005). Washington vs. Al-Jazeera: Competing constructions of Middle East 
realities. Arab Media and Society. https://www.arabmediasociety.com/washington-
vs-al-jazeera-competing-constructions-of-middle-east-realities/ 

Kanaker, O., Abughazlih, M. O., & Kasmani, M. F. (2020) Media framing of minorities’ crisis: A 
study on Aljazeera and BBC News coverage of the Rohingya. Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication, 36(2), 1-16. 

Krish, D. (2019, November 30). English and Arabic TV channels in Doha Qatar. Online Qatar. 
https://www.onlineqatar.com/living/expat-life/english-and-arabic-tv-channels-in-
doha-qatar 

Law of the Republic of Kazakhstan on mass media. (1999). Amendment of the laws of RK [No. 
451-I, July 23 1999, (as amended by the laws of the Republic of Kazakhstan No. 181-II 
of May 3 2001; No. 509-II of December 19 2003)]. 

https://online.zakon.kz/document/?doc_id=30015965&pos=2;-51#pos=2;-51 
Maricheva, D. (2020, April 29). How much does Kazakhstan spend on state orders in the 

media? The Village Kazakhstan.  

https://www.the-village-kz.com/village/business/hopes-figure/11035-skolko-v-
kazahstane-tratyat-na-goszakaz-v-smi 

Middle East Policy Analyst Foreign Affairs, Defense, and Trade Division. (2003, July 23). The 
Al-Jazeera news network: Opportunity or challenge for U.S. foreign policy in the 
Middle East? (CRSReport for Congress). Congressional Research Service. 
https://www.everycrsreport.com/files/20030723_RL31889_263754fc6591defbc2dde
7a76141678fcdca4fdc.pdf 

Miles, H. (2011, October 1). Al-Jazeera boss steps down: strains with Qatar royals? BBC. 
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-15129440 

Miles, H. (2005). Al-Jazeera: The inside story of the Arab news channel that is challenging the 
West. Grove Press. 

New World Encyclopedia. (n.d.). Al Jazeera. 
https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Al_Jazeera 

Nurlatifah, M., & Mutmainnah, N. (2021). Disruption and collaboration in digital journalism: 
Ambivalence of social responsibility and political economy practices of media 
companies. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 37(1), 181–195. 
https://doi.org/10.17576/jkmjc-2021-3701-10 

Olzhai, K. (2008). 50 years for Qazaqstan channel, inheritage of National TV. Atamura. 
Powers, S. (2009). The geopolitics of the news: The case of the Al-Jazeera network (Doctoral 

Dissertation, University of Southern California, Los Angeles). USC Libraries. 
https://doi.org/10.25549/usctheses-m2740 

RTRK. (2020). Description of the corporation. https://rtrk.kz/ru/about/ 
Sakr, N. (2002). Satellite realms: Transnational television, globalization, and the Middle East . 

I.B. Tauris.  
Samuel-Azran, T. (2013). Al-Jazeera, Qatar, and new tactics in state-sponsored media 

diplomacy. American Behavioral Scientist, 57(9), 1293-1311. https://doi.org/f47zgz 
Samuel-Azran, T. (2017). An Al-Jazeera effect in the US? A review of the evidence. Global 

Media Journal, 15, 29. https://www.globalmediajournal.com/open-access/an-
aljazeera-effect-in-the-us-a-review-of-the-evidence.php?aid=86478 

 

https://www.arabmediasociety.com/washington-vs-al-jazeera-competing-constructions-of-middle-east-realities/
https://www.arabmediasociety.com/washington-vs-al-jazeera-competing-constructions-of-middle-east-realities/
https://arizona.pure.elsevier.com/en/publications/al-jazeera-vs-al-jazeera-a-comparison-of-the-networks-english-and
https://arizona.pure.elsevier.com/en/publications/al-jazeera-vs-al-jazeera-a-comparison-of-the-networks-english-and
https://arizona.pure.elsevier.com/en/publications/al-jazeera-vs-al-jazeera-a-comparison-of-the-networks-english-and
https://arizona.pure.elsevier.com/en/publications/al-jazeera-vs-al-jazeera-a-comparison-of-the-networks-english-and
https://www.onlineqatar.com/living/expat-life/english-and-arabic-tv-channels-in-doha-qatar
https://www.onlineqatar.com/living/expat-life/english-and-arabic-tv-channels-in-doha-qatar
https://online.zakon.kz/document/?doc_id=30015965&pos=2;-51%23pos=2;-51
https://www.the-village-kz.com/village/business/hopes-figure/11035-skolko-v-kazahstane-tratyat-na-goszakaz-v-smi
https://www.the-village-kz.com/village/business/hopes-figure/11035-skolko-v-kazahstane-tratyat-na-goszakaz-v-smi
https://www.everycrsreport.com/files/20030723_RL31889_263754fc6591defbc2dde7a76141678fcdca4fdc.pdf
https://www.everycrsreport.com/files/20030723_RL31889_263754fc6591defbc2dde7a76141678fcdca4fdc.pdf
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-15129440
https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Al_Jazeera
https://doi.org/10.17576/jkmjc-2021-3701-10
https://doi.org/10.25549/usctheses-m2740
https://rtrk.kz/ru/about/
https://doi.org/f47zgz
https://www.globalmediajournal.com/open-access/an-aljazeera-effect-in-the-us-a-review-of-the-evidence.php?aid=86478
https://www.globalmediajournal.com/open-access/an-aljazeera-effect-in-the-us-a-review-of-the-evidence.php?aid=86478


Contrasting State-Run TV Channel Ratings: A Comparative Analysis of the Evolution of “Qazaqstan” and “Al-
Jazeera” 

Zhanibek Utemissov 

 

52 

 
E-ISSN: 2289-1528 
https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-03 

Samuel-Azran, T., Assaf, I., Salem, A., Wahabe, L., & Halabi, N. (2016). Is there a Qatari–Al-
Jazeera nexus? Coverage of the 2022 FIFA World Cup controversy by Al-Jazeera versus 
Sky News, CNNI and ITV. Global Media and Communication, 12(3), 195-209. 
https://doi.org/10.1177/1742766516676208 

Salamandra, C. (2003, July 2). London’s Arab media and the construction of Arabness. Arab, 
Media & Society. https://www.arabmediasociety.com/londons-arab-media-and-the-
construction-of-arabness/ 

Sarsenbayev, A., & Seilov, S. (2000). Телерадиовещательный комплекс Республики 
Казахстан (проблемы и перспективы) [TV and radio broadcasting complex of the 
Republic of Kazakhstan (problems and prospects)]. Elorda. 

Scientific and professional seminar. (2020). Online master class of representative specialists 
of the Qazaqstan TV channel for the students of L.N. Gumilyov Eurasian National 

University (Conference paper).  Nur-Sultan, 2 November – 11 November [Zoom 
conference]. 

Similarweb. (2020). qazaqstan.tv.  

 https://www.similarweb.com/website/qazaqstan.tv/#overview 
Souag, M., ElZein, S. E., Abdelmoula, E., & Nacik, L. M. (2022). Al Jazeera tells its story: In-

depth studies. Al Jazeera Media Network. 
https://online.flippingbook.com/view/332302273/4/#zoom=true 

Tantawi, O. (2008). The dialectics of power in a global media scene a comparative study of five 
international television news channels CNN, Al Arabiya, al Jazeera, BBC, and Al Jazeera 
English (Master thesis, The American University in Cairo, Egypt). Academia.  

TNS Central Asia. (2020). Overview of the advertising market Kazakhstan. Kantar. 
https://kantar.kz/analytic/obzor_reklama_rinok_KZ_2016/show_author 

Uchet. (1994, July 15). Issues of the republican corporation "television and radio of 
Kazakhstan": Resolution of the Cabinet of Ministers of the Republic of Kazakhstan (No. 
796). https://zakon.uchet.kz/rus/history/P940000796_/01.11.1994 

USAID & Internews. (2019). Research on the needs of the media community in Kazakhstan. 
https://ru.internews.kz/wp-content/uploads/2020/01/issledovanie-potrebnostey-
mediasoobschestva-kazahstana.pdf 

Wildermuth, N. (2005). Defining the 'Al Jazeera effect': American public diplomacy at a 
crossroad (conference paper). The 17th Nordic Media Research Conference, Ålborg, 
August 12, 2005. 

YouGov. (2022). Al-Jazeera popularity & fame. 
https://yougov.co.uk/topics/entertainment/explore/tv_channel/Al_Jazeera 

Zero.kz. (2020). Kazakhstan rating. Internet statistics service. 
https://zero.kz/period_2592000/sub_report_all/ 

Ziani, A., Elareshi, M., Chaudhary, S., & Alsridi, H. (2022). Gulf Elites’ Dependence on 
International Press in Times of Crisis: The US-Iran crisis 2019-2020. Jurnal Komunikasi: 
Malaysian Journal of Communication, 38(1), 1–19. https://doi.org/10.17576/jkmjc-
2022-3801-01 

 
 

https://doi.org/10.1177/1742766516676208
https://www.arabmediasociety.com/londons-arab-media-and-the-construction-of-arabness/
https://www.arabmediasociety.com/londons-arab-media-and-the-construction-of-arabness/
https://www.similarweb.com/website/qazaqstan.tv/#overview
https://online.flippingbook.com/view/332302273/4/%23zoom=true
https://kantar.kz/analytic/obzor_reklama_rinok_KZ_2016/show_author
https://zakon.uchet.kz/rus/history/P940000796_/01.11.1994
https://ru.internews.kz/wp-content/uploads/2020/01/issledovanie-potrebnostey-mediasoobschestva-kazahstana.pdf
https://ru.internews.kz/wp-content/uploads/2020/01/issledovanie-potrebnostey-mediasoobschestva-kazahstana.pdf
https://yougov.co.uk/topics/entertainment/explore/tv_channel/Al_Jazeera
https://zero.kz/period_2592000/sub_report_all/

