Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang di Politeknik Seberang Perai: Kajian pelajar Malaysia berdasarkan model Felder Silvermen (Learning styles of high achievers at the Seberang Perai Polytechnic: A study of Malaysian students based on the Felder Silvermen model )
Abstract
Tujuan kajian ini untuk mengenal pasti dan meneliti amalan gaya pembelajaran pelajar-pelajar dengan pencapaian tinggi di Politeknik Seberang Perai. Gaya pembelajaran pelajar ditentukan dengan merujuk kepada Model Gaya Pembelajaran Felder-Silverman (1988) yang mengkategorikan gaya pembelajaran kepada empat dimensi iaitu pemprosesan (active/reflective), persepsi (sensing/intuitive), input (visual/verbal) dan pemahaman (sequential/global). Kajian ini juga mengunakan kaedah gabungan kuantitatif dan kualitatif. Pada peringkat pertama pelajar dikehendaki menjawab soal selidik kajian dan diikuti dengan protokol temubual. Pemilihan sampel seramai 16 orang pelajar untuk ditemubual merujuk kepada pencapaian akademik tertinggi dan skor markah tertinggi dari pengukuran soal selidik mengikut setiap dimensi gaya pembelajaran. Index Learning Style (ILS) digunakan sebagai instrumen kajian ini. ILS mengandungi 44 item dibina oleh Felder dan Solomon (1996) untuk mengukur amalan gaya pembelajaran pelajar. Hasil kajian menunjukkan tahap amalan gaya pembelajaran bukan faktor utama penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya kebolehan pelajar menggunakan kekuatan dan memperbaiki kelemahan setiap dimensi gaya pembelajaran adalah penentu kepada pencapaian akademik pelajar. Kajian turut menunjukkan bahawa pelajar-pelajar lebih cenderung mengamalkan gaya pembelajaran seimbang bagi setiap dimensi kecuali dimensi input iaitu lebih kepada gaya pembelajaran visual berbanding verbal. Kesimpulan kajian menunjukkan pelajar boleh memilih dan mengamalkan apa sahaja tahap gaya pembelajaran bagi setiap dimensi kerana setiap sub-skala dimensi mempunyai kekuatan yang tersendiri yang membolehkan pelajar memperolehi pencapaian akademik yang cemerlang. Namun begitu, pelajar perlu sedar kelemahannya dan berusaha mengatasinya. Kemampuan pelajar mengadaptasikan diri dengan amalan tahap seimbang gaya pembelajaran bagi setiap sub-skala dimensi akan memudahkan pelajar menyesuaikan diri dengan sebarang pendekatan pengajaran pensyarah.
Katakunci: adaptasi gaya pembelajaran, dimensi gaya pembelajaran, gaya pembelajaran pelajar, Indeks Gaya Pembelajaran, model pembelajaran Felder Silvermen, pelajar cemerlang
Producing a cadre of high achievers in the technical and vocational field would certainly help a fast developing
country such as Malaysia widening and deepening its industrial potentials. The Felder-Silverman Learning Style
(1988) categorizes learning styles into four dimensions of processing (active/reflective), perception
(sensing/intuitive), input (visual/verbal) and understanding (sequential/global ). This study examined the learning
styles practiced by high achieving Seberang Perai Polytechnic students. Primary data were gathered from the
responses of 16 high achieving students to in-depth field interviews . An Index of Learning Style (ILS) was
developed comprising 44 items developed by Felder and Solomon (1996) to measure the learning styles practiced
by the students. The results showed that the students’ learning styles were not the determining factor but their
ability to use their strengths to improve their weaknesses in each dimension of their learning styles did determine
their academic achievement. This study also indicated that students were more likely to adopt a balanced learning
style for each dimension (except input ) where visual dominated the verbal learning style. The study concluded that
students might choose and practice any learning style for each dimension as long as they were aware of their
weaknesses in it and strive to overcome them. The ability of students to adapt themselves to this practice of
balanced learning styles would enable them to adapt to any lecturer’s teaching approach and thus become high
achievers.
Keywords: Felder Silvermen learning model, high achievers, learning style adaptation, learning style dimension,
Learning Style Index, students’ learning style
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.