Relationship Between Value-Based Behaviors among University Students in Malaysia (Hubungan Tingkahlaku Berasaskan Nilai dalam Kalangan Pelajar Universiti di Malaysia)
Abstract
The value-based behavior about the topic of this study has a relationship with values because the values are acting according to the choices based on the core values of a society. The government's efforts in achieving the idea of social cohesion and unity in Malaysian society are not confined to the policies and rules of authority alone, but also include the responsibility of the society at the grassroots level to engage in various daily activities across the ethnic and religious boundaries. Thus, this paper measures value-based behavior among university students through a value-based approach. This quantitative study targets university students from 10 public universities and two private universities in Malaysia. A total of 514 respondents consisting of university students of various ethnicities and religions. The findings are based on the value determination scale which is divided into two dimensions, namely positive value and negative value. There are three indicators for the positive values, namely; 1. The dimension of Doing Good Deeds (Al-Bir), 2) Dimension of Improvement (Al-Islah) and 3) Dimension of Justice (Al-Qist). While the indicators for negative values can be divided into two namely; 1) Dimensions of Damage (Al-Fasad) and 2) Dimensions of Tyranny or Oppression (Al-Zulm). The results found that each item in each positive value and the value-based behavior is significantly shared among the university students regardless of their ethnicity. The students can effortlessly develop the good human behavior that leads to the production of intellectual individuals with decently standing and spiritually comprehensive in the society.
Keywords: value-based behavior; ethnic; value; religion; university student
Abstract
Tingkahlaku berasaskan nilai tentang tajuk kajian ini mempunyai hubungan dengan nilai-nilai kerana nilai bertindak mengikut pilihan-pilihan berdasarkan suatu nilai teras sesebuah masyarakat. Usaha kerajaan dalam mencapai idea kesepaduan sosial dan perpaduan dalam masyarakat Malaysia bukan hanya terbatas pada polisi dan peraturan pihak berkuasa semata-mata, tetapi ianya juga merangkumi tanggungjawab masyarakat di peringkat akar umbi untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti harian tanpa mengira sempadan etnik dan agama. Oleh itu, artikel ini mengukur tingkahlaku berasaskan nilai dalam kalangan pelajar-pelajar universiti melalui suatu pendekatan berasaskan nilai. Kajian kuantitatif ini mensasarkan pelajar-pelajar universiti daripada 10 buah universiti awam dan dua buah universiti swasta di Malaysia. Sejumlah 514 responden yang terdiri daripada pelajar universit yang berlatarbelakangkan pelbagai etnik dan agama. Dapatan kajian adalah berdasarkan skala penentuan nilai yang terbahagi kepada dua dimensi iaitu nilai positif dan nilai negatif. Terdapat tiga indikator untuk nilai positif iaitu, 1) Dimensi Melakukan Perbuatan Baik (Al-Bir), 2) Dimensi Penambahbaikan (Al-Islah) dan 3) Dimensi Keadilan (Al-Qist). Sementara indikator untuk nilai negatif boleh dibahagikan kepada dua iaitu, 1)Dimensi Kerosakan (Al-Fasad) dan 2) Dimensi Kezaliman (Al-Zulm). Hasil kajian mendapati bahawa setiap item dalam setiap nilai positif dan tingkahlaku berasaskan nilai adalah dikongsi secara signifikan dalam kalangan pelajar-pelajar universiti tanpa mengira etnik. Para pelajar dapat meningkatkan tingkahlaku keinsanan yang baik yang membawa kepada pembentukan individu-individu yang intelek dengan sifat kerohanian yang tegas dan komprehensif dalam masyarakat.
Kata kunci: tingkahlaku berasaskan nilai; etnik; nilai; agama; pelajar universiti
Full Text:
PDFReferences
Ab. Halim Tamuri & Zarin Ismail. 2002. Pendidikan Akhlak dalam KBSM: Persepsi pelajar terhadap konsep akhlak. Proceeding of Wacana Pendidikan Islam Kebangsaan (1st Series).
Abdul Razak M.A 2011. Contribution of Iqbal’s Dynamic Personality Theory to Islamic Psychology: A Contrasting Analysis with Freud and Selected Mainstream Western Psychology. Doctoral dissertation, International Islamic University Malaysia.
Ahmad Amin. 1974. Kitab al-Akhlaq. Bayrut: Dar al-Kitab al-Arabiy.
Ahmad Fakhrurrazi M.Z. 2010. Ru’yah Qur’aniyah li Qiyam al-Nahdah. Master Thesis. University of Jordan.
Ahmad Mohamad Said. 2005. Mengembalikan Nilai dalam Pendidikan. In Pembangunan Watak Bangsa. Bangi: Akademi Kajian Ketamadunan, Kolej Dar al-Hikmah.
Akademi Pengurusan YaPEIM. 2010. Pengurusan Islami: Menghayati Prinsip dan Nilai Qurani. Kuala Lumpur: Akademi Pengurusan YaPEIM.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 1991. The Concept of Education in Islam. Kuala Lumpur: ISTAC.
Aswati, H. 2007. A Study of akhlak Reasoning Schemes among Malay Students. Doctoral dissertation, Universiti Sains Malaysia.
Awang Sariyan 2009. Peranan Bahasa dalam Pembinaan Insan dan Pembangunan Masyarakat Hadhari. Jurnal Hadhari 1.
Bigger, S. 2013. Spiritual, Moral, Social, & Cultural Education: Exploring Values in the Curriculum. London: Routledge.
Edward Wong Sek Khin, Ahmad Nasharuddin and Kamisah Binti Ismail. “Education Loan Repayment and Performances: The Malaysian Graduates Perspectives”, JATI 20 (2015): 158-172.
Gladden, P. R., Welch, J., Figueredo, A. J., & Jacobs, W. J. 2009. Moral Intuitions and Religiosity as Spuriously Correlated Life History Traits. Journal of Evolutionary Psychology 7(2): 167-184.
Goleman, D. 1995. Emotional Intelligence: Why it Can Matter More than IQ. New York: Bantam Books.
Harrison, David. 2003 The Sociology of Modernisation and Development. London: Routledge.
Hassan Jaudah. 2004. Min Akhlak al-Mukminin. Al-Qaherah: Dar al-Tauzi wa al-Nasyr al-Islamiyyah.
Ibrahim, F. Sarnon, N. Alavi, K. Mohamad, M.S. Akhir, N. & Nen, S. 2012. Memperkasakan Pengetahuan Agama Dalam Kalangan Remaja Bermasalah Tingkah Laku: Ke Arah Pembentukan Akhlak Remaja Sejahtera. Journal of Social Sciences And Humanities 7 (1): 084-093, Universiti Kebangsaan Malaysia.
INTAN 1991. Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam. Kuala Lumpur: INTAN.
INTAN. 1992. Tonggak Dua Belas. Kuala Lumpur: INTAN.
John W. B. & Vanessa H. J. 2007. Spiritual and Moral Development in Schools. New York: Cromwell Press Ltd.
Kamaruddin M. Said. 2012. Kesedaran Sejarah dan Transformasi Sosial di Malaysia. Working Paper for Seminar Sejarah by Persatuan Sejarah Malaysia. Wisma Sejarah.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 1988. Falsafah Pendidikan Negara. UKM.
Ku Hasnita Ku Samsu. 2007. ” Pemupukan Semangat Patriotisme melalui Sosiologi Politik”. JATI (2007): 131-145.
Ku Hasnita Ku Samsu dan Mohd Haizam Mohd Nor. 2011. ”Kepentingan Pendidikan Patriotisme terhadap warganegara Malaysia”. JATI (2011): 23-34.
Malek Bennabi. 1998. On the Origins of Human Society Society. Kuala Lumpur: The Open Publishers.
Mansor Mohd Noor. 2018. Dalil Naqli dan Aqli diintegrasikan atas Pelantar Saintifik, Kata Pengantar, Kesepaduan Sosiobudaya dalam Masyarakat Kepelbagaian Majmuk, Edited by Norfaezah Mohd Hamidin dan Hasliza Talib. Bangi: Penerbit Kuis.
Mansor Mohd Noor et al. 2011. Kajian Pengajian Umum, Malaysia. Putrajaya: Kementerian Pengajian Tinggi.
Miller, J.D.B. 1965. The Nature of Politics. London: Penguin.
Mohd Arif Hj Ismail, Mohd Jasmy Abd. Rahman & Rosnaini Hj. Mahmud. 2005. Nilai-nilai murni dan pendidikan bersepadu: Ke arah kemanusiaan sejagat. Proceeding for wacana Pendidikan Islam (4th Series): Pendidikan Islam ke arah kemanusiaan sejagat. Sangi: Fakulti Pendidikan UKM.
Mohd Fauzi Hamat. 2004. Sumbangan Pengajian Akidah dalam Membangun Minda Melayu: Suatu Sorotan Ringkas. Jurnal AFKAR 5: 26.
Najati, Muhammad Uthman. 1993. Al-Hadith al-Nabawiy wa ilmu al-Nafs. Beirut: Dar al-Syuruq.
Omar, A. 2008. Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Kalangan Pelajar Sarjana Muda Pendidikan Teknik Dan Vokasional Semasa Menjalankan Amali Di Makmal, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Master Thesis. UniversitiTun Hussein Onn Malaysia.
Parsons, T., Shils, E. A., & Smelser, N. J. 1965. Toward a General Theory of Action: Theoretical Foundations for the Social Sciences. Transaction Publishers.
Rahimin Affandi Abd. Rahim, Ruzman Md. Nor, Nor Hayati Bt Md Dahlal & Norafifah Abd Hamid. 2013. “Islam and Local Wisdom in The Malay World: Critical Analysis”. JATI 18 (2013): 223-245.
Ramadan, T. 2007. In the Footsteps of the Prophet: Lessons from the Life of Muhammad. Oxford: Oxford University Press.
Rohaida Nordin. 2013. Pendidikan Hak Asasi Manusia: Merangka Kurikulum dalam Konteks Malaysia. Jurnal KANUN 25 (2): 277.
Rohana Hamzah. 2009. Monograf Mengenal Manusia Asas Pembangunan Pendidikan Berkualiti. Skudai: UTM.
Rohana Yusuf. 1997. Asas Sains Sosial dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Samri Zainuddin. 2005. Teori Ketamadunan. Working Paper on Modul Pengajaran dan Pembelajaran Tamadun Islam dan Tamadun Asia. UiTM.
Shamsul Amri Baharuddin. 1999. Pembinaan Budaya Orang Kaya Baru Melayu. Pemikir. Januari-Mac.
Shamsul Kamarudin. 2011. Kepentingan Pendekatan Kepercayaan Dan Keyakinan Kepada Tuhan Melalui PTV. Journal of Edupres 1: 249-257.
Syukri Ahmad. 1998. Agama dan Masyarakat. In. Pengenalan Kepada Sains Sosial. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.
Siddiq Fadhil. 2005. Jatidiri dan Nilai-Nilai Budaya Dalam Pemikiran Melayu. In. Ahmad Mohamad Said. Pembangunan Watak Bangsa: Pemerkasaan Nilai-Nilai Murni dalam Pendidikan. Kajang: Akademi Kajian Ketamadunan.
Siti Fatimah Ahmad & Maimun Aqsha Lubis. 2015. Islam Hadhari dalam Pendidikan Pembangunan Modal Insan di Malaysia: Satu Analisa Epistemologi. Jurnal Hadhari 7.
Vitell, S. J., Bing, M. N., Davison, H. K., Ammeter, A. P., Garner, B. L., & Novicevic, M. M. 2009. Religiosity and Moral Identity: The Mediating Role of Self-control. Journal of Business Ethics 88(4): 601-613.
Wan Zailan Kamaruddin Wan Ali, Ahmad Zuhdi Ismail, Jasamad Han @ Phu Van Han. 2013. “Cham Malay Muslim Community In Vietnam: A Study On Issue And Challenge In Islamic Thought In The Era Of Globalization”. JATI 18 (2013):129-143.
Weeden, J., & Kurzban, R. 2013. What Predicts Religiosity? A Multinational Analysis of Reproductive and Cooperative Morals. Evolution and Human Behavior 34(6): 440-445.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 0126-5008
eISSN: 0126-8694