Meneroka Persepsi Golongan Pendidik Terhadap Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran

SYLVIA TESALONICA BERANDAH BERANDAH, Tharshini Sivabalan

Abstract


Kajian ini dijalankan bagi meneroka persepsi golongan pendidik dan cabaran yang dihadapi oleh mereka dalam menggunakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah temubual mendalam telah digunakan bagi mengumpul data kajian bersama dengan 10 orang responden. Data kajian telah dianalisis secara tematik. Keputusan kajian menunjukkan bahawa penggunaan TMK menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, pelajar bersifat lebih proaktif di dalam bilik darjah, dan mereka berpeluang untuk mengakses maklumat tambahan yang lebih luas. Dari segi cabaran penggunaan TMK pula, hasil kajian mendapati bahawa rangkaian internet yang lemah di sekolah menyukarkan penggunaan TMK manakala segelintir daripada responden mempunyai kemahiran digital yang terhad. Terdapat juga responden yang merasakan bahawa TMK tidak sesuai untuk digunakan untuk mengajar semua mata pelajaran. Hasil kajian ini diharap dapat memberi implikasi kepada pihak berkepentingan agar menaiktaraf penggunaan TMK dalam sistem pendidikan di negeri Sarawak agar proses pembelajaran dan penyampaian maklumat kepada pelajar menjadi lebih efektif pada masa hadapan.


Keywords


Persepsi, Pendidik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Pengajaran dan Pembelajaran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

....................................................................................................................................................................................................


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

© Malaysian Journal of Education | Jurnal Pendidikan Malaysia
ISSN 2180-0782 | eISSN: 2600-8823