Pemulihan Murid Sekolah Rendah dalam Celik al-Qur’an dengan Menggunakan Kaedah IFTaR

ROSNANI HASHIM, AISHAH HANIM ABD KARIM, MOHAMMAD KHIDIR NGAH

Abstract


Al-Qur’an mengandungi petunjuk bagi kehidupan Muslim maka oleh itu celik al-Qur’an adalah wajib bagi mereka. Dalam kontek Malaysia, terdapat tiga kaedah utama yang digunakan untuk mempelajari membaca al-Qur’an iaitu kaedah Muqaddam, kaedah Qiraati, dan kaedah Iqra’ (KPM). Kajian kepustakaan daripada perspektif guru Pendidikan Islam, mendapati ramai murid sekolah rendah dan menengah masih belum menguasai bacaan al-Qur’an. Murid menghadapi masalah di peringkat asas sebelum tajwid. Kajian tentang bacaan al-Qur’an yang dilakukan jarang meneliti punca masalah, terutama dari sudut teori pembelajaran dan ilmu pedagogi. Kajian kepustakaan menunjukkan bahawa tiga kaedah utama sedia ada mempunyai masalah dari segi organisasi pelajaran dan pedagogi. Kajian ini meneroka kemajuan 12 orang murid kelas pemulihan Tahun Enam dengan menggunakan kaedah baharu, Iqra’ Fast Track (IFTaR) yang dicipta berlandaskan teori pembelajaran dan prinsip pedagogi. Metodologi kualitatif kajian kes menggunakan pemerhatian peserta dan temubual yang terperinci telah digunakan. Murid telah diajar semasa pasca UPSR secara intensif selama 2.5 jam sehari selama 8 hari. Dapatan kajian menunjukkan murid boleh membaca Bahasa Arab dan al-Qur’an, dan mendapati mereka mendapati kaedah IFTaR lebih mudah bagi pengenalan huruf dan perubahan bentuknya, mengeja dan membaca dan menyeronokkan. Kejayaan ini adalah buah daripada dua unsur penting, iaitu buku teks berdasarkan teori dan organisasi kurikulum dan pedagogi guru yang kreatif dengan melibatkan empat kemahiran bahasa melalui aktiviti imlak dan sebagainya. Kajian ini juga membincangkan batasan penyelidikan dan kepentingan dapatannya. Penyelidik menyarankan kajian kuantitatif berbentuk eksperimen dilaksanakan untuk pembuktian yang lebih kukuh.

Keywords


Kata Kunci: IFTaR; Iqra’ Fast Track Rosnani; teori pembelajaran; pedagogi; Program Pemulihan Celik al-Qur’an

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

....................................................................................................................................................................................................


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

© Malaysian Journal of Education | Jurnal Pendidikan Malaysia
ISSN 2180-0782 | eISSN: 2600-8823